Inlägg från: Anonym (Dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Ensam hemma skrev 2025-02-28 15:39:39 följande:
    Har reglerna ändrats så? Jag hade inga problem att betala räkningar för dödsboets räkning som dödsannons, begravning, grav och andra räkningar. Fakturan för dödsannonser skickades till hans dödsbo, mao hem till mig. Fika betalade jag iofs ur egen ficka. 
    Problemet är att annons, blommor och fika inte kommer som räkningar. Man måste betala med swish eller kort. Hur funkar det med dödsboet? 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-02-28 17:36:13 följande:
    Och just därför anlitar man begravningsbyrå och advokat.
    För att slippa kallduschar i möjligaste mån
    Så jag ska betala 20 000 för en advokat för att slippa betala en annons för 2500? Låter vettigt! 
  • Anonym (Dotter)
    Yllop skrev 2025-02-28 18:26:38 följande:

Socialen gör inga bouppteckningar.
    I dödsbon där det inte finns några pengar gör socialen en så kallad dödsboanmälan istället.

Du behöver kontakta socialen i den kommun din pappa var skriven i för vidare hjälp.

Jag har gjort det och allt där är glasklart, det var inte det jag frågade efter. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-02-28 21:22:36 följande:
    Nej det ska du inte -. dödsboet betalar. Du är inte ansvarig för kostnader men räkna inte med en lyx-begravning om du inte skjuter till pengar.
    Ta hjälp - du verkar behöva det!

Dödsboet har inte pengar till det så det blir jag som får betala. Att anlita hjälp skulle kosta mångdubbelt mer än om jag betalade allt själv. Advokathjälp kostar mer än hela begravningen. Det enda jag behöver hjälp med är hur jag ska göra med annons, blommor och fika. 

Begravningen jag vill ha kostar 15 000 om jag får allt jag vill, det är ingen lyx på något vis. Socialens norm för begravning är 21 300. 

• Anonym (Dotter)
    Tom Araya skrev 2025-02-28 21:05:48 följande:

Jag har varit med om att begrava både far och farmor helt utan inblandning av begravningsbyrå.

Vi ordnade allt själva tillsammans med kyrkan.

Bodelningen lät vi banken sköta.

Vi skötte t.o.m. transporten av kroppen till och från kyrkan och till kremering själva.

Jag kommer bara sköta transporten av uran, hade ingen aning att man fick det så det blev åtminstone en positiv överraskning. Min pappa blir kremerad i Stockholm, den biten sköter begravningsbyrån sen får jag hämta urnan på krematoriet och köra den till kyrkan 25 mil bort där de sköter resten. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym ((Y)) skrev 2025-02-28 22:23:46 följande:
    Helt enig med dig. Finns det inga pengar och ingen vill betala så är det ju endast ett alternativ - att inte ha någon dödsannons.

Har sett många som beställt begravningar för 40, 50, 60 tusen kronor och som säger att ?ja men dödsboet betalar ju?, och så finns det bara t ex 5 tusen totalt i dödsboet. Eller som gjort utlägg för samma summor och tror att de ska få tillbaka det när det finns absolut noll i dödsboet, bara skulder. Det går förstås inte, och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tro något annat.

Enligt socialen så är dödsannons något som räknas som standard och något dödsboet betalar i min pappas situation problemet är hur det rent praktiskt ska gå till. 

Den här begravningen kommer gå på 15 000 om jag får precis vad jag vill, socialens norm är 21 700 så det är ingen onödig extravagans vi pratar om. 

• Anonym (Dotter)
    Anonym ((Y)) skrev 2025-03-01 02:43:35 följande:
    Jag förstår det. Först och främst måste det finnas tillräckligt med pengar i dödsboet så att kostnaden kan täckas. Finns det tillräckligt med pengar för det?

Dödsboets bank godtar normalt endast en faktura utställd till dödsboet för att kunna betala kostnaden innan en bouppteckning är gjord. Kan du inte få en faktura gäller därför det jag skrev tidigare att då får du lov att stå kostnaden själv eller helt enkelt avstå dödsannons.

Om du står kostnaden själv kan du eventuellt få tillbaka utlägget när bouppteckning är gjord. Återigen under förutsättning att det finns pengar kvar i dödsboet och alla dödsbodelägare är överens om det.

Du nämner socialen. För det fall en dödsboanmälan är aktuell (och inte en bouppteckning) kan kommunen eventuellt täcka delar av begravningskostnaden, men det är då kommunen som får svara på hur det rent praktiskt ska gå till.

Ja, det finns tillräckligt med pengar i dödsboet för det, det kommer till och med bli över några tusenlappar. 

Men det står ju i riktlinjerna hos socialen att annons, blommor och fika räknas som en värdig begravning. Hade vi valt typ Fonus hade inte pengarna räckt till det. Vi valde en nätbaserad begravningsbyrå som inte gör ett skit för att ha råd med allt vi ville ha. Hade det inte funnits pengar i dödsboet så hade jag fått pengar för det här av socialen. Varför ska man få en sämre begravning för att det finns pengar på kontot? Socialen kommer inte ge bidrag då det finns pengar på kontot. 

Det kommer inte finnas pengar i dödsboet efter bouppteckningen. 

• Anonym (Dotter)
    Krocko skrev 2025-03-01 08:41:54 följande:

TS: du vet alltså att det finns dryga 15000 på kontot iallafall som täc det du räknat upp? Jag tycker det verkar väldigt konstigt att inte få annonsen på faktur, det är ju så alla gör, betalar via dödsboet och då kan man inte swisha eller betala via kort. 

Ja, precis. Normalt sätt kan man få annonsen på faktura men då dödsboet är hos kronofogden går det inte. Jag kan inte beställa i mitt eget namn heller då dödsboet inte får betala fakturor i någon annans namn. 
    Anonym (asså) skrev 2025-03-01 08:13:01 följande:

Asså, när min fars gick bort förra året, pengalös och skulder över taknocken, så betalade soc begravningen helt enkelt, från början till slut. Kanske lite för att inga av hans barn var intersserade att beblanda sig ens efter döden, men han fick en begravning i alla fall, med annons och blommor och hela köret. Han hade väl någon polare som gick dit i alla fall.

Så, vad säger soc?

Det hade varit lättast om det var så för oss också men då det finns pengar på min pappas konto så socialen kommer inte betala. 
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-01 08:06:26 följande:

TS, måste fråga
    Är det så att det inte finns tillgångar i dödsboet så fakturor för blommor, annons mm inte kan betalas? Så att planen är att låta fakturorna förfalla och blomsterhandlare samt tidning inte kommer få betalt?

Nej! Om jag skulle låta de fakturorna förfalla är det jag personligen som hamnar hos kronofogden inte dödsboet. Beställaren av begravning är juridiskt skyldig att se till att det blir betalt. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (anonymK) skrev 2025-03-01 13:12:24 följande:
    Kontakta skatteverket och beställ ett dödsfallsintyg.
    Om det finns flera arvingar behöver du en fullmakt som ger dig rätten att företräda dödsboet.
    Ordna med eftersändning av posten så att alla brev kommer till dig.

Gå sedan igenom alla papper och kontakta den bank eller de banker som din far använde sig av.
    Hade din far en livförsäkring så kontakta även försäkringsbolaget.

Det är viktigt att komma ihåg att om det inte finns tillräckligt med pengar i dödsboet skall begravning och skatter betalas innan någon annan kan få sina pengar.

Kontakta även de som din far är skyldig pengar och förklara att du företräder din fars dödsbo och begär uppskov med betalningarna tills det är utrett om det finns några pengar i dödsboet.

Ta med dig dödsfallsintyget och fullmakten när du besöker banken.
    Bankerna kan svara på hur du skall betala dödsboets räkningar.
    Men kom ihåg att inga räkningar betalas innan du vet om det finns pengar som täcker begravning och skatteskulder.

Finns det inte pengar att betala räkningarna med så kontakta de som vill ha pengar och förklara att det inte finns några pengar i dödsboet.

Finns det pengar kvar efter att begravningen och skatterna är betald så får de som kräver pengar av dödsboet dela på det som finns kvar.
    Räkna ihop det som finns kvar och beräkna hur många procent som varje fordringsägare kan få.
    Kontakta fordringsägarna och vänta på att de går med på summan, avskriver skulden eller begär dödsboet i konkurs (vilket inte är troligt)

Är skulderna större än tillgångarna så kontaktar du kommunen och säger i växeln att det gäller en dödsboanmälan.
    En dödsboanmälan görs när skulderna i ett dödsbo är större än tillgångarna och ersätter då en bouppteckning.
    Den från kommunen som sköter dödsboanmälan kan tala om för dig hur man gör en dödsboanmälan.
    De som sköter dödsboanmälan kan tala om hur du söker pengar för att betala begravningen.
    Normalt kan du få lite över 20 000 till en begravning.

Om din far hade en hyresrätt så gäller en månads uppsägning vid dödsfall. Men du får inte slänga något innan det gjorts en dödsboanmälan eller en bouppteckning.

Det är mycket jobb med ett dödsbo.

Men för att sammanfatta:
    Skatteverket
    Eftersändning post
    Banken
    Eventuella försäkringsbolag
    Fordringsägare
    Skaffa en överblick av dödsboets ekonomi

Finns det pengar i dödsboet hjälper banken till med att betalar räkningar och det skall göras en bouppteckning.

Finns det för lite pengar i dödsboet betalas begravning och skatteskulder först.
    Finns det för lite eller inga pengar i dödsboet kontakta kommunen för en dödsboanmälan och eventuellt hjälp med begravningskostnaderna.
    Finn det något kvar i dödsboet men inte så att det går betala alla skulder får resten av fordringsägarna dela på det som finns kvar.
    Ingen av ditt långa inlägg svarade på mina frågor. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 14:01:29 följande:

Vilken bank gäller det?

Nordea
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 14:14:33 följande:

https://kronofogden.se/kontakta-oss/fragor-och-svar/utmatning/2021-03-09-kan-dodsboet-behalla-pengar-till-begravning-och-bouppteckning#

Enligt Kronofogden går inte kostnader för begravning först vid utmätning. 

Den länken är från 2021 det har ändrats, vi har varit i kontakt med både Kronofogden och Socialtjänsten och enligt båda ska begravningen betalas först. 
    Anonym (anonymK) skrev 2025-03-01 14:37:45 följande:
    Om du följt stegen i inlägget skulle du fått svaren på dina frågor från de personer du kommit i kontakt med.
    Allt det som står där vet jag redan. Varken banken, tidningen eller socialen vet hur jag ska gå tillväga. 
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 14:39:45 följande:

Alltså det ska ansökas om konkurs för dödsboet, konkursförvaltaren bestämmer då över alla tillgångar, vet dock inte om KFM tar hand om detta då dödsboet redan är där. 

TS borde ringa KFM och rådfråga dem, i andra hand kommunen. 

Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?