Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Är det vanligt att barn blir omhändertagna med LVU?

Anonym (Orolig) skrev 2025-03-01 16:42:32 följande:
    Är det vanligt att barn blir omhändertagna med LVU?

Har ett barn som inte vill gå till skolan och nu har skolan anmält till socialtjänsten.

Vad händer nu? Kommer socialen att ta mitt barn ifrån mig? 

Man kommer att samtala och lägga upp en plan för att hålla tillbaka hemmasittaren i skolan. Som regel är det enklare för skolan att gå resurserna och sätta in stöd och anpassningar med Soc bakom ryggen. 

Eller är det ni föräldrar dom håller barnet hemma? I då fall kan det bli tal om LVU. 

Varför har barnet blivit hemmasittare?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2025-03-01 17:01:07 följande:
    Man kommer att samtala och lägga upp en plan för att hålla tillbaka hemmasittaren i skolan. Som regel är det enklare för skolan att gå resurserna och sätta in stöd och anpassningar med Soc bakom ryggen. 

Eller är det ni föräldrar dom håller barnet hemma? I då fall kan det bli tal om LVU. 

Varför har barnet blivit hemmasittare?
    Ska stå få där och inget annat.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-01 17:48:54 följande:
    Ja, man får väl hoppas att de lyckas prata honom tillrätta då. Vi har gjort allt vi kan utan att lyckas, så vi hoppas att de lyckas bättre. 

Ingenting som vi försökt med har lyckats. 
    Vad säger sonen är orsaken till varför han inte går till skolan? Hur gammal är han? Hur länge har det pågått?

Min ena son är ibland extremt motvillig till att gå till skolan då han tycker att de flesta lektionerna är urtåkiga och att han inte lärt sig något. Han är en smart unge som har alldeles för lätt för sig och därmed behöver utmanas med svårare uppgifter. För att få de svårare uppgifterna behöver han visa att han kan de befintliga som han inte gör gör att de är gör lätta (hans tvillingbror är lite lika dan). Nu har de (tack och lov) börjat få lite svårare uppgifter och det är lite enklare iaf.
Svar på tråden Är det vanligt att barn blir omhändertagna med LVU?