Inlägg från: Anonym (Dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter)

Hur betalar man begravning från dödsbo?

Anonym (OA) skrev 2025-03-01 14:39:45 följande:

Alltså det ska ansökas om konkurs för dödsboet, konkursförvaltaren bestämmer då över alla tillgångar, vet dock inte om KFM tar hand om detta då dödsboet redan är där. 

TS borde ringa KFM och rådfråga dem, i andra hand kommunen. 

Jag har redan pratat med både kronofogden och kommunen. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 14:52:45 följande:
    Vad händer om TS inte ringer kronofogden? Varför skulle hon besvära sig med det? Det TS vill ha hjälp med är ju hur hon kommer åt bankkontot så hon kan betala annons och annat nu. Kronofogden får väl sköta sitt jobb bäst de vill.
    Gör jag fel är det jag personligen som hamnar hos Kronofogden och det vill jag inte. 
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 14:54:41 följande:

På Nordeas hemsida står att du ska ha dödsfallsintyg sen får du hantera bankärenden 

Hur hjälper det mig? Hos Nordea kan man bara betala räkningar innan boende uppteckningen är klar och annons, blommor och fika måste betalas kontant. 
  • Anonym (Dotter)
    Krocko skrev 2025-03-01 15:28:22 följande:

Jag tycker så synd om dig TS, och jag tycker det är väldigt konstigt att varken Nordea eller KFM kan svara och tala om för dig hur du ska hantera detta. Det måste ju vara en relativt vanlig situation!

Tack för din sympati. Tycker också det men tydligen inte. 
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-01 15:03:56 följande:
    Fixa teckningsrätt för dödboet.  Förskottsbetala blommor, annons mm via pg.
    Det finns inte som betalningsalternativ. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-01 17:04:02 följande:
    Ta ut kontanter och betala kontant 
    Var ska kvittot skickas sen? 
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 17:34:51 följande:
    Om dödsboet är hos KF ska väl de skulderna betalas i första hand?

Betyder inte det att TS beställning av begravning inte kan betalas ur   dödsboet?
    Först ska begravning betalas sen får kronofogden slåss om resten. Det är den info jag har fått det är också vad som står på diverse hemsidor.
  • Anonym (Dotter)
    Krocko skrev 2025-03-01 18:08:32 följande:

När man googlar runt lite så verkar det faktiskt som om ni själva får ligga ute med pengarna, spara kvitton och bifoga bouppteckningen och på så sätt få tillbaka pengarna. Tyvärr.

Var har du hittat den informationen? Är det från socialen eller min pappas konto som jag ska söka pengar från? 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-01 17:52:10 följande:
    Ingå i bouppteckningen
    Det står ingenstans att några kvitton ska ingå där. Varifrån har du fått informationen? 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-01 18:28:48 följande:
    För när du redovisar bouppteckningen och jämför med vad som finns kommer det annars finnas en brist.

Varifrån har du fått informationen? Vad menar du med brist? 
    Krocko skrev 2025-03-01 18:14:58 följande:
    Jag baserar det på att hur man än vrider och vänder på det så går det tydligen inte att få ut pengar från ett dödsbo innan bouppteckningen är klar. Utan endast räkningar kan betalas.
    Efter bouppteckningen kommer det inte finnas några pengar alls i dödsboet så varifrån får jag igen pengarna? 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 18:48:47 följande:

Alltså jag tycker du svarar hårt tillbaka mot alla som försöker hjälpa dig

Då får du tycka det, det är ett fritt land. Själv tycker jag det är respektlöst att föreslå att jag ska begå brottsliga handlingar. 
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 19:12:48 följande:
    Kan dödsboet behålla pengar till begravning och bouppteckning?

Nej, kostnader för begravning och bouppteckning går inte före andra skulder vid utmätning.

Vi får däremot inte utmäta pengar som kommer från försäkring eller arbetsgivare för begravningskostnader om beloppet är under ett prisbasbelopp. När pengarna betalas ut måste de hållas avskilda för att vara skyddade mot utmätning.

Läs mer om vad som gäller om du företräder ett dödsbo. Det här står på KF:S hemsida.

TS, har du koll på skulden? Den ska betalas före kostnaden för begravningen. Finns det pengar kvar betalar man övriga räkningar. Kontanter kan man inte ta ut från ett dödsbo. Dina utlägg får du tillbaka när bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket och ni får tillbaka den. Den visas upp på banken när ni gjort arvskiftet och eventuella utlägg du gjort tas av det som finns kvar på kontot. Finns inga pengar får ni arvingar stå för den kostnaden.

Jag har läst det där informationen är från 2021, det har ändrats. På alla andra ställen än just den länken står det att begravning ska betalas först, det är också den information jag har fått av både Kronofogden och socialen. 

Det finns 20 000 på kontot, räkningar på runt 15 000, en halv miljon i skulder hos Kronofogden, inga försäkringar, värdepapper, fastigheter eller något annat av värde. Det kommer inte bli några pengar över. 

vet du var jag ska söka för att få tillbaka mina utlägg? 

Krocko skrev 2025-03-01 19:27:22 följande:
    Precis det här får jag fram också, ska pappan kremeras så kan man ju vänta med begravningen tills bouppteckningen är klar och finns då inga pengar så betalar ju socialtjänsten det.

Jag kan prata med dem och fråga, tack! 

Anonym (m) skrev 2025-03-01 18:47:42 följande:

Om ni skyndar er att få klart med dödsboet och inga pengar kvar så kanske ni kan få hjälp från socialen med pengarna

men annars får du ju tillgång till banktjänsterna om du visar  dödsfallsintyg

Allt loggas så det finns ingen mening med att försöka stjäla pengar, jag kommer bli återbetalningsskyldig i så fall. 
    Du tar ut kontanter från dödsboets konto, betalar begravninen med de kontanterna tex 15000kr, inte med dina pengar.  Du lägger kvitton och eventuell växel i en låda.

Sen gör du bouppteckningen.  Där kommer det stå att på dödsdagen fanns 15 000 på kontot.  Sen gick de pengarna till begravingen, kvitton som verifikation.  Kvar noll tillgångar och massor med skulder. 
    Så får man inte göra, försöker jag göra på det sättet blir jag återbetalningsskyldig.  Och det kommer garanterat komma fram eftersom både Socialen och Tingsrätten vill ha kontoutdrag när de gör bouppteckning och ansöker om konkurs av dödsboet. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 19:55:40 följande:
    Jag har inte sagt att du ska stjäla pengar, utan låta allt bli klart så fort som möjligt och inga pengar finns sen kvar för skulderna var för stora
    Det är inte som att kronofogden eller någon annan kommer börja dra pengar hej vilt. De vet att det är ett dödsbo. 
    Anonym (m) skrev 2025-03-01 19:52:22 följande:

Vilket brott tänkte du på då?

Stöld. Att stjäla pengar från ett dödsbo är olagligt. Man får inte ta pengar ur dödsboet hur som helst det finns jättemycket regler att förhålla sig till. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 20:37:15 följande:

Hur kan detta vara så svårt?
    Finns massor med hjälp att få men ändå genererar det massor av svar på ett forum för amatörer.
    Obegripligt. på riktigt.
    Parallellr så finns en tråd om någon som tydligen har världens ångest över att flytta en madrass i 5 minuter men bil. Den ska tydligen kånkas 5 våningar upp. Dessutom KAN det ju hända att någon står vid porten och röker just när man passerar med madrassen.
    Snacka om att problematisera sin situation.

Vet man inte blir det svårt. Du vet inte heller svaret. 
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 20:20:11 följande:

TS skriver:

Jag har läst det där informationen är från 2021, det har ändrats. På alla andra ställen än just den länken står det att begravning ska betalas först, det är också den information jag har fått av både Kronofogden och socialen. 

Det finns 20 000 på kontot, räkningar på runt 15 000, en halv miljon i skulder hos Kronofogden, inga försäkringar, värdepapper, fastigheter eller något annat av värde. Det kommer inte bli några pengar över. 

vet du var jag ska söka för att få tillbaka mina utlägg? 

På vilket sätt har infon på Kronofogdens hemsida ändrats? Har du pratat med dem?

Om det finns "gott om" pengar i dödsboet betalar man först begravningen, sedan andra räkningar men om dödsboet har skulder hos KF ska de skulderna betalas i första hand (om det inte är som du säger att reglerna har ändrats).

Om KF tar alla pengar kontaktar du soc. De kan hjälpa till med begravningskostnader och dödsannons. Blommor och fika får får ni nog betala själv.

Ja, jag har pratat med dem och enligt både kronofogden och socialtjänsten ska begravningen betalas först. 

Enligt socialen ingår blommor och fika i vad man får spendera så länge man håller sig inom deras norm kring vad en begravning får kosta. 

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 21:55:40 följande:
    Det som "gäller" kommer nog inte heller att vara bra nog verkar det som.
    Allt har en förmåga att landa i omöjlighet.

Somliga vill inte bli hjälpta, gäller  denna TS och den som ska flytta en madrass men inte vet hur.
    Jag har tyvärr för mycket fritid men till och med jag har gett upp, hahaha

Mår du bra av att hålla på med dina härskartekniker? 
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 21:48:02 följande:
    Vad bra att du fått reda på vad som gäller.
    Jag vet inte mer nu än när jag startade tråden. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 22:49:44 följande:

Detta blev bara rent löjligt för länge sedan. 
    Att be om svar på frågor som man sedan bara struntar i eller vänder tillbaka med en massa problem som inte verkar underbyggda alls. Varken banken eller Kron-kalle kan svara på vad som gäller, Vägrar att ta juridisk hjälp m ed mera.
    Föreslår att vi lägger locket på i tråden och låter TS reda ut detta själv, om nu problemet verkligen finns.

Jag bad om svar på en fråga. Ingen här vet svaret, inklusive dig. 

Betalar du den juridiska hjälpen? För jag har inga sådana pengar. 

Anonym (Fast) skrev 2025-03-01 22:27:46 följande:
    Jodå. När du startade tråden visste du ju inte ens att avlidnas konton spärras.
    Jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna betala annons, blommor och fika. Ingen här vet heller. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 23:32:01 följande:

Om jag vore TS skulle jag gå in en tidig morgon på en Nordeabank och vägra att gå innan de fixat detta. Om nu någon som är hos KFM får begravningskostnader prioriterade, borde banken veta hur man löser detta. 

Jag har nyligen varit med om helt inkompetent bankpersonal beträffande något helt annat så jag har ingen större tillit till dem, men det finns jurister på banken som personal kan konsultera. De borde veta i vilken ordning man begär konkurs för dödsboet, täcker begravningskostnader med antingen dödsboets medel eller genom bidrag från kommunen, ordnar bouppteckning m.m. 

Tack så mycket! Funderar på att göra så. 
    Anonym (Fast) skrev 2025-03-01 23:30:25 följande:
    Nej, men du har i alla fall uteslutit några saker som inte går.

Men betala fika och blommor själv är väl enklast. Så dyrt är det inte. Väljer man att göra allt själv så får man också vara mer självständig. Och annonsera gratis på nätet.
    Jag väljer inte att göra allt själv det finns inget annat val. Nu ska sådant betalas av dödsboet och inte av mig. 
    Anonym (Son) skrev 2025-03-01 23:00:19 följande:
    Om ingen här vet svaret men du fortsätter fråga , vad förväntar du dig för resultat?
    Ställer du denna typ av frågor på ett amatörforum lär du ju får lika många olika svar som du redan fått, eller hur?
    Lägg ner! Inga svar duger år dig uppenbarligen.
    Det handlar inte om att svaren inte duger utan att de är felaktiga. Det här är inga åsiktsfrågor där man kan tycka lite olika! Du kanske har missat det men det här är ett forum där vem som helst när som helst kan svara det finns alltså alla möjligheter att någon som faktiskt vet vad den pratar om och inte bara sitter och gissar svarar. 
  • Anonym (Dotter)
    EnAnonumius skrev 2025-03-02 09:43:41 följande:
    Hur resonerar du i detta svar?

TS fråga är ju knappast någon fråga som man kan svara baserat på "åsikt/tyckande".

TS fråga är mycket enkel, som står i trådstarten.

Hur skall hon kunna debitera från dödsboet när man inte får en faktura från tidningen/begravningsbyrån etc?

Klart som fasiken att det knappast går att svara godtyckligt på en sådan fråga som i att "många olika svar beroende på vem som svarar".

Tack för att du är så vettig! 
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-02 07:02:14 följande:
    Ordna teckningsrätt för dödsboet.  Överför pengar till dig.  Betala begravningen.  Se till att du har kvitton du kan redovisa 
    Man får inte göra så om jag förstått det rätt. 
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-02 07:41:07 följande:

Ts: Har du själv svårt att få pengar på ditt kontot pga kfm eller bidrag?

Nej, jag har inget sånt, det kan komma in hur mycket pengar som helst på mitt konto. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-02 11:52:40 följande:
    Testa genom att ta det steg för steg.  Några andra acceptabla alternativ verkar inte finnas.

Ordna först fullmakt för dödsboet. Ta det till banken och se vilka möjligheter du får då
    Får göra det. Ska boka möte på banken också. Tack för hjälpen! 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (OA) skrev 2025-03-01 15:06:52 följande:

Kronofogden borde kunna ge upplysningar och råd.

Märkligt att de inte uppdaterat infon om begravningskostnader om detta nu ändrats även för dödsbon som redan är hos KFM. För dödsbon som inte är hos KFM, prioriteras ju begravningskostnader. 

Anonym (Anna) skrev 2025-03-01 17:34:51 följande:
    Om dödsboet är hos KF ska väl de skulderna betalas i första hand?

Betyder inte det att TS beställning av begravning inte kan betalas ur   dödsboet?

Jag har kollat upp det nu och det står på kronofogdens hemsida handlar om utmätning. Den ska ske enligt gällande beslut och går mycket riktigt först. I praktiken betyder det att Kronofogden utmäter 10 000 av min pappas pension innan den ens kommer in på kontot. Det på kronofogdens hemsida betyder att vi inte får använda de redan utmätta pengarna till begravningen bara det som är på kontot. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 07:28:24 följande:
    Vidare
    Om ts skulle få det att funka med fullmakt kunde hon ställ fakturorna till sig själv.  När fakturan kom betalar hon från sitt eget konto och för över pengarna från dödsboet
    Så får man inte göra, det har jag kollat upp. Gör man på det sättet blir man personligt ansvarig och får betala tillbaka. 
    Anonym (P) skrev 2025-03-03 08:03:35 följande:

Finns det inga tillgångar i dödsboet så kan kommunen gå in och betala en enkel begravning, så det är kanske värt att ta kontakt?

De har sagt att de inte tänker göra det. Hinner kronofogden dra pengar före fakturan är betald får vi betala för allt själva. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (OA) skrev 2025-03-03 13:26:36 följande:

Går det att få något skriftligt från KFM på att de inte tänker ta allt från bankkontot, för det är reserverat för begravningskostnader? Sedan skicka detta till de företag som är inblandade, och de vågar då skicka fakturor utställda på dödsboet?

Kronofogden får inte röra kontot. Det är inget som är brådskande på något vis.  
    EnAnonumius skrev 2025-03-03 13:04:19 följande:
    Och hur skall det gå när banken begär faktura för att kunna betala från dödsboet? Står skrivet i TS att banken kräver det.

Vet du, jag tror att TS har fullmakt, då hon har ju sagt själv att hon kan ju göra betalningar på dödsboet... 😉
    Jag har fullmakt. Betalningar gör man genom att scanna in fakturan på bankens hemsida sen betalar banken åt mig. Jag kommer alltså inte åt själva kontot. 
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 13:10:31 följande:
    Då verkar tyvärr detta omöjligt att lösa.
    Tidningar, blomhandlare odyl ställer inte ut fakturor mot ett dödsbo hos KFM
    TS vill inte dra in soc
    TS vill inte betala själv

Jag hade en förhoppning att det skulle gå att lösa på det sättet jag gjorde men regler hos bank mm har visst ändrats.Jag hade fel 

Varför säger du att jag inte vill dra in socialen? Socialen säger att de inte tänker betala, det har jag fått skriftligt. Det är socialen som ska göra boiendeupptäckningen jag har kontakt med dem.  
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-03 12:01:12 följande:
    Hur tänker du göra då?
    Jag har pratat med både kommunen och Kronofogden idag. Jag ska prata med banken också men det lutar åt att man inte kan få ersättning. 

Jag skulle ha bokat begravning via Fonus, det hade kostat 20 000 mer men då hade de fixat allt så allt hade hamnat på samma faktura. Det hade varit okej för både kronofogden och socialen. 
  • Anonym (Dotter)
    Ensam hemma skrev 2025-03-03 15:04:28 följande:

Du kan inte avboka din onlinebeställning av begravningen?

Nej, det är försent. 
    Anonym (Dottern) skrev 2025-03-03 15:20:32 följande:
    20 000 mer?
    Alltså 35K.

Det låter väldigt mycket om man vill ha det enkelt.

Min mammas begravning sköttes via den lokala begravningsbyrån och gick på lite drygt 20k.
    Enkel kista med bårtäcke, en vacker blomsterdekoration. Inte mycket mer än så. Annons skippade jag då hon bara hade en levande vän kvar så henne ringde jag istället.
    Kaffe efteråt, samma där. Det skippade jag.

Vad exakt gör den där onlinebyrån som kostar 15k?

Fonus tar nästan 21 000 för att bara hantera kroppen. Det är en direktkremering inget annat ingår. Det är svindyrt. 

Onlinebyrån kostar 11 000 och de tar hand om kroppen. Dvs kremerar och låter mig hämta ut askan. De levererar gratis inom 5 mil men jag ska längre bort så jag åker själv med askan. 

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Dottern) skrev 2025-03-03 15:42:52 följande:
    Jösses alltså!

Glömde i förra inlägget, det ingick kista med täcke, transport till och från kyrkan (12 mil), kremering, återleverans till kyrkogården, person som var med, handblommor till ca 10 personer, minnesbok med personliga foton och bilder från själva begravningen. Kanske någon mer jag har glömt...

För samma summa som din Fonus tog. Det är ju hemskt!

Jag beklagar att du fått så mycket problem kring allt detta.

Tack för omtanken! 

Jag tror priset har gått upp jättemycket bara det senaste året pga inflationen. 

Svar på tråden Hur betalar man begravning från dödsbo?