• Anonym (Nybörjare)

Solskydd och smink

Kan någon här hjälpa mig att fatta hur jag ska göra med solskydd under dagen? På morgonen applicerar jag förstås min solskyddskräm före sminkning, men sedan då? Mitt solskydd ska appliceras om varannan timme, men ska jag då dutta på den ovanpå sminket? Blir ju smetigt, tänker jag... Hur gör ni?

• Svar på tråden Solskydd och smink
  • Anonym (Sara)

Varför solskydd och varför varann timme? Mitt råd är att inte använda smink. 

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-01 13:58:53 följande:

Varför solskydd och varför varann timme? Mitt råd är att inte använda smink. 

Solskydd därför att solen bryter ned kollagen i huden, förutom risken för hudcancer.
    Varannan timme därför att mineralsolskydd försvinner under dagen och dess effekt avtar.

Jag vill använda smink, men fattar inte hur jag ska göra.

Tack ändå för svar
  • Anonym (Annat)

Solskydd under, använd foundation med spf i?

Själv skulle jag aldrig smeta på spf varannan timme annat än på solresa.

• Anonym (R)

Alltså applikation varannan timme gäller när man är på stranden och badar och svettas i solen. Det är inget man behöver göra till vardags. 

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (R) skrev 2025-03-01 14:44:54 följande:

Alltså applikation varannan timme gäller när man är på stranden och badar och svettas i solen. Det är inget man behöver göra till vardags. 

Tack! Det förklarar saken.
  • Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Annat) skrev 2025-03-01 14:40:28 följande:

Solskydd under, använd foundation med spf i?

Själv skulle jag aldrig smeta på spf varannan timme annat än på solresa.

Tack!

Ja, min foundation har spf men jag använder den så tunt att jag är tveksam till att den skyddar så speciellt bra. Hur ofta återapplicerar du spf, eller går du hela dagen med morgonens applikation?
  • Anonym (Annat)

Till vardags har jag ingen spf förutom den som är min foundation.
    Om sommaren kan jag dra på det om jag ska sitta i direkt sol men inte annars om jag inte lägger mig för att sola.

• Krocko

Jag fattar ingenting, varför ska du ha solskydd mitt i vintern? Eller är du på solsemester?

• Anonym (Nybörjare)
    Krocko skrev 2025-03-01 15:51:05 följande:

Jag fattar ingenting, varför ska du ha solskydd mitt i vintern? Eller är du på solsemester?

Visserligen skadas inte huden alls lika mycket av solen på vintern som på sommaren, men skadas gör den. Därför använder jag solskydd året om.
  • Anonym (S)

Jag håller med om att det räcker med att ta på solskyddet på morgonen till vardags. Jag är väldigt noga med att skydda min hud från sol och har spf 50 året runt. Behöver man bättra på så finns det smink med spf tex puder eller puderfoundation.

Svar på tråden Solskydd och smink