-
Har en son på 5 år där vi länge misstänkt adhd. Har har två bröder med samma diagnos. Men det känns som att det är något mer. Han är 100 gånger värre än storebröderna. Han förstör grejer på löpande band, slåss och gör hyss hela tiden. Både jag och pappan är helt slutkörda av att man måste ha koll på honom exakt hela tiden, för annars händer något.Allt från att blommor klipps sönder till att vatten kastas ut över golvet eller att han ritar på väggarna eller på gardiner och sängkläder. Han mosar ut frukter på inredningen, smular ut blomjord, smälter choklad i händerna och kletar ut på våra kläder, soffkuddarna etc.Nu har han även börjat kissa och bajsa ner sig med flit. Han kan kissa i sängen eller soffan och så skrattar han och säger att det är kul. Eller bajsa i duschen när han duschar "för att det är kul". Vi känner oss helt hjälplösa.Vi har som sagt två barn till med adhd och har gått alla utbildningar två gånger, fått allt stöd två gånger osv så vi vet vad som ska göras. Förberedelser, struktur och rutiner. Bildstöd, timstock osv har vi. Det har funkat jätte bra på båda de andra sönerna, där den ena också haft diagnos om trotssyndom (som dock verkar ha försvunnit med åldern). Men med femåringen funkar inte detta. Vi försöker involvera honom, aktivera honom och roa honom i vardagen. Men vad man än gör går det överstyr. Bakar man börjar han kasta ingredienser över köket eller slickar på bakverken, ritar man börjar han rita på inredningen, spelar man sällskapsspel kastar han iväg allt i spelet efter 5 minuter, hjälper han till i tvättstugan river han ner alla kläder som hänger på golvet eller häller ut sköljmedel etc. På promenader springer han iväg, på affärer kastar han i saker i kundvagnen och springer iväg, på lekland springer han runt och skriker rakt ut, kastar ut bollar ur bollhaven, på bashus är det en ständig stress att se till att han inte dränker sig själv trots armpuffar och flytdon etc. Det enda som funkar hyfsat bra det är att åka pulka i pulkabacken och det kan man ju inte göra hela dagarna.Han stör syskonen hela tiden. Sparkar och slår på deras dörr när de vill vara ifred, skriker rakt ut. Tittar vi på familjefilm tillsammans kastar han ut popcorn, hoppar i soffan, hoppar på oss och syskon, slår i ansiktet, kastar grejer mot oss eller stänger av teven eller drar ut sladden. Hela, hela tiden.Vi har försökt ha honom i aktivitet i form av barngympa (som är det som finns i vår kommun för barn i hans ålder) vilket inte alls fungerade. Han sprang runt i cirklar och skrek rakt ut och störde de andra barnen istället för att delta i aktiviteten.Förskolan upplever också problem. Han gömmer sig, vägrar delta, vägrar äta, förstör för kompisar osv. Han behöver stöd av en vuxen i princip hela tiden.Jag har varit i kontakt med BVC och blivit remitteras till psykolog som gjort en bedömning och skickat remiss för utredning. Men VAD kan man göra för att underlätta vardagen? Man måste ju kunna leva "ett vanligt" liv också. Har ni några tips och idéer? Känns som att vi provat allt... -
Svar på tråden 5-åring med misstänkt neuropsykiatrisk diagnos...
-
Det är inte barn med npf-diagnoser som förstör. Det är vuxna som sätter de barnen i helt fel miljöer som bär skulden.Anonym (Men varför?) skrev 2025-03-02 15:37:25 följande:Ni valde detta och tyvärr får alla andra också lida för det då. Barn som era förstörde min barndom i skolan, sen blev de mest dysfunktionella av dem kriminella och/eller söp ihjäl sig eftersom de inte kunde få eller behålla ett jobb.
-
Dags att tänka efter. Barn får inte diagnos direkt vid födseln.Anonym (Men varför?) skrev 2025-03-02 15:37:25 följande:
-
Oj, vilken mardröm att ha en sådan familjesituation. Ni kan ju aldrig koppla av och njuta av barnen och livet som en familj.
Dessutom kan ju den här killen skada sig själv eller någon annan?
Det är verkligen en jobbig vardag. Undrar varför det kan bli så här?
Att barn kan agera så här destruktivt och respektlöst.
Man blir ju orolig för den här killens framtid.
-
Är mer oroad för en sk vuxen man som lägger på mer stress på TS i denna situation. Det är ett BARN.Anonym (Göran) skrev 2025-03-02 16:23:59 följande:Man blir ju orolig för den här killens framtid.
-
För det första finns det familjer där ett barn har en diagnos, men det andra inte har det.Anonym (Men varför?) skrev 2025-03-02 15:37:25 följande:Behövde verkligen världen fler killar med era gener efter de första två diagnosbarnen?
Har ni nånsin frågat er den frågan?
Nä, troligen inte.
Ni valde detta och tyvärr får alla andra också lida för det då. Barn som era förstörde min barndom i skolan, sen blev de mest dysfunktionella av dem kriminella och/eller söp ihjäl sig eftersom de inte kunde få eller behålla ett jobb.
För det andra har jag besökt specialklasser för barn med ADHD, mindre grupper, där de arbetar på ett sätt så att barnen orkar med skolan. I de klasserna kan det vara lugnare och mer arbetsro än i de vanliga klasserna ibland.
Så lägg skulden där den hör hemma, på politiker som inte vill betala för specialklasser och på skolmyndigheter som tidigare har hävdat att alla barn ska integreras i vanliga klasser, även om de inte klarar det.
(Det senaste från politiken är att OBS- klasser ska skapas, där man buntar ihop elever med olika svårigheter, så att ingen av dem får vad de behöver. Det är obegripligt, när det finns pedagogik som hjälper vid olika svårigheter. )
Jag tycker synd om alla barn, både de med och de utan diagnos som måste utsättas för sådana här experiment! -
Vi visste inte att någon av dem hade diagnos när tredje kom...Anonym (Men varför?) skrev 2025-03-02 15:37:25 följande:Behövde verkligen världen fler killar med era gener efter de första två diagnosbarnen?
Har ni nånsin frågat er den frågan?
Nä, troligen inte.
Ni valde detta och tyvärr får alla andra också lida för det då. Barn som era förstörde min barndom i skolan, sen blev de mest dysfunktionella av dem kriminella och/eller söp ihjäl sig eftersom de inte kunde få eller behålla ett jobb.
-
Den ena sonen var väldigt "vild" som liten. Dock något lugnare än lillebror. Men han var också utåtagerande och slogs. Fick stänga in mig bakom barngrinden för att han stod och kastade saker på mig, han bets och förstörde saker. Han grät och skrek direkt något var nytt. Vägrade använda nya kläder, nya kläder när det var ny säsong t ex gummistövlar efter en period med gympaskor. Allt var jobbigt. Att byta inredning hemma gjorde att han fick massiva utbrott och grät över detta i flera veckor osv. I skolan kunde han inte sitta still. Han ålade på golvet, rev sönder papper, hamnade i bråk med andra barn osv. Han lekte mycket med eld och gjorde farliga saker osv.Anonym (Göran) skrev 2025-03-02 16:23:59 följande:Oj, vilken mardröm att ha en sådan familjesituation. Ni kan ju aldrig koppla av och njuta av barnen och livet som en familj.
Dessutom kan ju den här killen skada sig själv eller någon annan?
Det är verkligen en jobbig vardag. Undrar varför det kan bli så här?
Att barn kan agera så här destruktivt och respektlöst.
Man blir ju orolig för den här killens framtid.
När han fick diagnos och sen medicinering så var det som att vända en hand. Sedan dess har han gått i skolan utan problem, har godkänt i alla betyg, är trevlig, omtänksam och väldigt hjälpsam. Det som är mest framträdande med hans problematik idag är hans bristande aptit och att han har svårt att sköta hygienen. -
Sätt gränser, våga säga ifrån och markera tydligt så blir det inte lika kul. Han beter sig som Han gör för att han får uppmärksamhet men inga negativa konsekvenser alls.
Om ni exempelvis bakar och han börjar kasta saker säger du först ifrån och att ni plockar undan allt om han inte slutar. Fortsätter han så plocka undan, det blir inga kakor.
Våga visa känslor också, idag tror många att barn kommer få trauma för livet om man som förälder visar att man är arg. Det är tvärtom bra att barn får lära sig hur andra känner när de missköter sig. Jag pratar inte om att man helt ska tappa kontrollen men att låta arg är inte farligt.
-
Känner igen det mesta du skriver från mitt eget barn. Vi undersökte autism m.m, köade till resursskola, övervägde om det fanns ett begåvningshandikapp mm för problemen var enorma. Efter att ha fått fungerande adhd-medicin (vilket tog sin tid att prova ut, som ni säkert vet med tidigare barn) är barnet fortfarande klart mycket mer överaktiv än många jämnåriga MEN det som i stället visat sig är att hon är särbegåvad och faktamässigt långt före sina jämnåriga i de flesta ämnen (dock inte de ämnen hon saknar intresse för). I efterhand tänker jag att förskolan var en plåga av uttråkning för barnet. Kanske samma för er utifrån hur ni beskriver sonen? Skolan blev en total vändpunkt. Kändes först otänkbart att lämna barnet på en öppen skolgård eftersom vi hade haft otaliga rymningar, men den friheten gjorde stor skillnad. När väl aktivitetsnivån gick ner från att vara så stor att det inte gick att vara tillsammans med andra barn, det vill säga ner till mer "normal" hyperaktivitet, gick det sociala mycket bättre. Plötsligt är det en väldigt påhittig, driftig och ivrig person som har lätt att få vänner, och då går spiralen åt rätt håll när det gäller det mesta. Hoppas på samma för er. Vet att det är OTROLIGT jobbigt, kan bara tänka mig hur det är med flera barn som har det.
-
Anonym (Ale) skrev 2025-03-02 16:57:41 följande:För det första finns det familjer där ett barn har en diagnos, men det andra inte har det.
För det andra har jag besökt specialklasser för barn med ADHD, mindre grupper, där de arbetar på ett sätt så att barnen orkar med skolan. I de klasserna kan det vara lugnare och mer arbetsro än i de vanliga klasserna ibland.
Så lägg skulden där den hör hemma, på politiker som inte vill betala för specialklasser och på skolmyndigheter som tidigare har hävdat att alla barn ska integreras i vanliga klasser, även om de inte klarar det.
(Det senaste från politiken är att OBS- klasser ska skapas, där man buntar ihop elever med olika svårigheter, så att ingen av dem får vad de behöver. Det är obegripligt, när det finns pedagogik som hjälper vid olika svårigheter. )
Jag tycker synd om alla barn, både de med och de utan diagnos som måste utsättas för sådana här experiment!Detta fann jag om specialklasserna
"Liberalerna vill utreda om mindre specialklasser, förr kallade obs-klasser, bör införas igen, rapporterar Ekot.
Klasserna ska vara till för elever med stora skolsvårigheter och som stör undervisningen.
? Det är elever som har ett väldigt starkt normbrytande beteende som stör på sådant sätt att det förstör både för klasskompisarna och lärarna, säger skolminister Lotta Edholm (L) till Ekot.
Observationsklasser, obs-klasser, fanns på 60- och 70-talet, men avskaffades bland annat för att de ansågs stigmatiserande. Edholm kallar specialklasserna som hon vill låta utreda för hjälpklasser.
? Det här ska ju vara hjälpklasser med väl utbildade speciallärare. Inte ett sätt att skyffla undan elever som har stora problem, säger hon."