• Anonym (Nybörjare)

Solskydd och smink

Kan någon här hjälpa mig att fatta hur jag ska göra med solskydd under dagen? På morgonen applicerar jag förstås min solskyddskräm före sminkning, men sedan då? Mitt solskydd ska appliceras om varannan timme, men ska jag då dutta på den ovanpå sminket? Blir ju smetigt, tänker jag... Hur gör ni?

• Svar på tråden Solskydd och smink
  • Anonym (R)
    Anonym (S) skrev 2025-03-01 18:50:20 följande:

Jag håller med om att det räcker med att ta på solskyddet på morgonen till vardags. Jag är väldigt noga med att skydda min hud från sol och har spf 50 året runt. Behöver man bättra på så finns det smink med spf tex puder eller puderfoundation.

Vilken sort använder du till ansiktet. Jag tycker att man ser gul ut framåt eftermiddagen 
  • Anonym (g)

TS vill skydda sitt ansikte och ni röstar som FL i ett nötskal.

Jag nöjer mig med att ha under och gärna i sminket om möjligt. Vet att jag slarvar just under vårvintern så ska se över detta, bra påminnelse. På sommaren brukar jag inte ha ansiktet i solen så mycket men visst är solskydd en bra grund.

• Anonym (S)
    Anonym (R) skrev 2025-03-01 18:52:37 följande:
    Vilken sort använder du till ansiktet. Jag tycker att man ser gul ut framåt eftermiddagen 

https://www.apotekhjartat.se/produkt/dermaceutic-sun-ceutic-50-50-ml/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=DD%20%7C%20S%20%7C%20PMax%20%7C%20Sale&gad_source=1&gbraid=0AAAAADtbAVoXK1aLXb0-Io5epI0o1lzIx&gclid=Cj0KCQiA_Yq-BhC9ARIsAA6fbAh5rL7M16DgGi_kkXrhFGUApb76pXoF_rUSD8gVhW00YlfJsw-osQwaAhbREALw_wcB
    Har använt denna under flera år, men de tog bort den färgade versionen så då har jag bytt till denna:
    https://www.kronansapotek.se/vichy-capital-soleil-uv-age-daily-tinted-spf-50/p/793271/?utm_campaign=shopping&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD3bL_SsPrS7lUk_70tDhkam0hR2S&gclid=Cj0KCQiA_Yq-BhC9ARIsAA6fbAj2QnwAzdtIUhJMS6OgHJNOvBusKj5Elqsm5HRtnIsX2yR9Iu3M6l4aAlbdEALw_wcB

• Anonym (S)

Vad fula länkarna blev. Hur som helst fungerar de bra under smink och är den färgad kan ma man skippa foundation om man är ok med lätt täckning. Jag har ingen foundation men tar på lite puderfoundation med sof 50 på de ställen där det behövs. 

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (S) skrev 2025-03-01 19:12:10 följande:

Vad fula länkarna blev. Hur som helst fungerar de bra under smink och är den färgad kan ma man skippa foundation om man är ok med lätt täckning. Jag har ingen foundation men tar på lite puderfoundation med sof 50 på de ställen där det behövs. 

Anväder du då ett puder som kan fungera som setting powder? Det vore nog bra för mig.
    Bättre än ingenting, har jag både foundation och puder med spf borde det hjälpa lite ändå tycker jag.

Har alla mineralpuder spf?
  • Krocko
    Anonym (Nybörjare) skrev 2025-03-01 18:30:14 följande:
    Visserligen skadas inte huden alls lika mycket av solen på vintern som på sommaren, men skadas gör den. Därför använder jag solskydd året om.
    Åh herregud Oskyldig
  • Anonym (Ej)

Alltså att sminka sig är väl ändå nåt som inte är speciellt bra för huden egentligen, även  om produkterna är bättre nu än tidigare Så är man rädd om huden så använder man väl minimalt med smink året om. 

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Ej) skrev 2025-03-01 19:57:07 följande:

Alltså att sminka sig är väl ändå nåt som inte är speciellt bra för huden egentligen, även  om produkterna är bättre nu än tidigare Så är man rädd om huden så använder man väl minimalt med smink året om. 

Sant, men jag vill ändå använda smink.
  • Anonym (Undrar)

En fråga, ni som har såg året runt, särskilt 50. Ni måste vara totalt likbleka? Har ni annan färg i ansiktet då? Vad i så fall?

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-01 21:17:15 följande:

En fråga, ni som har såg året runt, särskilt 50. Ni måste vara totalt likbleka? Har ni annan färg i ansiktet då? Vad i så fall?

Jag är inte blek. Har aldrig haft det problemet då min hudfärg inte är blek utan mer ljust brunrosa.
  • Anonym (Nybörjare)
    Anonym (R) skrev 2025-03-01 18:52:37 följande:
    Jag använder detta mineralsolskydd 

www.apohem.se/hudvard/solskydd/solskydd-for-ansikte/beauty-of-joseon-relief-sun-spf-50-rice-probiotics-50-ml&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-discounted_price_klarna_css&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_Yq-BhC9ARIsAA6fbAhxtaUia3-VDek36Vu08z9mLqQaRZYxBQolLdlmZRQu9B0aRZbHWJoaAkyOEALw_wcB

Blir inte gul.
Svar på tråden Solskydd och smink