Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    Enkelt, det är INTE så. Och om du har upplevt det så, så var det ett extremt otypiskt fall. 

  • AndreaBD
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 21:03:58 följande:

    Det är ju därför läraren har verktyg såsom att ge barn konsekvenser, t ex skicka ut dom. Nu går mitt barn i en skola i utlandet men de har tydliga uppföranderegler. Saker som leder till en överskridelse i tre olika nivåer. Landar barnet i den högsta nivån så riskerar de att bli relegerade. Saker tacklas via möten med skolledning och att skolan berättar vad de förväntar sig.

    Det tycker jag är bra. Lärare ska inte och borde inte göra annat.


    Just det, i utlandet kan det vara så. Men inte i Sverige. Hittills har vi inte fått ta mobilerna, inte heller skicka ut en elev. Det börjar bli ändringar nu äntligen, så småningom. Men det har vi väntat på i minst 20 år, och jag tror det kommer ändå ta tid tills det blir verkliga ändringar. 
  • AndreaBD
    Anonym (GS) skrev 2025-03-03 02:19:19 följande:
    Om ett barn skriker, stör och kolliderar med elever så behöver det leda till konsekvenser. Barnet behöver skickas ut från lektionssalen, kontakt med föräldrarna, där föräldrarna själva ansvarar över att skolans regler följs. Föräldrarna kan få tips om vart man kan vända sig till för att skaffa verktyg för detta. I extrema fall avstängning. I ännu mer extrema fall, relegering.
    Dessa konsekvenser kan man ju inte genomföra i Sverige. Och om man lyckas få ut eleven och ringer till föräldrarna  - tyvärr så brukar många föräldrar inte reagera särskilt mycket. Och det är detta som skulle göra stor skillnad. Ibland ser vi barn/ungdomar i skolan vars beteende är helt underbart. Och det brukar bero på att föräldrarna kräver av sina barn att de beter sig i skolan. 
  • AndreaBD
    Anonym (GS) skrev 2025-03-03 12:40:09 följande:
    Klarar inte barnet av en vanlig klass så hör inte barnet hemma i en vanlig klass.
    Problemet är ju att det ofta inte finns alternativ. Specialskolor har stängts. Det finns ibland privata alternativ, men inte överallt. Även små grupperna finns inte kvar ofta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-03 14:57:56 följande:
    Mobiler är i och för sig förbjudna på många skolor sedan länge. Ingen av mina barns skolor (kommunala) har tillåtit mobiler på skoltid, inte på raster heller. 
    Om rektorn bestämmer att det gäller på den skolan - visst. På alla andra skolor kämpar lärarna fortfarande med det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-04 06:03:45 följande:

    Mitt barn har utretts och jag håller helt med Gile. Det är helt andra saker än störande beteende i skolan som man undersöker. (Mitt barn har ju inget sånt.) Att störa i skolan är en följd av att som adhd-barn utsättas för alldeles för hård press, inte ett diagnoskriterium. 


    Utredningen har innehållit begåvningstest (flera olika parametrar), undersökning av hemsituationen, barnets förmåga att hålla fokus mm. Föräldrar, barnoch lärare har fått fylla i formulär och blivit intervjuade och utredaren kontrollerar att samtliga intervjusvar och formulärsvar är samstämmiga. Man kontrollerade barnets förmåga att avläsa ansikten. Man undersöker också om det finns bakomliggande trauma som skulle kunna vara orsak till problemen och om den psykiska ohälsa som i vårt fall också finns är orsakad av funktionsnedsättningen eller om funktionsnedsättningen finns där tillfälligt på grund av den psykiska ohälsan. Man ser också på beteenden som inte är ett dugg problematiska men också en del av adhd-diagnosen och om även de funnits i barnets hela liv. Och lite till. 


    Med så omfattande undersökningar har jag svårt att tro att det är annat än mycket enstaka som blir feldiagnosticerade OM det inte är som Gile skriver att det finns oseriösa aktörer som utför dåliga utredningsr mot betalning. 


    Jepp, jag håller också med Gile. Utredningar brukar vara noga. Och det finns ganska många delmoment som man inte skulle kunna manipulera - eller feltolka. 
    T.ex. dåligt arbetsminne är ju typiskt för ADHD, och det visar sig i testen, men det är ju då en av ganska många resultat som man grundar en diagnos på.

    Jag skulle också lägga till att WISC-testet ("intelligenstestet") är inte bara till för att utesluta IF, utan det kan också visa just dåligt arbetsminne, eller en ojämn begåvning (vanligt vid ADHD). Dessutom kan det visa att barnet underpresterar. Dvs. om t.ex. ett barn har en hög IQ, så kan det vara förklaringen varför det barnet klarar sig ganska bra i skolan, trots koncentrationssvårigheter. 
  • AndreaBD
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-03 12:12:17 följande:

    Det kommer alltid finnas barn som inte fostras hemma och den typen av föräldrar är omöjliga att nå så jag tror faktiskt det är ett olösligt problem! Hur ska skolan hinna med den uppgiften? Idag väljer man att ge ungarna diagnoser och kanske medicin så har man flyttat problemet! Hörde nyligen en dokumentär där flera unga ville ha bort sin diagnos som i ung vuxen ålder kan bli en belastning!! 


    Har du missat allt om NPF de senaste 30 åren? Nej, det är inte ouppfostrade barn som får såna diagnoser. Jag har själv två barn med diagnos och är lärare (och barnens pappa också). Hade något av mina barn uppfört sig illa i skolan så hade det varit ett himla liv hemma. Det hade vi inte accepterat. Och jag har frågat lärarna regelbundet. 

    Och även som lärare är min erfarenhet att de som verkligen är jävlas och förstör för andra i skolan - det brukar inte vara de med diagnos. Inte oftare än andra i alla fall. Däremot blir de offer oftare. 
  • AndreaBD
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-04 15:49:02 följande:

    Vill bara helt ovetenskapligt lägga till något om förekomst av npf-diagnoser. I mitt yrke träffar jag många psykologer mfl som arbetar med ungdomar som hamnar på HVB. Npf-diagnoser är inte ovanliga i den världen. En vanligt uppfattning bland personal som arbetar på hvb är att ca 25% av ungdomarna med diagnos är feldiagnosticerade, dvs de har fått diagnos fast deras beteenden i själva verkat haft sin grund i miljöfaktorer. 

    Värt att reflektera över, tycker jag även fast jag inte alls har belägg för detta. Vore intressant att beforska tycker jag. 


    Det är ju bara EN av många möjliga tolkningar. Eller hur? Hur vet du att det inte är genetik OCH miljö? Personligen tror jag att det är mycket vanligt att båda delarna finns, för att det ska gå riktigt snett.

    Kan det räcka med bara genetiken? Dvs kan det gå snett trots att föräldrarna är vettiga? Kan hända. Men det är inte lika vanligt. Slump är också en faktor som spelar in. Genetik och lite otur....

    En annan möjlig tolkning skulle förstås vara att man lättare blir kriminell/har problem om man har NPF. Helt så enkelt är det förstås inte. Men en viss känslighet finns. Man kan väl säga att man lättare trillar dit, om andra faktorer kommer till. 
  • AndreaBD
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-04 07:07:51 följande:

    Förr (inte SÅ länge sedan) så satte man ytterst ogärna psykiatriska diagnoser på barn och unga eftersom de riskerar att BLI sin diagnos! Jag tror det var bra!!


    Jag tycker det är ett dumt argument. VARFÖR skulle man "bli sin diagnos"? För att man inte få det förklarat för sig på rätt sätt förstås! Det kan man ju undvika. 

    Som mamma till en son som inte ville leva längre för att han misslyckades med så mycket (han var då 7 eller 8, och varken vi eller skolan stressade honom), håller jag självklart inte med. 
  • AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-04 13:49:41 följande:
    Medicinering är relevant för dem som verkligen har en 100% ig diagnos, dock har medicinering icke gynnsam effekt på alla. Tvärtom kan den framkalla väldigt ogynsamma effekter hos barnet.  Rekommenderar att alla läser FAS.

    En av de vanligaste medicinerna .www.fass.se/LIF/product&nplId=20021101000311.

    Vad gäller övriga påstådda positiva effekter hos barn med misstänkt ADHD, ADD mfl.  Är bekräftelse från vuxna något man inte behöver ha en diagnos för att erhålla.  Att medicinera barn på grund av att deras familjer inte fungerar är rent nonsens. Föräldrar, familj och skola har ansvar för att barn växer upp i en strukturerad och bekräftande miljö. Det kan varken mediciner eller BUP ersätta.

    Du vill inte skriva vad du jobbar med - det är talande nog. 

    Du är uppenbarligen inte insatt i den medicinska delen heller. Medicin är det enda som avlastar BARNEN ifrån den ständiga överbelastningen som de upplever t.ex. i skolmiljön. Det finns inget annat som "stänger av"  dimman i hjärnan, det som hela tiden hindrar en från att tänka utan att bli distraherad. Och de blir väldigt trötta av detta. Självklart finns det inget annat som kan hjälpa mot överbelastningen.

    Visserligen - en totalt avskalad miljö, och att inte vara med på en del saker - det vore ett alternativ. Men ingen bra sån. 

    Länken funkar inte.

  • AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-04 19:05:16 följande:
    ny länk www.fass.se/LIF/result&userType=2

    Du får tro vad du vill angående min kompetens.

    Om du följt tråden så kan du läsa att jag inte påstår att alla med ADHD, DDE mfl diagnoser inte blir hjälpta av medicinering. 

    Jag pratar om de barn man inte riktigt kan klassificera, men som har problem och som man tillslut sätter en diagnos på eftersom föräldrar och skola vill ha det. Föräldrar och skola blir nöjda men vad händer med barnen? 
    Ja, Concerta är en vanlig medicin. Och? Alla mediciner som har effekt kan också ha biverkningar. 

    Vad ska DDE vara för diagnos???

    Och jag har svårt att tro att läkare skulle sätta diagnos för att föräldrar och skola vill det. Det finns diagnoskriterier. Att strunta i dem skulle vara tjänstefel, antar jag. Det är som om en lärare skulle sätta ett bättre betyg på en elev för att föräldrarna tjatar. Fast det här är värre. Svårare konsekvenser. 
  • AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-06 17:00:45 följande:
    Tror du kanske missförstod mig lite. Vi har ju alla drag av det en och det andra, hos några slipas dessa relativt snabbt ner när vi socialiseras av föräldrar och skola. Vi anpassar oss precis så mycket som vi behöver i den miljö vi vistas i. 

    Vad händer när föräldrar/skolan inte ger oss den struktur och de ramar resten av samhället kräver?  

    Nu talar jag inte om de barn som har en 100% med svåra symtom som påverkar deras vardag och är handikappande för dem. Dessa ska naturligtvis få sina diagnoser, ofta har de fler än en.  Naturligtvis ska det sättas in mediciner och andra resurser för att hjälpa dem till ett bra liv utifrån deras förutsättningar. 

    Däremot är det i mina ögon farligt om vi inte låter våra barn få vara "lite speciella" , på sina olika vis. 

    Hade en kamrat från småskolan som då ansågs vara hyperaktiv och en smula omogen. Han utvecklades till en framgångsrik idrottsman och senare i livet företagare.  Man kan fundera över vad som skulle hänt med honom om han var barn idag? Hade han fått samma möjlighet att utveckla sina styrkor, eller skulle han ha diagnostiserats, medicinerats och setts som ett problem?
    Ja, det hade han. Du borde lyssna på berörda föräldrar, de kan mer om ämnet. Den bilden som du försöker måla upp var redan fel för 20 år sedan. Detta diskuterades nämligen mycket då. 
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-03-07 09:29:08 följande:
    orkar inte skriva ett längre inlägg just nu så jag slarvar ihop något med samma poäng om ADHD.
    ADHD är en sammansättning av kognitiva funktioner som till sammans på svansen på en normalförelnings kurva gör det väldigt svårt att leva upp till vissa krav, våra gener har inte förändrats de senaste åren men man har antagit att det varit för snävt och att ADHD varit underdiagnoserad så man har sänkt kraven och flyttat dem närmare mitten av normalförelnings kurvan, ju mer man sänker kraven ju mer ökar risken överdiagnosering, det är i praktiken helt möjligt att diagnosera hela befolkningen.

    Har man sänkt kraven för mycket?

    Våran miljö har förändrats, hur mycket påverkar skämgenerationen (för lite fysisk aktivitet) pojkars koncentrationsförmåga och hur mycket ökar det risken för en diagnos?

    Hur mycket påverkar det att skolan har förändrats?

    En bidragande orsak till att man underdiagnostiserat ADD/ADHD bland tjejer och kvinnor är att man har utgått från stereotypen pojke med ADD/ADHD.
    Är det bara kraven som har sänkts eller har vad som menas med ADHD också förändrats som menar i artikeln?

    .
     The Concept of Concept Creep
    The sensitivity to harm is driving the expansion of many concepts.

    Jacob is an active six year old who is often jumping up out of his seat, knocking things over, and impulsively shouting out answers in his first grade class. Sarah is a 20 year old college student who is upset about her grades and her lack of friends and often feels lonely and down. Andrea is a relaxed parent who lets her seven year old son play in the woods by himself unsupervised. Consider the following: Does Jacob have ADHD or is he just energetic and impulsive? Does Sarah have a mental disorder called depression or is she just sad because life is not going her way? Is Andrea a neglectful parent who should be monitored by social services?


    As implied by these questions, psychological concepts often grow to expand far beyond their original meaning.

    [...]

    With this brief background, let's return to our opening questions about how to categorize Jacob, Sarah, and Andrea. The first thing to notice is that ADHD, depression, and parental neglect are concepts that are explored and heavily influenced by psychology and related disciplines. A second element to note is that each of the concepts seems to have broadened in meaning over the years. What was energetic and rambunctious is now ADHD; what was discouraged and lonely is now depression; and what might have been considered letting kids be kids can now be labeled, at least in some contexts, parental neglect

    https://www.psychologytoday.com/us/blog/theory-of-knowledge/201701/the-concept-of-concept-creep


    Det han skriver i artikeln känns väldigt bekant, när vild och bångstyrig kallas för ADHD av mindre pedagogisk förälder/lärare ökar det ju risken för en diagnos som andra kan ha svårt att se eftersom hur vild och bångstyrig barnet är varierar beroende på vem som har ledarskapet för tillfället.

    Kan dålig koncentrationsförmåga blandas ihop med utråkat barn som saknar respekt för fröken?
    Concept Creep and Psychiatrization

    According to the theory of concept creep, concepts in the psychiatric domain such as ?mental disorder?, ?trauma?, and specific diagnostic entities have broadened their meanings over time, but so have ?abuse?, ?bullying?, ?empathy?, ?harassment?, ?hate?, ?prejudice?, ?violence? and many other harm-related concepts whose main field of relevance is outside or at most adjacent to that domain. Within psychology, for example, many of these concepts-which tend to involve interpersonal maltreatment rather than forms of suffering or of being harmed-are associated with developmental or social psychology rather than clinical psychology. In this respect, the semantic inflation of psychiatric concepts is one among several key domains in which concept creep takes place rather than its primary focus.

    https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8716590/
    addictive
    Ja, det moderna samhället ställer helt andra krav och där misslyckas personer med ADHD ofta. Framför allt så blir de överbelastade av alla intryck. Mer än vad folk utan ADHD blir. Alla blir ju lite överbelastade, men det drabbar folk med ADHD mer. 

    Det är inte sannolikt att våra gener skulle ha förändrats, men vi kan inte heller utesluta det helt. Det finns många möjligheter. Om t.ex. miljön skulle påverka, eller också om vårt moderna välfärdssamhälle gör att folk med ADHD är mer benägna att skaffa barn jämnfört med förr i tiden. 

    Skärmgenerationen ÄR ett problem - det skadar allt möjligt. Synen t.ex. Och även koncentrationsförmågan. Men jag ser i skolan ändå en skillnad mellan ungdomar som bara är skärmvana (de har mycket kortare uppmärksamhet numera) och de som har ADHD. De med ADHD har ju även svårt med arbetsminne, med att byta aktivitet, att komma igång, och med impulsiviteten (bara några av många symptom).

    Förr i tiden märktes det inte lika tydligt, eftersom många av dessa människor jobbade med praktiska, enklare yrken. Andra blev kriminella och var i fängelse. Det var inte bättre, inte för de flesta, tror jag.
  • AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-06 17:46:37 följande:
    Tänker inte debattera med dig om detta. 
    Jag debatterar inte utifrån känslomässiga argument. 

    Tror inte du förstår den stora bilden och de problem vi står inför i dagens samhälle när vi snart medicinerar en fjärdedel av våra barn. 

    I övriga Europa handlar det om 5%.  Att vi i Sverige skulle ha mer än dubbla antalet diagnoser är absurt.

     
    Jag debatterar definitivt inte från känslomässiga argument, utan jag känner många och har även jobbat med barn med ungdomar med NPF i många år. 

    Senast jag kollade hade ungefär hela världen en förekomst av 5 % ADHD. De enda som hade lite mer var USA och Israel. Och man hade lite mindre i Asien. 

    Jag har inte kollat statistiken så noga de senaste åren, men även för 20 år sedan påstods detta. Och då var det en kraftig lobby som försökte diskreditera ADHD-diagnosticering och -behandling. De främsta läkare blev hotade och några lämnade Sverige! Christopher Gillberg flyttade till England. Ett ADHD-centrum i Norge blev allvarligt hotat över längre tid. Denna ganska hotfulla - och oseriösa - anti-ADHD-gruppen bestod då av scientologer, sociologen Eva Kärfve, någon biolog och några rättshaverister, men de var bra på att sprida sin propaganda. Jag hittade deras propaganda hos skolsystern i en skola. 

    Dessutom var myndigheter - socialstyrelsen t.ex.  - oroliga att för många barn skulle diagnosticeras och då skulle det kosta för mycket att ge de extra stöd i skolan. Därför var de tyvärr benägna att hålla med en del konstiga påståenden. 

    Men du gör också påståenden som är grovt överdrivna! Vi kommer aldig upp till nivån som man hade i USA med att medicinera barn. Och även den var långt ifrån  ifrån en fjärdedel av barnen. Jag är själv lärare! Man kan ha ett barn, eller högst två i en klass som medicineras. Ofta inga alls. Fler har jag inte varit med om. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 13:34:19 följande:
    Ja, vi kommer nog , om 30 år, se denna ADHD epidemi med medicinering av stora mängder barn , ungefär som vi idag ser på lobotomering. 
    Och vilken organisation propagerar du såna absurda saker för? Är det fortfarande scientologerna, eller? 

    Hur kan man jämnföra en välbeprövad medicin med en sån galen hjärnoperation! En sak som är mest absurd här, är ju att medicinering mot ADHD har funnits före lobotomi, nämligen sedan 1937. Då hade vi märkt det för länge sedan, om det vore något. Framför allt sedan en ganska hög andel av amerikanska barn har fått dessa mediciner på 1960- och 1970-talet. Detta var för mig en säkerhet, så att jag vågade ge mina barn medicinen. Hade det hänt något farligt, så skulle man ju ha märkt det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-08 13:49:30 följande:

    Och i takt med att fler barn får psykiatriska diagnoser så utökar man väl personaltätheten på våra förskolor och ser till att det finns FLER trygga vuxna i skolan och på fritids? Inte snålas det väl?


    Det är just det man INTE gör. Men du var förstås ironisk. Tyvärr så tänker t.ex. kommuner väldigt kortfristigt. De kan få för sig att NU måste vi spara in..... en summa. Och så säger man upp flera personal. Vilket gör att barnen inte heller har kontinuitet. Och för lite personal. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 15:17:19 följande:

    Lobotomering var också en mycket ansedd metod, då den var populär.  Den utvecklades av en Portugisisk läkare, Egas Moniz, och han fick till och med Nobelpriset för detta, 1949.13000 personer i Norden lobotomerades, den senaste i Sverige 1969. I Danmark lobotomerade man ända fram till 1983.
    Jag tog exemplet med lobotomi för att visa hur man kan som samhälle totalt ändra sin syn på en medicinsk metod.

    Jag menar inte att ADHD medicin är lika farligt som lobotomering, jag ville framhålla att vi ändrar vår syn på medicin och metoder med tiden. 


     


    Men inte efter att en medicin har används i nästan 90 år. Lobotomi användes i 20, högst 35, år. Och det var bara i brist på annat att man tyckte det var en bra metod. Man hade inget annat. Efter 90 år hade man märkt om det skulle vara någon fara med en medicin. 
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-03-08 16:49:57 följande:
    Ju mindre fysisk aktivitet (vissa) barn får ju mer ADHD symptom får de.
    Dagens barn verkar ha mindre fysisk aktivitet.

    Det roliga med skärmen är kortsigtiga belöningar så jobbiga barn kan sitta med en skärm en hel dag så det är också en lättsam barnvakt men det blir inte lika roligt för fröken.
     
     Lägre koncentrationsförmåga gör ju så hjärnan multitaskar, hjärnan multitaskar mer ju tråkigare något är så problem med arbetsminnet är en självklarhet

    När jag var liten var jag mycket bättre på att analysera, problematisera, resonera med mej själv och projektarbeta helt på egen hand när det var något jag var intresserad av/tyckte det var roligt men i skolan var det mer "varför måste jag lära mej det här. 😭"

    jag kan lyssna men om någon bara pratar för pratandets skull eller förklarar något med en helt onödig bakgrundshistoria som är lika spännande som en depression, känns det som att jag är senil,
    Bored, distracted, and forgetful: The impact of mind wandering and boredom on memory encoding

    Mind wandering, defined as focusing attention towards task-unrelated thoughts, is a common mental state known to impair memory encoding. This phenomenon is closely linked to boredom.
    [...]
    The present results confirm the high correlation between mind wandering and boredom and suggest that the hindering effect of boredom on memory is subordinate to the effect of mind wandering.

    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34085564/
    Jag vågar påstå att jag hade betydligt mer jämn begåvningsprofil på ett intelligenstest än i skolan och att det är lättare att lära sej att läsa om man läser något roligt.
    Antar att det är så att barn behöver ha lite tråkigt för att mer fantasi och bli mer kreativ men vissa vuxnas beteende mot barn, att förvänta sej att de ska ha tråkigt flera timmar om dagen i skolan inte är särskit pedagogiskt, kan man få ADHD symptom av att ha tråkigt?
    Never a dull moment

    Things get interesting when psychologists take a closer look at boredom.

    From listless to focused

    One of the more surprising aspects of Eastwood's definition is that boredom can be associated with both low-arousal and high-arousal states. At times, boredom breeds lethargy ? you might even have trouble keeping your eyes open. In other situations, being bored can lead to an agitated restlessness: think pacing, or constantly tapping your feet. Often, he says, boredom oscillates between the two states. You might pump yourself up to concentrate on a dreary task, then slip back into listlessness as your focus wavers again.

    Some of us are more likely than others to suffer the effects of an unengaged mind. Unsurprisingly, given boredom's close connection with attention, people with chronic attention problems such as attention-deficit hyperactivity disorder have a high propensity for ennui. James Danckert, PhD, a professor of cognitive neuroscience at the University of Waterloo, found that people highly prone to boredom perform poorly on tasks that require sustained attention, and are more likely to show increased symptoms of both ADHD and depression (Experimental Brain Research, 2012).

    Chronic boredom can look a lot like depression, but "they're not the same emotional experience," Danckert says. Together with Eastwood and other colleagues, he surveyed more than 800 people and found that boredom and depression were highly correlated, but were distinct states (Journal of Social and Clinical Psychology, 2011).

    www.apa.org/monitor/2013/07-08/dull-moment
    Och så detta som man fick uppleva både hemma och i skolan 😂
    How to Stop Nagging Your Kids

    At first, I was just frustrated that my attempts to get through to my son were not working. As it turns out though, nagging can be far more counter productive than I originally anticipated.

    Nagging trains our kids to stop listening to us. We want our children to listen to us and we nag because we think they aren?t. However, in reality, nagging is counterproductive. It actually trains them to tune us out because they assume we are going to either continuously say the same thing or say something negative.

    Nagging can make them (more) rebellious. Everyone has a rebellious streak in them. Our children are no different. But if we are constantly verbalizing things that make them feel as though they are being pushed into a corner over something, well don?t be surprised when they begin to push back. It is human instinct to dig your heels in when you feel someone is constantly attacking you on the same front.

    Nagging puts you in charge of things that kids should learn to take responsibility for. We nag about homework and schoolwork. We nag about getting dressed, brushing teeth, and showering properly. But in reality, a lot of these things are areas that our kids need to learn to take responsibility for. Are we going to go to college with them too? Are we going to move in with them when they get married to remind them of proper hygiene? The answer to those questions is hopefully no. So now is their time to learn, but we have to let go and stop nagging for them to have the opportunity to figure it out and take ownership of it.Ä
    [...]
    So, when I?m standing there in front of my son desperately wanting him to pick up a book and fall in love with it, or to see his daily writing prompt and immediately feel inspired, I need to listen to why he isn?t interested instead of verbally beating him over the head with how important all of it is.

    https://afineparent.com/positive-parenting-faq/how-to-stop-nagging.html
    Jo, fysisk aktivitet är väl generellt gynsamt för koncentrationen. Vare sig man har ADHD eller inte. Samma sak gäller tillräckligt med sömn, m.m.

    Lärare kallar det numera ibland för Tictoc-generationen. Ungdomarna tittar på videon som är 2 eller 3 minuter. Det har gjort att hjärnan stänger av efter det. Långfilmer klarar inte ungdomar. Det är inte ens nytt, det har varit så i ungefär 20 år. 

    Det hänger ju lite på ens egen inställning om man tycker det är tråkigt. Dock är det en tydlig skillnad där: Barn med ADHD har svårare att motivera sig till att göra något tråkigt. Det märks ganska tydligt och är egentligen huvudsymptomen. De kan nämligen koncentrera sig på det som intresserar dem. Absolut. 
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-03-08 17:50:42 följande:
    vet inte riktigt om det stämmer
    har sett småbarn som inte klarar av att se mer än 20 sekunder på YouTube för att de ser något annat roligt att klicka på men de kan sitta länge och titta på klipp när någon spelar ett spel, blev stimulerad med något intressant/roligt förmågan att stimulera sej själv med att göra något intressant/roligt har ändå varit kvar medan något äldre syskon när hon inte lekt kompis, ingen tv, ingen skärm  knappt varit kapabel att hitta på något att göra

    "Det hänger ju lite på ens egen inställning om man tycker det är tråkigt."

    ligger något i det men jag tror inte att arbetsmarknaden är något könsegregerad för att folk har fel inställning.
    Småbarn ska inte titta på nån skärm alls. Jag syftade nu på ungdomar 12 - 16 ungefär. 

    Det är redan problem på arbetsmarknaden, för att många unga vuxna är så omogna att de inte klarar av att jobba ordentligt. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?