Inlägg från: Anonym (Gile) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gile)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    Ibland är det en diagnos, ibland inte. Det kan vara allt möjligt, läs- och skrivsvårigheter är ju t ex. en diagnos.
    Ibland behöver inlärningssituationen i klassrummet förändras för den eleven, ibland inte.
    Ibland är lokalerna helt olämpliga av olika skäl.
    Ibland pågår det saker i familjen som gör barn oroliga även i skolan.
    Det kan handla om mobbning, barnet blir mobbat, barnet mobbar eller bådadera.
    Ibland är läraren inte lyhörd, medan andra gånger är hen det, men är på väg rakt in i väggen på grund av arbetssituationen.
    Ibland har läraren en diagnos som ger svårigheter i klassrummet.
    Ibland har läraen bekymmer på hemmaplan och är deprimerad elker ångestriden/trött.
    Ibland har klassrn haft för många vikarier och har dpårat ut helt.
    Ibland har lärare konflikter eller olika åsikter om hur barnet ska behandlas att barnet får bemötanden som ör mycket förvirrande.
    Ibland (ofta) finns inte det extra stöd som skulle behövas, trots att det inte är mycket 
    Ibland tänker skolledningen bara att de ska skicka vidare problemet till nästa stadium
    Ibland ör det hrlt enkelt för många barn med svårigheter i klassen

    Osv, osv osv

    Det finns sällan en quick fix som håller länge och det är ofta kombinationer av svårigheter.
    Det ör ingen tillfällighet att lärare ör den nest sjukskrivna yrkeskåren.

  • Anonym (Gile)

    "Det är ingen tillfällighet att lärarna är den mest sjukskrivna yrkeskategorin" ska det stå.

  • Anonym (Gile)

    Ja, det klart att en lärare behöver ta ansvar för undervisningssituationen!

    Men jag har sett helt lysande lärare kämpa ensamma med en massa olika anpassningar för många olika barn i samma klass, ( att jag själv bara hade orkat med det i en vecka). Så småningom slutar den lysande eller går in i väggen. 

    På detta har läraren en del kritiska föräldrar som tycker att de kan undervisa mycket bättre eller föräldrar som inte går att komma överens med, för de har sjäva problem, att relatera till. Rektorerna å sin sida behöver hålla budget, deras fokus är uppåt i hierarkin, så att kommunledning och politiken blir nöjda. Så de vill lägga locket på. 

  • Anonym (Gile)

    Om det finns för många barn med stora svårigheter i en klass är den generellt mycket svårhanterad. Forskning har visat att på ett sådant barn med svårigheter behöver det finnas 8 mer "vanliga" barn för att klassen ska vara hanterbar. Ibland är det fler, för det är ju lite slumpvis som barnen hamnar i klasserna när man inte känner alla.

  • Anonym (Gile)

    De duktiga lärarna har intresseväckande och varierande undervisning under samma lektion. 

    Så är det naturligtvis inte för alla, utan en del ger för omfattande projektarbeten som ska drivas fram av eleven själv, vilket många barn inte är mogna för. 
    Men just den typen av uppgifter har framhållits av pedagogiska auktoriteter som den bästa typen av undervisning, under många år nu.

    Fordkning har visat att flrmågan att upprötthålla uppmärksamheten har minskat markant under de senaste 15 åren. Det syns i klassrummet.

  • Anonym (Gile)

    "Forskning har visat att förmågan att upprätthålla uppmärksamheten har minskat markant under de senaste 15 åren" ska det stå.

  • Anonym (Gile)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-01 17:30:44 följande:

    Det låter lite som det vi upplevde. Skolan skällde och klagade ständigt och skrev otäcka saker om vad han hade påståtts gjort i en liten bok som skickades hem. Sista gången skrev de att min son slagit och sparkat en annan pojke och sagt att han inte var värd att leva .
    Jag frågade sonen, han sa att han inte förstod alls. 


    Jag skrev till skolan, detta såg jag som allvarligt ville ha ett möte med skolan, för att diskutera. Då skrev de tillbaka att allt var ett missförstånd!! 


    Då bestämde vi att min man tog en dag ledigt och var med en hel dag i skolan. För att se vad som pågick och prata med fröknarna. 


    Efter denna dag fick vi inga mer klagomål. 


    Upprnbarligen hade vår son blivit någon typ av syndabock, som lärarna hade använt för att avreagera sig på. 


     


    Ja, så kan det vara. Men det kan också vara så att andra elever har ljugit om vad sonen hade gjort. Ibland framkommer inte pågående mobbning förrän exempelvis en  elev, som har vissa problem, får en personlig resurs som märker vad som pågår bakom ryggen på lärarna. Det syns först när det blir fokus på den eleven, vad som händer ute i korridoren, på rasten o.s.v.
  • Anonym (Gile)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-01 18:25:07 följande:
    Det kan ju faktiskt också vara så att föräldrar har en anledning till att vara kritiska.
    Ganska ofta har föräldrarna rätt när de vill ha mer stöd i skolan till sitt barn.
    Ibland kan de ge goda tips på saker som brukar hjälpa barnet i en inlärningssituation. 

    De kan också ha synpunkter på undervisningen men oftast har de för lite insyn i hur undervisningen bedrivs utifån resurser/läroplanskrav/gruooen eller för lite egen pedagogisk kompetens för att det ska fungera.
  • Anonym (Gile)
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 17:23:33 följande:

    Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

    Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

    Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

    Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

    Fick vila efter grundskolan ett år.

    I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

    Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

    Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

    Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  


    Om sonen vill prata om hur det har varit genom åren i skolan med någon utomstående, så finns det kuratorer och psykologer på universitetets studenthälsa. Men han kanske just nu bara vill koncentrera sig på sina studier?
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?