Anonym (m) skrev 2025-03-01 18:48:47 följande:
Alltså jag tycker du svarar hårt tillbaka mot alla som försöker hjälpa dig
Då får du tycka det, det är ett fritt land. Själv tycker jag det är respektlöst att föreslå att jag ska begå brottsliga handlingar.
Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 19:12:48 följande:
Kan dödsboet behålla pengar till begravning och bouppteckning?
Nej, kostnader för begravning och bouppteckning går inte före andra skulder vid utmätning.
Vi får däremot inte utmäta pengar som kommer från försäkring eller arbetsgivare för begravningskostnader om beloppet är under ett prisbasbelopp. När pengarna betalas ut måste de hållas avskilda för att vara skyddade mot utmätning.
Läs mer om vad som gäller om du företräder ett dödsbo. Det här står på KF:S hemsida.
TS, har du koll på skulden? Den ska betalas före kostnaden för begravningen. Finns det pengar kvar betalar man övriga räkningar. Kontanter kan man inte ta ut från ett dödsbo. Dina utlägg får du tillbaka när bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket och ni får tillbaka den. Den visas upp på banken när ni gjort arvskiftet och eventuella utlägg du gjort tas av det som finns kvar på kontot. Finns inga pengar får ni arvingar stå för den kostnaden.
Jag har läst det där informationen är från 2021, det har ändrats. På alla andra ställen än just den länken står det att begravning ska betalas först, det är också den information jag har fått av både Kronofogden och socialen.
Det finns 20 000 på kontot, räkningar på runt 15 000, en halv miljon i skulder hos Kronofogden, inga försäkringar, värdepapper, fastigheter eller något annat av värde. Det kommer inte bli några pengar över.
vet du var jag ska söka för att få tillbaka mina utlägg?
Krocko skrev 2025-03-01 19:27:22 följande:
Precis det här får jag fram också, ska pappan kremeras så kan man ju vänta med begravningen tills bouppteckningen är klar och finns då inga pengar så betalar ju socialtjänsten det.
Jag kan prata med dem och fråga, tack!
Anonym (m) skrev 2025-03-01 18:47:42 följande:
Om ni skyndar er att få klart med dödsboet och inga pengar kvar så kanske ni kan få hjälp från socialen med pengarna
men annars får du ju tillgång till banktjänsterna om du visar dödsfallsintyg
Allt loggas så det finns ingen mening med att försöka stjäla pengar, jag kommer bli återbetalningsskyldig i så fall.
Du tar ut kontanter från dödsboets konto, betalar begravninen med de kontanterna tex 15000kr, inte med dina pengar. Du lägger kvitton och eventuell växel i en låda.
Sen gör du bouppteckningen. Där kommer det stå att på dödsdagen fanns 15 000 på kontot. Sen gick de pengarna till begravingen, kvitton som verifikation. Kvar noll tillgångar och massor med skulder.
Så får man inte göra, försöker jag göra på det sättet blir jag återbetalningsskyldig. Och det kommer garanterat komma fram eftersom både Socialen och Tingsrätten vill ha kontoutdrag när de gör bouppteckning och ansöker om konkurs av dödsboet.