• Ikaros12

Skiljsmässa anledning

Ja det är inte snällt att inte ge en anledning. Men det är heller inte snällt att inte acceptera anledningen, oavsett vad den är. Det är jättesvårt att lämna en person om man inte får tycka, tänka och känna någonting som går emot den andras känslor. Vissa människor ger inte den andra möjligheten till ett avslut. Ibland måste den som avslutar en relation acceptera att det finns de personerna som inte gör det. Det är alldeles för många som far illa i relationer för att de kämpar med just att få till ett bra avslut eller tillfälle till avslut. Om de inte lyckas med det så bryts de ner mer och mer. Om ts sambo inte accepterar hennes orsaker som tillräckliga så är det faktiskt hans problem. Man kan mycket väl koppla det till samtyckeslagen till exempel. 

• Ikaros12
    Anonym (Danshil) skrev 2025-04-02 09:16:08 följande:
    Jag håller med. Här har det varit noll kommunikation från TS. Hon må ha plausibla skäl till att skiljas, men han har ju inte fått en chans att förändra saker. 

Mina tankar:
    Jag har försökt prata med honom, jag har uttryckt att jag inte orkar ha det så här, jag har försökt få honom att förstå men det har ändå inte gått in det jag har försökt att kommunicera. Jag har brottats med tanken att skilja mig och den exakta tanken har jag inte delat. Men han har ju inte tyckt att det har varit något fel på relationen. Tillslut kommer man till en punkt då man får nog och ger upp då man känner att man inte blir lyssnad på och det inte blir någon förändring.
    Sen finns det ju alltid saker man kan bli bättre på absolut och det gäller ju båda parter. Men noll kommunikation har det inte varit från min sida.
    Jag förstår Verkligen att man kan hamna där du är. Det finns så mycket människor som faktiskt inte klarar av att kommunicer. Några som du beskriver dig själv, som gör allt för att ha en helt vanlig konversation om saker som är viktiga för dem. Men det upplevs som hot eller slås bort av den andra. Det ges aldrig utrymme för helt vanliga konversationer kring relationen. Känslor förminskas och behov hånas. Till slut känner man att det inte finns något kvar av sig själv i relationen. När den som faktiskt under många år velat prata om det som inte fungerar men inte fått det och vill avsluta relationen, ja då vill man ändra sig. Min erfarenhet är tyvärr att dessa människor faktiskt bara ändrar sig så lite och så kort tid som möjligt för att få tillbaka personen. Till de som anser att du inte gjort tillräcklig, kanske ska fundera på din mans ansvar också. Är man i en relation med någon så tycker jag att det är självklart att man inte bara lyssnar på den andra, man tar även reda på hur den andra mår i relationen med jämna mellanrum och inte bara när den andra vill avsluta relationen.
Svar på tråden Skiljsmässa anledning