• Anonym (sämst)

Gahhh jag är värdelös på att rensa! Hur får jag ordning hemma?!

Jag är sämst! Har städat hela dagen för att rensa ut lådor, såna stora fyrkantiga från IKEA: Där har jag kastat i allt möjligt, allt från hårgrejer till brev och smink osv. Rensar och rensar. Har kastat flera påsar sopor idag och nu när jag är "klar"är det iallfall lika rörigt ut. Lika mycket lådor, fortfarande fulla. Jag har ingen aning om vad som är i TROTS ATT jag nyss rensat dem.

Samma med kläder! Jag lyckas verkligen inte rensa ut kläder. Ändå går jag med samma 5-6 plagg dagligen till jobbet. 

Hur gör ni som har ordning hemma? Jag förstår verligen inte vad jag gör för fel. Måste man kasta allt? 

Hur många plagg har ni? 

• Svar på tråden Gahhh jag är värdelös på att rensa! Hur får jag ordning hemma?!
  • Anonym (Samma)

Följer, för det är likadant för mig. Det känns som jag alltid drunkar i kläder och grejor trots att jag försöker rensa.

• Anonym (Mycket förvaring)

Bra och rymliga förvaringsmöbler där allt är så uppsorterat som det går och lättåtkomligt. Själv gillar jag byrålådor, men det är bäst med ett skåp ovanpå så att man kan förvara saker hela vägen upp till taket.

Det ger en bättre överblick och man kan rensa en byrålåda, trådback eller skåpshylla i taget utan att det blir alltför kaotiskt. Och har man gott om förvaring så kan man behålla de där grejerna som man har svårt att skiljas ifrån och ändå ha ordning och reda.

• Anonym (Yepp)

Haha, "fetstädade"  för någon månad sedan.Tog bort allt jag inte längre kan ha, skjortor och byxor. Vill INTE dumpa det i en container där en massa Rumäner och annat pack länsar allt 
    Hittat en kyrka i grannstaden som tar emot men dock taskiga öppet-tider.
    Allt är lite ... out of date men tvättat och helt, vissa plagg är oanvända.
    Vill att det ska komma till nytta. Har en del även från min son i olika storlekar. 
    Vad är bäst?

• Anonym (Ordning)

Jag är minimalist, har enbart det jag behöver. Har alltid ordning, även i skåp/garderober/lådor. Inte på så sätt att allt ligger perfekt på sin plats jämt, men jag har bara det jag behöver. Därför är det massor av plats i alla mina förvaringsutrymmen. Var sak har sin självklara plats så det blir aldrig stökigt. Plagg har jag ytterst få av, endast två par skor (ett par sandaler och ett par sneakers), endast en jacka osv osv.. När något går sönder slänger jag det. När något inte har använts på ett år så skänker jag det till loppis. 

Du har för mycket saker och kläder. Det är det som är grundproblemet. 

• Anonym (Yepp)

Står inför uppgiften att behöva flytta från 5 rum i radhus med förråd och garage i länga med förråd till en trea eller tvåa. 
    Självklart har man samlat på sig prylar och möbler under åren
    Har alla verktyg och maskiner för att klara ett hus. Har pryttlar och pinaler som jag inta kan ta med mig men känner mig lite som en hoarder, vill inte släppa taget.
    Hur gör man? Vill inte kasta för det mesta är i bra skick och borde följa med huset.
    Tänker att ett yngre par skulle uppskatta att spadar, gräsklippare, häcksax och annat skulle följa med i köpet.
    Hur bör jag tänka?
    Köpte huset privat på radannons utan mäklare och kan tänka mig att sälja på samma vis.

• Lönnsirap

Personligen tror jag inte någon är sämst på att organisera och rensa ut, utan snarare tror jag det handlar om att man inte har fungerande strategier som hjälper en, utan sätt att försöka som inte är konstruktiva. 

Jag tänker att bilden av hur resultatet ska bli, tillsammans med dåliga råd tyvärr skapar en trötthet. Och uppenbarligen också den där känslan av att vara värdelös.

Att orka hålla på en hel dag med rensande och att bli av med saker är en vinst. Det är att det blir bättre. Särskilt om man har för mycket. 

Personligen är jag väldigt förtjust i Dana K White's metoder och resonemang. Hon finns på både Spotify och Youtube, samt har även skrivit böcker. 

Jag gillar också youtube kanalen clutter fairy som varje vecka pratar om strategier för att göra livet lite mer behagligt och att hantera sina prylar. 

Gällande förvaring tycker jag det låter som att du har en "metod" som inte fungerar. Att rensa och att organisera är faktiskt två olika saker! Vissa människor trivs med stora lådor, där mycket får plats och det är enkelt att slänga ner. Andra vill ha och "behöver" att saker är mer tydligt uppstrukturerat. Vissa människor lägger tillbaka saker i princip automatiserat, medan andra behöver gå runt och aktivt plocka ett par gånger i veckan, eller varje dag.

Hemligheten är inte exakt hur man gör, utan hemligheten är att försöka att anpassa strategierna till hur man faktiskt fungerar och sen jobba fram dessa processer.

Exempelvis hade jag ofta återvinning /mjölkpaket skräpandes framme på köksbänken vilket störde mig ofantligt. I städskåp hade jag en hel radda städprylar som stod på "premium-plats" och som inte användes så ofta. Jag hade en liten bytta återvinning, som snabbt blev full i samma skåp och processen att få ut skräp blev för komplicerad. 
    När jag tittade på problemet, att återvinningen faktiskt inte enkelt kunde hanteras i vardagen, skapade jag mer plats i skåpet för detta, och flyttade undan sådant som "aldrig" användes. För om jag vill ha en produkt/grej som används nån gång om året, så kan den stå lite mer komplicerat. Men det jag gör varje dag, 7-10 gånger i veckan behöver vara enkelt.

Plötsligt kände jag att jag hann mer på 5 minuter "plocka undan" och att jag hann med andra ytor också.

Så börja fundera på vad som ofta stör dig i vardagen, och vad du använder jämt, tillsammans och prioritera att få detta enkelt. Likaså fundera på vilken typ av ordning som gör dig glad.

• Anonym (Ska)

Jag har svårt att göra mej av med kläder. När jag börjar rensa och hittar jag en massa kläder som jag tycker är fina och hänger tillbaka dom igen. Sen hänger dom där utan att bli använda tills nästa rensning osv..,Det finns ju någon anledning till att man inte väljer dom kläderna ur garderoben även om man tycker dom är ok.

Jag lärde mej det här knepet. Rensa varje säsong. Sortera i släng, kanske och häng tillbaka. Kläderna som hamnar i kanske lägger du i en påse och ställer i garderoben. Är det tex sommarkläder. Låt dom stå i påsen över sommaren. Har du inte använt något från påsen tar du när sommaren är över hela påsen och gör dej av med den. men du får absolut inte titta i den får då kommer du garanterat tänka, ja men den här är ju fin den kan jag använda någon gång? 

• Anonym (Tea)
    Anonym (Ordning) skrev 2025-02-28 23:54:38 följande:

Jag är minimalist, har enbart det jag behöver. Har alltid ordning, även i skåp/garderober/lådor. Inte på så sätt att allt ligger perfekt på sin plats jämt, men jag har bara det jag behöver. Därför är det massor av plats i alla mina förvaringsutrymmen. Var sak har sin självklara plats så det blir aldrig stökigt. Plagg har jag ytterst få av, endast två par skor (ett par sandaler och ett par sneakers), endast en jacka osv osv.. När något går sönder slänger jag det. När något inte har använts på ett år så skänker jag det till loppis. 

Det här tror jag är nyckeln till ett ordnat hem. Började tänka precis som du för kanske 1,5 - 2 år sedan. Rensade och sparade bara två jackor (vinter/sommar), två par skor + tofflor och så vidare. Använder ett plagg tills det är sönder eller ger också bort om jag inte använt det på nåt år. Det underlättar verkligen. 
  • Anonym (Me)

Hahah låter ju helt underbart söt nöt !

• Anonym (Jojo)
    Anonym (Ordning) skrev 2025-02-28 23:54:38 följande:

Det låter både trist och opraktiskt.

Förklara gärna hur jag som har kontorsjobb med krav på affärsklädsel, ibland går på större fest, springer ute, tränar inne på gym, åker på semester till sandalklimat som kräver badskor, är ute på vår gård i leran, står i en damm och rensar bland näckrosor, kör farliga motorredskap och bär tunga grejer ska klara mig med två par skor? 

Den enda som kan leva med två par skor måste vara en stadsbo med social fobi som aldrig rör på sig eller utför fysiskt arbete.
Svar på tråden Gahhh jag är värdelös på att rensa! Hur får jag ordning hemma?!