Inlägg från: Anonym (Anonym123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-24 22:06:48 följande:
    Yes har stått på antidepressiva många år, från början av helt annan anledning. Men har som sagt justerar dos lite efter mående. Provade byta sort en omgång, men det gör jag inte om!! För DÅ blev alla symtom tusen gånger värre, för utsättningssymtom ger tex yrsel och massor med andra besvär.
    Tycker att du först och främst ska utesluta fysiska orsaker! 
    Du ska nog inte vara heeelt emot antidepressiva, dom har hjälp mig mycket! De gör att jag klarar vardagen och livet bättre, och minskar paniken över de symtom jag har.

Reagerar också på effekter. Sen för att ta annat exempel, så kan det vara jobbigt att åka tex rulltrappa, mina ben tror att jag fortsätter åka efteråt. 
    Eller förr när jag tränade om gym, vissa maskiner fungerade inte alls, tex roterande rörelser eller i sidled. Hela min balans blev katastrof. Hela kroppen gungade. 
    Men jag har kollat balans organet hos öron näsa hals, och de fann inga fel. 
    Tänker ibland om det är något med nerver eller så.

Och ja, absolut nacken!!! Det tror jag starkt på. Min yrsel kan ibland vara ensidig, och jag är mer spänd på den sidan av nacken. Kan känna hur det snurrar till om jag suttit på visst sätt eller vrider huvudet..
    Men vad gör man? Jag försöker stretcha nacken dagligen. Gick på akupunktur en period och Även kiropraktor. 
    Sen är ju frågan om det är spändhet som är problemet, eller nerver i kläm? Detta är ju en djungel.

Hur orkar du dagarna med dessa besvär?
    Många gånger vill jag bara slänga in handduken och gå och lägga mig. På jobbet kan det ibland vara riktigt tufft att hålla ihop sig samtidigt som som man går och känner sig full.

Har mått så dåligt den här veckan så har knappt orkat gå in här och läsa.
    men läste igenom det ni pratat om, och känns ju som du har samma som oss också.

är allt det här nytt för dig? För vissa saker kommer jag på att jag hade som barn också. Tex att jag reagerade jättestarkt på att åka bil i tunnel, det blinkande ljuset var jättejobbigt. Också när jag hoppade studsmatta tog det jättelång tid för mig att "känna mig normal" efter. Och även att jag har haft svårt att gunga, även som barn. 

kanske det har något mer vårat balanssinne att göra? 
    Vet att jag pratade med min kiropraktor om det och hon sa att vissa har bara känsligare balanssinne. 

kanske vi alla 3 behöver träna upp det? 

hur jobbar du? Sittandes eller går och står du också hela dagarna? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-03-30 16:19:21 följande:
    Ja, andas rätt ja. Men inte som jag gör, lägger hela tankeverksamheten på HUR jag andas, det blir bara galet. För plötsligt känns det tungt att djupandas och så tar jag i och får i mig massor med syre och då snurrar det 🤣 men andas lugnt och inte tänka för mycket.

En läkare sa till mig en gång för måååånga år sedan, att vissa personer känner väldigt mycket, och är medvetna om allt som sker i kroppen, medan andra inte har den medvetenheten och fokusen, därför känner de inte lika mycket. 
    Sen sa han, att kroppen är som en maskin, pågår ständigt saker och är man då känslig så känner man av mycket av det. 

Det gungar för det mesta ja. Beroende på vad jag gör för rörelse och så. Det är ansträngande många gånger. 
    Sen bara rädslan att det ska bli värre är något jag måste jobba med rent mentalt. 

Vad för muskler ska man träna? Nacke, axlar, rygg?

Jag är garanterat en som känner väldigt mycket då. Jag har i hela mitt liv alltid något som inte är helt 100, alltid ont i magen eller huvudet. Om det inte är det har jag ont i ögonen eller mensvärk. Vissa dagar känns det som jag har urinvägsinfektion och några timmar senare går det över. Som sagt alltid något med mig; och så har det varit hela mitt liv. Vissa kallar mig hypokondriker, men jag är absolut inte rädd att jag har någon sjukdom. Går inte och oroar mig över de sakerna, utan känner nog bara av allt som händer i min kropp. 

men vad ska man göra åt det liksom? Kan ju inte - inte känna av det liksom? 😅

har du någon plan på hur du ska gå vidare? för att leva såhär ostadig och yrslig är ju inte hållbart. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-30 21:29:20 följande:

ja det låter vettigt det du säger.
    Kan du också känna att det lutar eller att man nästan kan tippa över ibland när man går och speciellt om jag står still och lutar över nåt. 
    Precis just det är det som skrämmer mig! Att det ska bli värre!! Hade man vetat att det stannar där hade jag överlevt. Men hela tiden rädslan hur illa det ska bli!
    Nackmusklerna måste stärkas. Stretcha med kylspray har jag läst. Och styrketräning. 

känslan av att känna att man inte har kontroll över sin kropp är fruktansvärd.
    tänker ofta på att om jag mår såhär nu? I 30 års åldern? Hur ska det bli sen när jag blir gammal?

Fick samtal idag om att min läkartid blev uppskjuten, så får fortsätta vänta..
    men känner mig lite opepp på att gå till läkaren, vet inte ens vad jag ska be dom kolla upp längre? 

hade inte du ett besök i fredags? Hur gick det där?

• Anonym (Anonym123)
    Petrellie skrev 2025-03-31 14:01:02 följande:

Känner igen många av symtomen. Jag har myosit, en ganska ovanlig reumatisk muskelsjukdom. Symtomfri nu efter några månaders medicinering.

tack för svar! 
    Skönt att du hittat något som gör att du mår bättre. 

vad för prov och tester togs för att få diagnosen?
    vad äter du för medicin ?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-31 18:18:59 följande:

Ja känslan är hemsk att inte ha kontroll över sin egen kropp! Och jag tänker verkligen som du. Om jag mår såhär nu, hur ska jag må när jag blir äldre?!
    Det är verkligen ohållbart att må såhär i längden! 
    Det i benen har varit bättre på mig också i 2 dagar. Sååå konstigt! Däremot har jag varit jättegungig ett tag nu och jättemycket över helgen. Idag var det också bättre! Så konstigt! Vad är det som styr det?! I morgon kan det vara likadant igen. Men jag brukar må mycket sämre just efter mens. Var inte hos fysioterapeuten i fredags då jag vabbade men ska gå på onsdag om inget annat inträffar! Måste få lite övningar och bra om hon undersöker och gör en bedömning. Detta stämmer mycket in på triggerpunkter i halsmusklerna  och spänningsyrsel vilket de behandla.

Jag mår också mycket sämre runt mens. Har läst att man kan få någon slags antidepp om man har grov pms. Och det funderar jag faktiskt på om jag ska testa. Om jag förstått det rätt så får man inte lika grova biverkningar. och man äter de typ 2 veckor i månaden.

ja den frågan har jag ställt mig 100 gånger. Vad är det som styr det här? hur kan man må bra en dag men piss dagen efter.
    om man bara fick svar på det hade de gjort sån stor skillnad. 
    att man inte förstår eller känner att man litar på sin kropp gör allt så mycket jobbigare. 

• Anonym (Anonym123)
    Petrellie skrev 2025-03-31 22:10:49 följande:
    Det finns ett särskilt blodprov man tar och sen gjorde jag en muskelbiopsi också för att bekräfta. Äter en kombo av kortison och Imurel.
    Tack för svar!
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-02 13:36:48 följande:

Varit hos fysioterapeu/KBT samtal.
    Allt detta var det sympatiska nervsystemet som var påslaget och inte släppte.
    Inga övningar hjälper förrän jag släpper på spänningar/stress/oro. Ner ned axlarna och hitta kontakten med marken igen. googla på detta. Hoppas vi kan bli hjälpta.

Men hur ska man lyckas släppa på spänningar och oro då? 

hur kändes det att höra det? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-01 14:04:56 följande:
    Sån är jag också. Och med så många olika symtom är det också svårt att veta vad saker beror på. Blir så diffust. 
    Har ju en rad andra symtom som kommer och går i perioder. Egentligen är det ju så för de flesta? Man känner ju saker och ting i kroppen, men som jag sa, andra göder inte symtomen. Medan vi har alldeles för mycket fokus.

Jag anses nog också vara hypokondriker. Men som du säger.. jag går inte runt och tror att jag är dödligt sjuk. Utan är mest förbannad över att inte må bra i kroppen. 

Jag ska träffa min läkare på Fredag. Prata dels om min jobbiga yrsel och ostadighet. Sen har jag jätte mycket problem med magen som också är under utredning. Jämt uppblåst och rapig. Skit jobbigt!
    Han sa att det fanns något test han ska göra på mig som kan framkalla svimning? Ingen aning om vad det är för test. 
    Oavsett tar jag det som det kommer, är bara glad över att ha träffat en läkare som tar mig seriöst. 

Men ska återigen flika in att jag är ganska övertyga om att det psykiska bidrar mycket till symtomen. Stress och oro förvärrar det mesta.

Jag har också väldigt mycket problem med magen. har du någon tanke på vad ditt kan vara?
    jag funderar ju ibland på om jag faktiskt är glutenintolerant. Har du funderat på det? 

oj låter lite läskigt med att framkalla svimning. Men modig du är som vågar testa! 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-31 20:02:43 följande:
    Kan tänka mig att det kan vara nån reumatisk sjukdom faktiskt. Men också att det bara är spänningar. 
    och att det blir värre för oss som redan känner allt i kroppen och är extra känsliga.
    Hur ska du gå vidare med detta? Tänk att vi mått så här i flera år. Tycker det är så mycket jobbigare nu dock än innan även att man vänjer sig. Hur är det nästa år om vi inte gör nåt åt det? Känns jobbigt med alla tankar. Hur löser man detta? Gå vidare hos läkaren? Be om remiss till neurolog?

jag har alltid tänkt att det är något med min kropp som gör att den inte tar upp näring ordentligt. har alltid varit smal oavsett hur och vad jag äter: alltid extremt trött och svag i kroppen. Så hade velat kolla om min kropp tar upp näringen som den ska: sen hade jag velat börja träna. 

jag cyklade med barnen häromdagen och märker att jag Inte riktigt litar på min balans. Det går jättebra att cykla fint och rakt, men så fort det kommer tex en smalare väg eller liknande så är det som min hjärna inte litar på min balans. Och jag blir helt ostadig och vinglig helt plötsligt. 
    så tror också jag behöver träna upp den.
    har du testat din balans något? 

vad har du för tankar på hur du ska gå vidare? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-02 22:44:37 följande:
    Jag har gjort många tester och undersökningar. Har ingen allergi alls. Varken gluten eller laktos m.m.
    Har gjort gastroskopi för 1 år sedan som visar en viss försvagning på magmunnen. Men det förklarar inte alla symtom.
    Har beställt tester via nätet som kollar det mesta som rör tarmen, har genomfört ett av testen och fick många avvikande testresultat. Tex bakterien enterkocker var avvikande. Visade också tecken på läckande tarm (zonulin). Men detta en djungel. 
    Ska låta min husläkare utreda vidare. 
    Kanske är så "enkelt" som ibs. Träffar en dietist som satt mig på Fodmap. Där man låter bli att äta sånt som är dåligt för en ibs mage typ.

På vilket sätt yttrar sig dina magbesvär?

Jag har typ alltid ont i magen. Ofta uppblåst mage. Går väldigt sällan på toaletten. inte för att jag håller mig, utan för att jag inte behöver. 
    jag känner mig också helt döende typ om jag äter dåligt eller för lite en måltid. Som om jag inte ätit på flera veckor. Och det tror jag också kan hänga ihop med att min kropp kanske inte tar upp all näring från maten jag äter.

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-02 23:12:47 följande:
    Det kändes rätt. Det kändes exakt rätt.
    Jag har läst om detta innan och tänkt att det kan vara så.
    Dock är jag ännu inte säker, detta är ju vad hon tror. Men faktiskt vad jag också tror. När jag gick därifrån sänkte jag mina axlar och försökte ändra mitt tankesätt som hon sa var viktigt, Det symptom som du riktar uppmärksamhet mot kommer att öka. Så funkar kroppen. Ge inte yrseln någon uppmärksamhet. Låt den bara vara där. Den är inte farlig. Du kommer inte att svimma när du har yrsel av denna anledning. Det var också en blandning av ångest. Jag fick öva på att stå i kassan på ica. Det var mycket svårt för mig att hitta en trygg plats för mina fötter. Jag kunde inte stå still. Det märkte hon. Men fötterna måste få kontakt med marken igen. Sedan skulle jag ligga på spikmatta eller göra yoga och andningsövningar varje kväll. Kroppen måste hitta tillbaks till lugnet. Lättare sagt än gjort! Men jag ska pröva.
    Hon försökte in ens få mig boka fler behandlingar. Jag måste hitta lugnet först.
    Känner igen det där med att inte kunna stå still. Jättejobbigt att stå med båda fötterna i marken.

hur ska du gå tillväga för att hitta lugnet då?
    känns lite som det är lättare sagt än gjort? Eller? Jag hamnar väldigt ofta i svackor. Och då kan jag tänka mig att jag inte bara kan tänka bort yrseln. Eller tänka positivt. 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-26 20:43:36 följande:

Du tänker väldigt likt mig! Jag utmanar yrseln och tänker inte låta den vinna! Och då känns det faktiskt bättre!
    Tror precis som du om allt detta. Är glad att kunna prata och jämnföra med dig!

Har inte varit aktiv här på ett tag då jag ändå mått hyfsat bra. Men det varade inte så länge!
    får heller inte notiser när det skrivs här.
    finns det ingenstans vi kan skriva mer privat? Så slipper  skrivas ut helt öppet?
    har ni något förslag? 

känns ju som vi 3 har exakt samma ju. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-02 13:33:19 följande:
    Har någon av er en extra email adress? Som är typ anonym, dvs avslöjar inga namn ect.
    Jag har bara en som innehåller hela mitt namn.
    Men tänkte om någon av er har någon mer anonym, så kan vi andra mejla till den. Så tar vi det därifrån. 
    Jag kan skapa en, återkommer :)
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-05-02 13:05:47 följande:
    Hej!

roligt att höra av dig!
    Jag mår också bra ibland, men sen kommer det tillbaks!! Så himla tråkigt!
    jovisst jag skriver gärna privat men vet inte var?
    Sommarsaft@outlook.com
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-02 13:33:19 följande:
    Har någon av er en extra email adress? Som är typ anonym, dvs avslöjar inga namn ect.
    Jag har bara en som innehåller hela mitt namn.
    Men tänkte om någon av er har någon mer anonym, så kan vi andra mejla till den. Så tar vi det därifrån. 
    Sommarsaft@outlook.com
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-05-04 18:45:12 följande:
    [email protected]
    tänker att jag kan koppla ihop alla 3 på mailen sen om det känns ok?
Svar på tråden Vad händer i min kropp?