-
Har en son på 5 år där vi länge misstänkt adhd. Har har två bröder med samma diagnos. Men det känns som att det är något mer. Han är 100 gånger värre än storebröderna. Han förstör grejer på löpande band, slåss och gör hyss hela tiden. Både jag och pappan är helt slutkörda av att man måste ha koll på honom exakt hela tiden, för annars händer något.Allt från att blommor klipps sönder till att vatten kastas ut över golvet eller att han ritar på väggarna eller på gardiner och sängkläder. Han mosar ut frukter på inredningen, smular ut blomjord, smälter choklad i händerna och kletar ut på våra kläder, soffkuddarna etc.Nu har han även börjat kissa och bajsa ner sig med flit. Han kan kissa i sängen eller soffan och så skrattar han och säger att det är kul. Eller bajsa i duschen när han duschar "för att det är kul". Vi känner oss helt hjälplösa.Vi har som sagt två barn till med adhd och har gått alla utbildningar två gånger, fått allt stöd två gånger osv så vi vet vad som ska göras. Förberedelser, struktur och rutiner. Bildstöd, timstock osv har vi. Det har funkat jätte bra på båda de andra sönerna, där den ena också haft diagnos om trotssyndom (som dock verkar ha försvunnit med åldern). Men med femåringen funkar inte detta. Vi försöker involvera honom, aktivera honom och roa honom i vardagen. Men vad man än gör går det överstyr. Bakar man börjar han kasta ingredienser över köket eller slickar på bakverken, ritar man börjar han rita på inredningen, spelar man sällskapsspel kastar han iväg allt i spelet efter 5 minuter, hjälper han till i tvättstugan river han ner alla kläder som hänger på golvet eller häller ut sköljmedel etc. På promenader springer han iväg, på affärer kastar han i saker i kundvagnen och springer iväg, på lekland springer han runt och skriker rakt ut, kastar ut bollar ur bollhaven, på bashus är det en ständig stress att se till att han inte dränker sig själv trots armpuffar och flytdon etc. Det enda som funkar hyfsat bra det är att åka pulka i pulkabacken och det kan man ju inte göra hela dagarna.Han stör syskonen hela tiden. Sparkar och slår på deras dörr när de vill vara ifred, skriker rakt ut. Tittar vi på familjefilm tillsammans kastar han ut popcorn, hoppar i soffan, hoppar på oss och syskon, slår i ansiktet, kastar grejer mot oss eller stänger av teven eller drar ut sladden. Hela, hela tiden.Vi har försökt ha honom i aktivitet i form av barngympa (som är det som finns i vår kommun för barn i hans ålder) vilket inte alls fungerade. Han sprang runt i cirklar och skrek rakt ut och störde de andra barnen istället för att delta i aktiviteten.Förskolan upplever också problem. Han gömmer sig, vägrar delta, vägrar äta, förstör för kompisar osv. Han behöver stöd av en vuxen i princip hela tiden.Jag har varit i kontakt med BVC och blivit remitteras till psykolog som gjort en bedömning och skickat remiss för utredning. Men VAD kan man göra för att underlätta vardagen? Man måste ju kunna leva "ett vanligt" liv också. Har ni några tips och idéer? Känns som att vi provat allt...
-
Svar på tråden 5-åring med misstänkt neuropsykiatrisk diagnos...
-
Kan det finnas en nedsatt funktion även intellektuellt eller exempelvis autism också?
-
Dela på er ibland, så att en vuxen och de två andra sönerna får lite paus ibland. Låt den ena vuxen gå ensam iväg ibland.
Hoppas att det blir en seriös utredare som är van vid komplexa problem. Ofta är regionen lite bättre, de har ofta fler yrkeskategorier som ksan involveras i utredningen. -
Har han även IF kanske? Autism?
Mitt råd för att få vardagen med barn med särskilda behov att funka är att dela på familjen. En förälder tar ett barn och åker till släktingar på helgen. På vardagarna särar man på barnen så att de inte utsätts för varamdras stök utan får lugn och ro (eller fullt ös i skateramp, skogen etc).
Mitt äldre barn har blivit tonåring nu och vill ofta vara ensam på rummet och att båda barnen inte hänger i vardagsrummet och stör sig på varandra gär dem klart lugnare.
-
Intellektuellt är jag tveksam till. Han är enligt mig begåvad och smart. Kan skriva sitt namn och berätta vilka de flesta bokstäverna är. Kan bygga och uppfinna saker. Kommer med komplexa frågeställningar och reflektioner. Pratar, uttrycker sig osv som vilken femåring som helst. Inte liksom smartare än någon annan, men skulle säga att han mentalt är på samma nivå. Autism, kanske?Anonym (Intellektuellt?) skrev 2025-03-02 12:14:25 följande:
Kan det finnas en nedsatt funktion även intellektuellt eller exempelvis autism också?
Vi delar på oss ofta. Men det är ännu kämpigare då, att som ensam hålla koll och försöka göra annars smarrigt. Vi får se hur det blir med utredningen. Vårt ena barn fick åka till en annan del av landet för utredning, den andra en kortare bit och nu sa de att de börjar flyga hit utredare. Har varit privata företag anlitade av regionen med våra andra två.Anonym (Ale) skrev 2025-03-02 12:24:36 följande:Dela på er ibland, så att en vuxen och de två andra sönerna får lite paus ibland. Låt den ena vuxen gå ensam iväg ibland.
Hoppas att det blir en seriös utredare som är van vid komplexa problem. Ofta är regionen lite bättre, de har ofta fler yrkeskategorier som ksan involveras i utredningen.
Gällande IF och autism kan du läsa mitt första svar kring mina reflektioner kring det.Anonym (Lilly) skrev 2025-03-02 12:40:28 följande:Har han även IF kanske? Autism?
Mitt råd för att få vardagen med barn med särskilda behov att funka är att dela på familjen. En förälder tar ett barn och åker till släktingar på helgen. På vardagarna särar man på barnen så att de inte utsätts för varamdras stök utan får lugn och ro (eller fullt ös i skateramp, skogen etc).
Mitt äldre barn har blivit tonåring nu och vill ofta vara ensam på rummet och att båda barnen inte hänger i vardagsrummet och stör sig på varandra gär dem klart lugnare.
Vi försöker dela på familjen så ofta vi kan. De två storebröderna är inte så intresserade i så mycket annat än typ spela spel eller umgås med vänner. Så de är iväg en del med kompisar men annars är det hemma. De gillar att vara på sina rum när vi är hemma, men blir ju sällan lämnade ifred av 5 åringen. Vi brukar gå ut till skogen, åka skidor, skridskor, promenera osv men det är en kamp varje gång. Det har blivit så energikrävande att det börjat ta emot att göra sådana saker. Det tar mer energi än att vara hemma och hålla koll där. Både jag och sambon är slutkörda, förmodligen utmattade båda två, och då tar det ju än mer emot att göra saker som kräver mycket energi. -
Jag fattar. Om ni får till en utredning så kan ju möjligheter till hjälp i form av kortis eller stödfamilj öppna sig. Ni behöver ju få vila ibland.
Jag har ett barn med misstänkt autism och känner igen det där med att inte riktigt orka ge sig iväg på tex utflykter längre.
-
Kan tillägga att mitt barns problem med att gå ut minskade med tiden.
-
Mitt andra barn utreddes nyligen och de vågade inte säga något om autism eftersom den generellt höga begåvningen eventuellt döljer autismen, så de vill vänta och se hur det utvecklas. Men mina barn har lindrigare problem än dina.
-
Meddelande borttaget
-
Om barnet verkar vara nöjd med sina inomhusaktiviteter, så öka på dem. Om ni orkar bättre med situationen ifall ni är hemma lite mer, så kommer det också sonen tillgodo.Anonym (TS) skrev 2025-03-02 13:36:11 följande:Intellektuellt är jag tveksam till. Han är enligt mig begåvad och smart. Kan skriva sitt namn och berätta vilka de flesta bokstäverna är. Kan bygga och uppfinna saker. Kommer med komplexa frågeställningar och reflektioner. Pratar, uttrycker sig osv som vilken femåring som helst. Inte liksom smartare än någon annan, men skulle säga att han mentalt är på samma nivå. Autism, kanske?Vi delar på oss ofta. Men det är ännu kämpigare då, att som ensam hålla koll och försöka göra annars smarrigt. Vi får se hur det blir med utredningen. Vårt ena barn fick åka till en annan del av landet för utredning, den andra en kortare bit och nu sa de att de börjar flyga hit utredare. Har varit privata företag anlitade av regionen med våra andra två.Gällande IF och autism kan du läsa mitt första svar kring mina reflektioner kring det.Anonym (Ale) skrev 2025-03-02 12:24:36 följande:
Dela på er ibland, så att en vuxen och de två andra sönerna får lite paus ibland. Låt den ena vuxen gå ensam iväg ibland.
Hoppas att det blir en seriös utredare som är van vid komplexa problem. Ofta är regionen lite bättre, de har ofta fler yrkeskategorier som ksan involveras i utredningen.
Vi försöker dela på familjen så ofta vi kan. De två storebröderna är inte så intresserade i så mycket annat än typ spela spel eller umgås med vänner. Så de är iväg en del med kompisar men annars är det hemma. De gillar att vara på sina rum när vi är hemma, men blir ju sällan lämnade ifred av 5 åringen. Vi brukar gå ut till skogen, åka skidor, skridskor, promenera osv men det är en kamp varje gång. Det har blivit så energikrävande att det börjat ta emot att göra sådana saker. Det tar mer energi än att vara hemma och hålla koll där. Både jag och sambon är slutkörda, förmodligen utmattade båda två, och då tar det ju än mer emot att göra saker som kräver mycket energi.
Det kan vara så att ett framtida utredningsresultat ger möjlighet till korttidsboende över en del helger, det får man se. -
Skulle det kanske även vara en ide att ansöka om stödfamilj eller kortis så att ni ibland får avlastning och en möjlighet att få lite andrum. Nej ni är inte dåliga föräldrar för att ni ber om denna typen av hjälp. Snarare är ni riktigt bra föräldrar att ni ber om hjälp.