Inlägg från: Anonym (Anonym123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

Deeru skrev 2025-03-15 11:57:11 följande:

Min naprapat knäcker ytterst lite. För som hon säger "jag vet vad som drar i vad" Men hon knäcker absolut också. Även bland naprapater får man kanske leta lite tills man hittar den rätta. Sen är det ju ingen mirakelkur, man kan inte bara gå en gång. 

Bor du i stockholm kan jag rekomendera min :)

Ja jag bor i stockholm och tar gärna tips :)
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-15 11:57:31 följande:
    Håller med, känner likadant.
    Nu har jag hittat nåt jag ska pröva när jag googlade runt. Stratch original från apoteket.
    Har du prövat ipaflex eller paraflex för att få musklerna att slappna av?
    tror faktist det är spänningar och nån obalans i kroppen på nåt vis.
    Det är mycket med små barn och man stressar utan att veta. Har man då spänningar i kroppen innan kan det nog bli så här.

Alltså jag hoppar väldigt mycket emellan om det är spänningar, neurologiskt eller brist på något. 
    eller kanske ett samband av allt? 

jag är tyvärr en väldigt spänd och lättstressad människa. Lite av en perfektionist och övertänker väldigt mycket. 
    så pga den delen tror jag att det är spänningar. 

har också ganska grov pms, vilket gör att jag tror det även kan vara hormonellt. 

anledningen till att jag kan tro det är brist på något, är för att jag har som ung kollat tarmarna och allt tarmhår var borta. Så tänker att om de fortfarande är borta eller försvunnit igen och min kropp inte tar upp det min kropp behöver. 
    min hjärndimma och syn kan även förbättras efter jag ätit. och jag är ändå väldigt noga med att äta typ varannan timme, men även under tiden emellan hinner jag säcka ihop.
    också om jag ätit dålig middag dagen innan så kan jag typ känna mig döende på morgonen, som om jag inte ätit på flera veckor och exakt all energi försvunnit. Kan knappt resa mig ur sängen och gå och göra frukost. 
    ( jag har läkarbesök snart och ska be om att få göra gastroskopi igen) 

igår hade jag sån extrem smärta i ryggen och det kändes verkligen som alla symptom blev värre av det. Var helt skakig och kände knappt att mina ben kunde bära mig. 

känner du igen dig i att vissa symptom kan bättras av att äta?

Vad är stratch original? 

nej har inte testat något för att få musklerna att slappna av, men är nog villig att testa det.
    har du testat? 

• Anonym (Anonym123)
    Deeru skrev 2025-03-15 12:47:30 följande:

Kunde plötsligt inte citera av någon anledning. Men vilken tur att du bor här :D Kontakta Anna Konradsson på Forma. Hon är dessutom specialutbildad för nackar :)

Tack snälla! 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-15 15:16:57 följande:
    Jag är precis som du som person. Därav jag tror detta skapas av spänningar lättare hos oss än hos vissa andra.
    Känner igen det där med skakningar i benen så de knappt kan bära! Det får jag värst just vid mens! Tror det beror på att man svullnar i kroppen då då det trycker på muskler och nerver ännu mer. Jag har också ont i ryggen så nu har jag lite svårt att bära eller böja mig!! Därav tror jag det går ner i benen! Man blir spänd i benen av ångest står det och av att gå runt och försöka hålla balansen hela dagarna.
    Tror det första jag fick för många år sedan var nåt muskelavslappnande men det hjälpte inte då. Kanske ska testa igen.
    Nej känner inte att några symtom förbättras av att äta men däremot blir jag definitivt piggare av att äta ofta men det blir man väl. Nån skrev ju testa glutenfritt så det kanske man borde göra? Tänk om vi är allergiska!

Ja jag åt ju glutenfritt några år under min barndom. därför jag tänker att kanske det har något med det att göra ändå. Får be om en till undersökning. 

Har du planerat att gå till läkaren något?
    tycker de är så svårt att veta vad man ska be dom göra, speciellt för oss där de är så mycket olika saker 😂

men äter man muskelavslappnande? Eller är de nåhon typ kräm eller liknande? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-15 18:49:54 följande:
    Håller med. Vet inte vad jag ska ringa och säga att jag ska ha hjälp med!
    Bara en hälsoundersökning kanske?
    vad säger doktorn till dig att detta beror på?
    Det är tabletter man äter men jag smörjer med ice power och det känns jättebra! Det enda som hjälper lite!

Alltså ingen läkare har någonsin sagt till mig vad de beror på. det har bara gjorts tester sen om allt ser bra ut släpper dom det liksom.

jag skrev ner alla mina symptom bara, sen tänker jag att det är ändå läkarens uppgifter att kolla saker utefter de. 

ska kolla upp ice power, tack för tipset! 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-16 10:34:00 följande:
    Gör det! ice power i nacke/halsrygg/rygg hjälper lite iallafall och får kroppen släppa på spänningar.
    Har du också domningar och stickningar i fingrar och tår då och då? Växlar även mellan att lätt frysa till att lätt svettas! jättejobbigt!

Inte just fingrar och tår, men armar och ben. men kan känna mig svag i händerna, som om jag inte kan greppa ordentligt. 

jag fryser jämt nästan, men det har jag alltid gjort. Men har fått några gånger på senaste att jag plötsligt blivit jättevarm. 

har du mycket domningar?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-16 13:39:04 följande:

Egentigen inte mycket, men det kommer ibland att det kryper/domnar i fingrar och speciellt tår.
    Jag fryser och svettas om vartannat i bland också. 
    Det är hela tiden olika symptom som dominerar men yrseln är det som är värst/skrämmer mest. Läste att man kan känna såhär om man hela tiden går och letar symptom och går och spänner sig.
    Men hur ska man få stopp på det?
    Känner du också att det ibland blir liksom obehagskänsla? känner mig också orolig att bli yr själv med barnen. 

Exakt? Hur ska man få stopp på det om man/kroppen gör de omedvetet?
    Ja jag är i en väldigt dålig period nu. har så extremt mycket domningar/pirrningar i kroppen. känner mig typ tung och helt matt, också som jag inte har helt kontroll på kroppen.
    om någon hade bett mig räcka upp handen hade jag känt " fan vad jobbigt " jag hade absolut klarat det men det hade verkligen varit en kraftansträngning, och de kan verkligen inte vara normalt? 

idag är jag riktigt less på det här livet! Vill bara må bra nu

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-16 19:51:13 följande:
    Ja känner mig också tung och matt och ingen ork.
    Är också inne i en dålig period känns det som.
    Kånns mycket som svindel ibland när jag tittar ner på marken. Och nåt som är obehagligt är att jag kan tycka att saker sker snabbare än vad de gör. Så att man liksom oj! Men sen gör de inte det. Och som att jag har svårt veta vart jag sätter fötterna. Vill gärna ha koll. Står jag och pratar med nån kan jag vilja titta ner. Förstår du den känslan? Väldigt stel i hela benen.
    Känner mig väldigt gungig och sen kan det kännas som början på att man känner sig svimfärdig ibland men det lägger sig alltid innan det blir för illa tack och lov. Känner du också så? Sen ibland känner jag mig extra gungig en stund sen lägger det sig så jag kan må ok en stund.
    Märker även om jag kollar ner myclet på tex telefonen så kan jag börja kännas yrseln komma! som att en nerv är i kläm i nacken. Blir bara orolig för hur jag ska må nästa dag.
    Att gå på möten och sånt och sitta instängd nånstans kan skapa en inre panik. 

Ja jag känner igen mig i allt du skriver. 
    för några år sedan hade jag inte så mycket problem med att åka någonstans, sålänge jag visste att jag kunde sätta mig om det behövdes. Idag får jag också inre panik, speciellt av tillfällen där jag inte kan lämna. Och det vet jag ju bara sitter i huvudet. men det kommer ju ifrån rädslan av att aldrig veta när yrseln kommer; och framförallt hur man blir av med den. 

tänkte på det idag när jag var ute med barnen. jag får yrsel av att gunga på vanliga gungor, och det har jag typ haft sen jag var barn? men idag blir jag också yr när jag kollar på när mina barn gungar. Får du så?

jag kan även få att de gungar till rejält om det ser ut som något av barnen är nära att ramla, känner du igen det?
    det är som min kropp tror det var jag som var nära på att ramla? 

det tänker jag kanske kan ha å göra med balanssinnet? Jag köpte en balansbräda för att träna upp det, och det funkar bra att stå på den. Men när jag går av den snurrar det också rejält? Vet inte om det är normalt? Har du testat? 

en annan fråga också, jag har märkt att jag har rätt rundade axlar. Och när jag rätar ut mig så spänner det i bröstkorgen. Så tror ju jag behöver träna upp hållningen mer. upplever du att du har dålig hållning? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-16 21:48:30 följande:

Jag blev både glad och ledsen när jag läste det du skrev då jag känner igen mig exakt alltså exakt på pricken i det du skriver. Jag har hittat nån som mår exakt såhär konstigt som jag gör. Hur är det ens möjligt efter alla år.
    vi har ju definitivt samma. Det är nåt med balans sinnet som är fel. Har inte provat sån balansbräda och vet inte om jag vågat! Förstår känslan av att byta mark! som en hisskänsla!  Jag har också alltid haft lätt för att bli åksjuk, sjösjuk när jag var liten men nu när jag kollar på nåt annat som rör sig vill jag ha kontroll över det för det känns som jag själv ska falla! Så obehagligt! Om min pojke springer snabbt eller går ner för trappen kan jag säga åh akta för jag är rädd han ska falla men egentligen satt känslan av att falla i mig själv förstår jag efteråt, Du beskrev det så bra!
    Jag har absolut dålig hållning. Det vet jag om! Vi behöver träna upp kroppen tror jag!
    kanske finns ett hopp för dig och mig nu när vi hittat varandra?

ja det är helt otroligt att vi är så lika, och också helt otroligt att ingen av oss ens fått rätt hjälp!

ja jag har också märkt att jag idag har lite svårt att vara passagerare i bilen. är mycket enklare för mig att köra själv.  Men går det ens att bli av med? Eller har vi bara känsligare balanssinne liksom?

ja känner ändå lite mer hopp nu när jag pratar med dig! Känner mig inte ensam i det här längre. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (33) skrev 2025-03-17 08:23:29 följande:
    Råkade skicka för tidigt. Finns i alla fall forskare som tror att också hjärtat kan påverkas. Men ditt hjärtfel kanske är medfött, eller?

https://www.langtidscovid.se/kunskapsoversikt/hjarta-och-karl 

Jag vet faktiskt inte om mitt hjärtfel är medfött. läkaren kunde inte svara på det. Fick veta för första gången förra året att jag hade problem. 

Tack! ska läsa på om postcovid. Hur länge har sambon varit dålig i det? Vet du om man kan bli bättre?

Svar på tråden Vad händer i min kropp?