• Eriksson20

Förvaltare aktuellt?

Hej,
    Jag är 26 år och har ingen funktionsnedsättning. Jag har inga problem med att betala hyran, handla, ta hand om mig själv eller ha sociala relationer. Jag har heller aldrig haft spelproblem och har inte tagit något på avbetalning sedan 2019.
    Mitt enda ekonomiska problem är en skuld på cirka 50 000 kr hos Kronofogden, som uppstod när jag var arbetslös. Eftersom jag har haft försörjningsstöd det senaste året har jag inte kunnat betala av den, men jag söker aktivt jobb för att kunna leva självständigt. Så snart jag får en inkomst vill jag lägga upp en avbetalningsplan.
    Den enda grunden socialtjänsten verkar ha för att föreslå förvaltarskap är att jag under vissa perioder har druckit för mycket och blivit omhändertagen för berusning några gånger. Men i övrigt är jag frisk, klarar mig själv och har alltid betalat mina räkningar i tid ? hyra, el, internet och hemförsäkring.
    Problemen började först när min ekonomihandläggare tog över betalningarna. Hon glömde räkningar, betalade för lite och på bara fyra månader hamnade jag hos inkasso två gånger.
    Nu har jag tagit emot hjälp för mina alkoholvanor och åkte frivilligt till ett behandlingshem på socialtjänstens begäran, även om jag själv anser att öppenvård hade räckt. Sju dagar efter att jag kom dit loggade jag in på 1177 av en helt annan anledning ? och upptäckte av en slump att en läkare jag bara träffat fyra gånger hade skrivit ett läkarintyg för förvaltarskap. Vi har aldrig ens pratat om god man eller förvaltare.
    När jag ringde min handläggare och frågade varför de skickat in det nu när jag är hjälpsökande ? och inte tidigare om det nu var så brådskande ? nekade hon först till att ha gjort det. Senare samma dag erkände hon att det faktiskt var hon som gjort anmälan, men att hon först ville prata ihop sig med ekonomihandläggaren innan de informerade mig. Då hade det redan gått 13 dagar sedan anmälan skickades in.
    Var planen att aldrig berätta för mig?
    Min fråga är nu: Hur stor är chansen att ett förvaltarskap faktiskt beviljas i min situation? Jag har aldrig ens haft en god man och har alltid skött min ekonomi själv när jag fått hantera den. För mig skulle ett förvaltarskap inte vara till någon hjälp ? snarare tvärtom. Det får mig att känna mig sviken, arg och djupt förnedrad att behöva fråga någon om tillåtelse för saker jag normalt har full kontroll över.
    De har även skickat brev till de närmaste anhöriga,som är mina föräldrar och dem tycker att det är helt absurt att jag ska ha förvaltare och dom kommer båda att skicka in deras förklaring varför. Jag har också förberett mig för det värsta och jag har nu redan 8 st nära anhöriga som kan överklaga beslutet åt mig.
  • Svar på tråden Förvaltare aktuellt?
  • Eriksson20

Vet ej varför det blev frågetecken lite här och där,antar att det blev så för jag först skrev i ett mail och sen kopierade det hit.

• Anonym (m)

Kära TS. Jag förstår din situation till fullo. Jag har själv haft förvaltare. Då skrev läkaren att jag behövde det pga av min Asperger. Ja, det är sant. Tyvärr är man ganska så chanslös om det finns ett läkarintyg. Enligt våra myndigheter är läkare gudar, och gör aldrig något fel. Ja, jag fattar att läkarintyg väger tungt, precis som det bör, men att inte tänka kunna tänka kritiskt är så dumt. 

Mitt råd  till dig är att skaffa en bra advokat. Om läkaren skrivit att du inte förstår vad saken gäller, då  är det ute på djupt vatten. 

• Anonym (Moa)

Det låter märkligt. Vad var anledningen till att handläggaren tig över dina räkningar?

• Yllop

För bli av med förvaltarskapet måste du ansöka via tingsrätten.
    Du måste också skicka med ett läkarintyg där läkaren intygar att du inte behöver ha förvaltare.

• Anonym (Susanne)

Det renda jag kan tänka mig ett förvaltarskap grundar sig i är att du upplevs leva i din egen värld och inte inser hur illa saker faktiskt är. . Att dom upplever att du lever i självförnekelse på olika sätt. 

Jag har bara din historia här men jag har haft en sambo med förvaltare och han var ändå egen företagare dessutom men tvingades till förvaltarskap pga ett tidigare missbruk och att han i många år levt i förnekelse om både hälsa, sitt företag och andra punkter.  Vi hade det bra ihop,  han var skötsam och hade ordning men på vissa punkter var det ren delulu...  (troligen nåt bakomliggande odaignosticerat  han hade mått bättre av att få utrett) 

• Eriksson20
    Anonym (m) skrev 2025-02-28 18:00:02 följande:

Kära TS. Jag förstår din situation till fullo. Jag har själv haft förvaltare. Då skrev läkaren att jag behövde det pga av min Asperger. Ja, det är sant. Tyvärr är man ganska så chanslös om det finns ett läkarintyg. Enligt våra myndigheter är läkare gudar, och gör aldrig något fel. Ja, jag fattar att läkarintyg väger tungt, precis som det bör, men att inte tänka kunna tänka kritiskt är så dumt. 

Mitt råd  till dig är att skaffa en bra advokat. Om läkaren skrivit att du inte förstår vad saken gäller, då  är det ute på djupt vatten. 

Förstår inte vad läkaren kan ha skrivit i sitt läkarintyg bara. Då vi pratade om helt andra saker såsom ångest m.m. Tror hon kan ha nämnt det nån gång och då tyckte hon att det inte alls fanns någon grund för det.
  • Eriksson20
    Anonym (Moa) skrev 2025-02-28 18:02:22 följande:

Det låter märkligt. Vad var anledningen till att handläggaren tig över dina räkningar?

Vet inte säkert men tror att någon högre upp sa till hon att göra det, har aldrig fått någon förklaring till det och nu säger hon att det skulle vara bra med förvaltare för att hon ej har tid att betala mina räkningar åt mig längre,då bad jag hon ta fram ett sms eller mail där jag bett hon betala mina räkningar och såklart kunde hon inte det då jag aldrig bett om det.
  • Eriksson20
    Anonym (Susanne) skrev 2025-02-28 18:15:58 följande:

Det renda jag kan tänka mig ett förvaltarskap grundar sig i är att du upplevs leva i din egen värld och inte inser hur illa saker faktiskt är. . Att dom upplever att du lever i självförnekelse på olika sätt. 

Jag har bara din historia här men jag har haft en sambo med förvaltare och han var ändå egen företagare dessutom men tvingades till förvaltarskap pga ett tidigare missbruk och att han i många år levt i förnekelse om både hälsa, sitt företag och andra punkter.  Vi hade det bra ihop,  han var skötsam och hade ordning men på vissa punkter var det ren delulu...  (troligen nåt bakomliggande odaignosticerat  han hade mått bättre av att få utrett) 

Dem har aldrig gett mig en förklaring till något av det här,när jag frågar dem så kommer dem inte på något riktigt svar utan påminner mig att jag faktiskt har betalt 100 kr förlite på en elräkning när jag flyttade,men den betalade jag ett par dagar efteråt. Och det kan ju knappast vara nog skäl till förvaltare. Ska tillägga att min handläggare är väldigt ung och tog examen förra året,och jag var bland hennes första klienter så hon hade mig 50% och sen resten skola.
  • Eriksson20
    Yllop skrev 2025-02-28 18:15:05 följande:

För bli av med förvaltarskapet måste du ansöka via tingsrätten.
    Du måste också skicka med ett läkarintyg där läkaren intygar att du inte behöver ha förvaltare.

Det är fortfarande under utredning, dem säger att dem gör det för att hjälpa mig,hur ska detta hjälpa mig undrar jag då.
  • Anonym (S)

Vilken/vilka diagnoser har du i intyget? 

Svar på tråden Förvaltare aktuellt?