Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
Enkelt, det är INTE så. Och om du har upplevt det så, så var det ett extremt otypiskt fall.
Enkelt, det är INTE så. Och om du har upplevt det så, så var det ett extremt otypiskt fall.
Det är ju därför läraren har verktyg såsom att ge barn konsekvenser, t ex skicka ut dom. Nu går mitt barn i en skola i utlandet men de har tydliga uppföranderegler. Saker som leder till en överskridelse i tre olika nivåer. Landar barnet i den högsta nivån så riskerar de att bli relegerade. Saker tacklas via möten med skolledning och att skolan berättar vad de förväntar sig.
Det tycker jag är bra. Lärare ska inte och borde inte göra annat.
Mitt barn har utretts och jag håller helt med Gile. Det är helt andra saker än störande beteende i skolan som man undersöker. (Mitt barn har ju inget sånt.) Att störa i skolan är en följd av att som adhd-barn utsättas för alldeles för hård press, inte ett diagnoskriterium.
Utredningen har innehållit begåvningstest (flera olika parametrar), undersökning av hemsituationen, barnets förmåga att hålla fokus mm. Föräldrar, barnoch lärare har fått fylla i formulär och blivit intervjuade och utredaren kontrollerar att samtliga intervjusvar och formulärsvar är samstämmiga. Man kontrollerade barnets förmåga att avläsa ansikten. Man undersöker också om det finns bakomliggande trauma som skulle kunna vara orsak till problemen och om den psykiska ohälsa som i vårt fall också finns är orsakad av funktionsnedsättningen eller om funktionsnedsättningen finns där tillfälligt på grund av den psykiska ohälsan. Man ser också på beteenden som inte är ett dugg problematiska men också en del av adhd-diagnosen och om även de funnits i barnets hela liv. Och lite till.
Med så omfattande undersökningar har jag svårt att tro att det är annat än mycket enstaka som blir feldiagnosticerade OM det inte är som Gile skriver att det finns oseriösa aktörer som utför dåliga utredningsr mot betalning.
Det kommer alltid finnas barn som inte fostras hemma och den typen av föräldrar är omöjliga att nå så jag tror faktiskt det är ett olösligt problem! Hur ska skolan hinna med den uppgiften? Idag väljer man att ge ungarna diagnoser och kanske medicin så har man flyttat problemet! Hörde nyligen en dokumentär där flera unga ville ha bort sin diagnos som i ung vuxen ålder kan bli en belastning!!
Vill bara helt ovetenskapligt lägga till något om förekomst av npf-diagnoser. I mitt yrke träffar jag många psykologer mfl som arbetar med ungdomar som hamnar på HVB. Npf-diagnoser är inte ovanliga i den världen. En vanligt uppfattning bland personal som arbetar på hvb är att ca 25% av ungdomarna med diagnos är feldiagnosticerade, dvs de har fått diagnos fast deras beteenden i själva verkat haft sin grund i miljöfaktorer.
Värt att reflektera över, tycker jag även fast jag inte alls har belägg för detta. Vore intressant att beforska tycker jag.
Förr (inte SÅ länge sedan) så satte man ytterst ogärna psykiatriska diagnoser på barn och unga eftersom de riskerar att BLI sin diagnos! Jag tror det var bra!!
Du vill inte skriva vad du jobbar med - det är talande nog.
Du är uppenbarligen inte insatt i den medicinska delen heller. Medicin är det enda som avlastar BARNEN ifrån den ständiga överbelastningen som de upplever t.ex. i skolmiljön. Det finns inget annat som "stänger av" dimman i hjärnan, det som hela tiden hindrar en från att tänka utan att bli distraherad. Och de blir väldigt trötta av detta. Självklart finns det inget annat som kan hjälpa mot överbelastningen.
Visserligen - en totalt avskalad miljö, och att inte vara med på en del saker - det vore ett alternativ. Men ingen bra sån.
Länken funkar inte.
Jacob is an active six year old who is often jumping up out of his seat, knocking things over, and impulsively shouting out answers in his first grade class. Sarah is a 20 year old college student who is upset about her grades and her lack of friends and often feels lonely and down. Andrea is a relaxed parent who lets her seven year old son play in the woods by himself unsupervised. Consider the following: Does Jacob have ADHD or is he just energetic and impulsive? Does Sarah have a mental disorder called depression or is she just sad because life is not going her way? Is Andrea a neglectful parent who should be monitored by social services?
As implied by these questions, psychological concepts often grow to expand far beyond their original meaning.
[...]
With this brief background, let's return to our opening questions about how to categorize Jacob, Sarah, and Andrea. The first thing to notice is that ADHD, depression, and parental neglect are concepts that are explored and heavily influenced by psychology and related disciplines. A second element to note is that each of the concepts seems to have broadened in meaning over the years. What was energetic and rambunctious is now ADHD; what was discouraged and lonely is now depression; and what might have been considered letting kids be kids can now be labeled, at least in some contexts, parental neglect
https://www.psychologytoday.com/us/blog/theory-of-knowledge/201701/the-concept-of-concept-creep
Och i takt med att fler barn får psykiatriska diagnoser så utökar man väl personaltätheten på våra förskolor och ser till att det finns FLER trygga vuxna i skolan och på fritids? Inte snålas det väl?
Lobotomering var också en mycket ansedd metod, då den var populär. Den utvecklades av en Portugisisk läkare, Egas Moniz, och han fick till och med Nobelpriset för detta, 1949.13000 personer i Norden lobotomerades, den senaste i Sverige 1969. I Danmark lobotomerade man ända fram till 1983.
Jag tog exemplet med lobotomi för att visa hur man kan som samhälle totalt ändra sin syn på en medicinsk metod.
Jag menar inte att ADHD medicin är lika farligt som lobotomering, jag ville framhålla att vi ändrar vår syn på medicin och metoder med tiden.