Anonym (Danshil) skrev 2025-02-28 13:39:24 följande:
Tack för svar! Jag har ju gett honom anledningar som att jag inte har mått bra i relationen, jag har känt mig instängd, jag känner mig inte hörd, jag vill inte mer, det har inte fungerat med min familj och det har varit jobbigt för mig att vara inklämd i mitten och försöka balansera honom och min familj, vi har inte gjort så mycket som par, jag kan inte se mig själv vara med honom resten av mitt liv, jag har haft panikkänslor av att vara hemma mm mm. Så jag tycker att beslutet är väl genomtänkt.
Det han hade önskat var att jag hade pratat om detta tidigare så att han hade kunnat ändra på sig eller att vi hade kunnat försöka jobba på dessa olika tankar som jag har brottats med själv (jag har alltså inte sagt något till honom utan tänkt /burit på detta själv).
Anledningen till varför jag inte har velat säga något till honom tidigare är dels pga att då hade det med största sannolikhet blivit en slags övertalningskampanj då han hade gett olika argument till varför jag skulle stanna kvar i förhållandet (han är väldigt bra på att argumentera). Han hade helt enkelt försökt på olika sätt att bryta ner mina anledningar till att lämna.
Men han vill ändå att jag ska ge honom en eller flera "riktiga" anledningar till varför jag ville skilja mig...
Vi går nu på familjerådgivning och kanske kan det hjälpa att prata om detta där.
Hoppas ni får träffa någon bra där då.
Som hjälper dig att få fram budskapet på ett bra sätt utan att ifrågasätta.
Det brukar vara symptomatiskt att man får den rektionen när man vill lämna relationen. "Varför har du inte sagt något". Medan man själv tycker att man varit tydlig i flera år utan att se någon förbättring/förändring.
Samtidigt kan man fråga sig - om partnern har haft mer att ge, kunnat vara mer omtänksam, kunnat hantera mer av hemarbetet eller vad det nu må vara - varför måste hen få en signal om det? Vill man inte göra sin partner glad och nöjd och vara en fin make/hustru oavsett?
Jag menar, jag vill att min man ska göra saker för att han vill och för att vi delar på det, inte för att jag hotar att lämna.