Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Förvaltare aktuellt?

Kära TS. Jag förstår din situation till fullo. Jag har själv haft förvaltare. Då skrev läkaren att jag behövde det pga av min Asperger. Ja, det är sant. Tyvärr är man ganska så chanslös om det finns ett läkarintyg. Enligt våra myndigheter är läkare gudar, och gör aldrig något fel. Ja, jag fattar att läkarintyg väger tungt, precis som det bör, men att inte tänka kunna tänka kritiskt är så dumt. 

Mitt råd  till dig är att skaffa en bra advokat. Om läkaren skrivit att du inte förstår vad saken gäller, då  är det ute på djupt vatten. 

• Anonym (m)
    Eriksson20 skrev 2025-02-28 19:34:07 följande:
    Håller på att kolla efter en advokat nu men då jag aldrig har suttit i rätten att är jag osäker vilken inriktning advokaten ska när det gäller förvaltare. Vet du?
    Familjerätt tror jag det är. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-01 10:09:00 följande:
    Förvaltarskap brukar ofta vara mot ens vilja. Om det går igenom prövas det varje år, så inget som automatiskt varar för evigt alltså. 
    Prövningen är dock väldigt biased. Jag menar på det sättet det är förvaltaren som kryssar i om det fortfarande behövs- och förvaltaren har all anledning till att vilja att det ska fortsätta. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-01 23:41:21 följande:

Det låter märkligt att du anses behöva en förvaltare, om du själv kan hantera alla aspekter av ekonomi m.m.

Är många som har skulder, utan att någon trycker på en förvaltare. 

Ja, det låter märkligt, och jag själv tycker det är märkligt. Men samtidigt så är det så det är. Jag har aldrig missköt min ekonomi. Aldrig. Ändå ansågs jag i behov av förvaltare. 
  • Anonym (m)
    Eriksson20 skrev 2025-03-27 06:54:21 följande:

Uppdatering: Utredningen vart nu nedlagd då ja ej uppfyller kriterierna för att bli satt under förvaltarskap.

Grattis! Vad skönt! Vilken lättnad!
Svar på tråden Förvaltare aktuellt?