Anonym (Ida) skrev 2025-03-16 19:51:13 följande:
Ja känner mig också tung och matt och ingen ork.
Är också inne i en dålig period känns det som.
Kånns mycket som svindel ibland när jag tittar ner på marken. Och nåt som är obehagligt är att jag kan tycka att saker sker snabbare än vad de gör. Så att man liksom oj! Men sen gör de inte det. Och som att jag har svårt veta vart jag sätter fötterna. Vill gärna ha koll. Står jag och pratar med nån kan jag vilja titta ner. Förstår du den känslan? Väldigt stel i hela benen.
Känner mig väldigt gungig och sen kan det kännas som början på att man känner sig svimfärdig ibland men det lägger sig alltid innan det blir för illa tack och lov. Känner du också så? Sen ibland känner jag mig extra gungig en stund sen lägger det sig så jag kan må ok en stund.
Märker även om jag kollar ner myclet på tex telefonen så kan jag börja kännas yrseln komma! som att en nerv är i kläm i nacken. Blir bara orolig för hur jag ska må nästa dag.
Att gå på möten och sånt och sitta instängd nånstans kan skapa en inre panik.
Ja jag känner igen mig i allt du skriver.
för några år sedan hade jag inte så mycket problem med att åka någonstans, sålänge jag visste att jag kunde sätta mig om det behövdes. Idag får jag också inre panik, speciellt av tillfällen där jag inte kan lämna. Och det vet jag ju bara sitter i huvudet. men det kommer ju ifrån rädslan av att aldrig veta när yrseln kommer; och framförallt hur man blir av med den.
tänkte på det idag när jag var ute med barnen. jag får yrsel av att gunga på vanliga gungor, och det har jag typ haft sen jag var barn? men idag blir jag också yr när jag kollar på när mina barn gungar. Får du så?
jag kan även få att de gungar till rejält om det ser ut som något av barnen är nära att ramla, känner du igen det?
det är som min kropp tror det var jag som var nära på att ramla?
det tänker jag kanske kan ha å göra med balanssinnet? Jag köpte en balansbräda för att träna upp det, och det funkar bra att stå på den. Men när jag går av den snurrar det också rejält? Vet inte om det är normalt? Har du testat?
en annan fråga också, jag har märkt att jag har rätt rundade axlar. Och när jag rätar ut mig så spänner det i bröstkorgen. Så tror ju jag behöver träna upp hållningen mer. upplever du att du har dålig hållning?