Inlägg från: Anonym (Sizz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sizz)

Lämna barn hos demenssjuk

Hade ni lämnat era barn hos en demenssjuk släkting över helgen? Ni som har äldre familjemedlemmar med framskriden demens, hade ni tyckt att det är lämpligt att lämna era barn med denne över helgen? Andra får gärna svara också. 

• Svar på tråden Lämna barn hos demenssjuk
  • Anonym (Sizz)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 01:55:26 följande:

Hur gammalt är barnet? Jag skulle nog kunna lämna 16-åringen en helg.

Barnen är 6, 9 och 11.
  • Anonym (Sizz)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-02 03:41:55 följande:

Framskriden demens, bor inte individen på boende?

Att lämna barn i den åldern till en som inte kan ta hand om sig själv, inte smart alls.

Skall det bara vara den äldre och de tre barnen?

Jag har jobbat inom äldrevård och demenssjukvård.

Jag kanske använde fel ord, men personen går på dagverksamhet alla vardagar och har hemtjänst p g a har slutat kunna laga mat samt andra praktiska saker. Hen är fortfarande "pigg nog" att bo hemma, men har som sagt behov av mkt hjälp. Hen har även vaneföreställningar och får för sig t ex att det är någon som förföljer henne. Hen ser personer som ingen annan ser, om man uttrycker sig så. 
  • Anonym (Sizz)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-02 04:06:35 följande:

Jag minns exakt hur jag var när jag var 11...även om jag hade varit 12 och låt säga två jämngamla...så hade det inte varit bra.

När jag var 15 så hade jag flickvän som var 16, vi var ofta ensamma i huset där hon bodde, hennes mor och storasyster var ofta inte där.

Vi var uppe sent och under den tiden levde på godsaker och frukostmat som flingor och mackor oavsett vilken tid på dygnet.

Är det dygnet runt över en helg så skulle en behöva vara runt 15-16 och den får ta hand om de yngre och den äldre vilket inte är rätt eller optimalt men borde kunna gå.

Sen är det skillnad på barn idag och förr men jag tycker de är för unga.

Jag håller helt med dig. Tack för att du delade med dig. 
  • Anonym (Sizz)
    Dexter dot com skrev 2025-03-02 05:30:51 följande:

Det är ju svårt att säga när man inte vet hur demensen yttrar sig men jag tycker inte det är inte lämpligt . Vad är orsaken till att man ens överväger att lämna barnen där?

Den yttrar sig bl a i oförmåga att ta hand om sig själv. Personen kan inte laga mat längre, förstår inte hur vanliga "hushållsapparater" funkar, glömmer spisen på, har vaneföreställningar (hon tror att hon ser personer som förföljer henne bland annat). Hon går på dagverksamhet varje dag samt har hemtjänst. 
    Orsaken till att barnen ska lämnas där är en fest som föräldern vill gå på. 
  • Anonym (Sizz)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-02 07:14:39 följande:

Absolut olämpligt. Hur tänkte du nu. Personen i fråga har en sjukdom. En mycket tuff sådan. Har dessutom hemtjänst. Sannolikt kommer htj personalen reagera och faktiskt anmäla att du lämnat 3 barn hos personen. Det var det mest korkade jag hört på länge. Hur desperat är du för barnvakt. Släng en annons på marketplace istället. 

Jag håller helt med dig. Det är inte jag som gjort det. Det är barnens pappa. Han har lämnat barnen där över helgen. Jag har "sagt emot" men fått massa skit för det. Jag överväger att kontakta exempelvis socialtjänsten, men tvivlar på mig själv. Plus att de redan har massa orosanmälningar på barnen gällande pappan utan att göra ett skit. Så jag är så rädd att en ny anmälan bara gör det ännu jobbigare för barnen. 
  • Anonym (Sizz)
    Lynx123 skrev 2025-03-02 07:17:44 följande:

Självfallet inte. Hur tänker ens föräldern som vill göra så mot sina barn?

Den föräldern tänker inte alls på nåt utöver sitt eget festande. 
  • Anonym (Sizz)

Tack för alla svar. För att göra en lång hitaoria kort och för att inte avslöja alltför mkt om vår situation så kan jag ändå berätta att det finns ca 15 orosanmälningar genom åren gällande våra barn och deras pappa. Han är dömd för brott mot oss. Han har umgänge med barnen varannan helg. Tack samhället. 
    Varje snedsteg han gör som jag reagerar och/eller agerar på ses som en "konflikt" mellan oss av myndigheterna. När han tar droger och jag tycker det är olämpligt behöver jag "öva på att lita på honom", "får inte överföra oro på barnen" o s v. Allt slutar alltid med att jag och barnen ska lägga massa tid på att berätta allt och komma med bevis. Även när vi gör det så händer inget mer än att pappan blir mer uppretad. 
    Han har t o m haft prostituerade hemma när barnen varit där. Men "man får ha kompisar inom alla yrken" är hans försvar. 
    Nu har han lämnat barnen hos deras dementa släkting över helgen. Jag skiter fullständigt i pappans och min "konflikt". Tycker det är så fruktansvärt otäckt både för barnens och släktingens skull. Men ibland får mitt ex och vissa i hans släkt mig att tvivla på mig själv. Det var därför jag ställde frågan här. Tacn för support och för hjälp att tro på det jag upplever. 

• Anonym (Sizz)

Tack snälla för alla era svar! Jag håller helt med er alla: Det är galet bortom alla gränser att göra så här. Jag "fick inte" hämta barnen. Pappan i fråga tycker att jag överdriver. Socialtjänsten tycker att allt sjukt som pappan gör är en "konflikt" elller "samarbetssvårighet" mellan oss två, trots att vi inte varit tillsammans på många år. HAN väljer att lämna barnen hos sin demenssjuka förälder. HAN väljer att ta droger. HAN väljer att bruka våld. Ändå vänds det till nåt som jag är medverkande i. 
    Om jag säger emot och försöker skydda mina barn har jag samarbetssvårigheter och kan bli av med mina barn. (Grovt uttryckt). Om jag inte skyddar dem kan jag också bli av med dem. Barnen har ca 15 orosanmälningar från skola, vänner, polis, fritidsaktivitetspersonal m fl. INGET händer. Jag känner att jag vill ta det här vidare, men är orolig att det här blir ännu en grej där myndigheter trasslar till allt ännu mer. 
    Jag är tacksam för alla era svar. De hjälper mig att hålla mig kvar i verkligheten. 

• Anonym (Sizz)
    EpicF skrev 2025-03-09 17:10:17 följande:
    Och hur vet du att det var en prostituerade kvinna?n

Varför hämtar/hämtade du inte omedelbart hem barnen? 
    För att barnen har berättat det, "alla" vet att han har mängder med prostituerade hos sig. Jag hyser inget agg eller nedvärderar de som prostituerar sig. Tycker oerhört synd om dem som hamnar i hans klor dock. 

För att när jag senaste gjorde det hämtade han tillbaka dem.med våld och ett litet avslutande mordhot. 
  • Anonym (Sizz)
    EpicF skrev 2025-03-09 23:18:04 följande:
    Så varför anmäler du inte?

Och du anmälde inte mordhotet heller?
    Jag och flera har anmält. 

Jo. 
  • Anonym (Sizz)
    Anonym (Undersköterska) skrev 2025-03-09 23:24:46 följande:
    Jag tycker att du ska anmäla av en massa anledningar. För det första kan dementa bli våldsamma både fysiskt och psykiskt. Personen kanske går iväg hemifrån och lämnar barnen själva eller utsätter dom för annan fara. Jag jobbar med äldre och jag skulle aldrig lämna mina barn själva hos någon med demens. Sedan är det inte hemtjänstens ansvar att laga mat till barnen, det har dom varken tid eller får betalt för. Om personen får mat av kommunen räcker det ju bara till den äldre dessutom. Och vem ska natta och hjälpa till med hygien osv? Det klarar inte en demenssjuk person. Sedan kan det ju vara väldigt jobbigt för barnen om den äldre inte kommer ihåg vilka dom är, en 6 åring förstår förmodligen inte varför mormor/farmor inte kommer ihåg dom. Samt läskigt om personen får utbrott eller beter sig konstigt. Det blir även läskigt för den äldre att tre ?främmande? barn sover hos dom. Egentligen är det som att lämna barnen ensamma då det inte finns någon som tar hand om dom, personen kan ju inte ens ta hand om sig själv. Så anmäl innan någon kommer till skada
    Tack för ditt svar. Släkten försvarar nu handlingen med att personen inte är "SÅ dement". Men, hen "får" inte använda spis eller tändstickor, förstår oftast inte hur hushållsapparaterna fungerar, har dagverksamhet och hemtjänst och kallar barnen för helt fel namn och pronomen. ("Lilla gubben" till döttrarna o s v) Hen har även haft hallucinationer och ramlar ganska ofta. Det känns så taskigt för den dementas skull också, att lägga ansvar för barn på personen. 

Tack för värdefull fakta. 
Svar på tråden Lämna barn hos demenssjuk