Inlägg från: Anonym (Anonym123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

Anonym (Lana) skrev 2025-03-17 20:33:08 följande:

En del av dina symtom stämmer överens med min vän. Hon hade dimmig syn och stickningar i armar och ben och det visade sig vara ms. 

Men hon hade besvären i flera månader som inte gick över.

Hon fick göra magnetröntgen tror jag och det var nog där de såg. Men minns inte kan ha varit för undersökningar och andra symtom också.

Tycker dimmig syn ska kollas upp om det inte är bara trötthet som spökar. Kanske du är utbränd.

Jag har mått såhär sen 2020. kanske jag ska be läkaren kolla upp ms, oklart varför det inte gjorts tidigare om det är så tydliga symptom. 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-19 16:17:40 följande:
    En kollega på jobbet klagade över liknande symptom nu de senaste veckorna, att det gungade när hon gick och hon visste inte var var hon satte fötterna och det visade sig vara d vitaminbrist! Har du kollat det? Det har inte jag!
    Tycker benen varit väldigt jobbiga för mig nu på senaste.
    Det liksom molar och sticker i dom hela dagarna och känner mig svag i dom. Även i nacken. Och lätt yrsel när jag kollar neråt. Det kan ju iof vara spänningarna. Har även mycket dubbelslag. Men det brukar jag ha vid hormonomställningar. 

d vitamin tror jag inte de kollade denna gång, men har kollat det tidigare när jag mått såhär och då har det sett bra ut. 
    äter dessutom dvitamin varje dag. 

mina ben är också jobbigare nu än tidigare: har inte såhär konstant, utan har kommit till och från vid tillfällen förut. Men denna gång känns de mer och hållit i sig längre än vanligt. 
    och jag tycker nog nästan de här är jobbigare än yrseln, det är riktig obehagskänsla. 

äter du D-vitamin? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Maybe) skrev 2025-03-19 16:21:33 följande:
    Ja, B-12 brist kan ha väldigt lika symtom som MS. Men har för mig att TS kollat upp det, om jag minns rätt 🙂

Ja precis, har kollat b12.
    men många som skrivit att det provet kanske inte stämde då jag åt b12 varje dag. så kanske bör göra om det provet ändå 🤷🏼?♀️

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-19 21:53:57 följande:
    Jag får faktist hålla med dig där att hur obehaglig yrseln än är så är detta med benen ännu värre.
    Känns det som om de snart inte åka bära på ett ungefär? Som om man inte har nån kraft i dom och det molar i dom känner jag nu när jag ligger här i sängen också. Vad tusan kan det vara?

Är det första gången du har så? Har du bara i benen ? Inte i armarna?

känner exakt samma som du. Känns inte som man har 100% kontroll och kontakt med benen och för mig även armarna. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-20 08:16:43 följande:

ja, första gången så ihållande!
    annars har det kommit och gått.
    jag har även i armarna, men det är inte lika påfrestande. dock domnar fingrar och tår lätt en stund.
    men jag minns när detta började för många år sedan att jag hade mycket krypningar I kroppen.
    Men nu är liksom benen jobbiga på nåt vis! som styltor jag får styra typ. Har ont i ländrygg och nacke. Det kryper. Det är säkert klämda nerver. Eller stress och oro. Hjälpte lite med en Alvedon igår. Har också börjat med d vitaminer och omega 3 då jag äter ingen fisk.

Alltså nästan lite skrämmande hur likt vi har det. 
    jag har också väldigt ont i ryggen nu de senaste. kanske hänger ihop då?

hur arbetar du om dagarna? Jag går och står ju hela dagarna, så har märkt senaste att jag mår lite sämre ju längre in på veckan jag kommer. det är nästan så jag knappt klarar av att jobba hela veckor längre. 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Lo) skrev 2025-03-20 19:58:47 följande:

Har du kollat sköldkörteln ? 

Ja den har blivit kollad, inga konstigheter där 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-20 22:22:11 följande:

Ja, det är ju helt otroligt!!
    jag går och står också hela dagarna!! Ännu mer likheter!!
    Det är ju väldigt påfrestande för benen.
    Man hade ju bara velat sitta på ett kontor eller nåt.
    Jag känner också när jag när min pojke att jag får mer ont i ryggslutet och att benen liksom tryck neråt.
    Jag har väldigt ont när jag trycker och böjer på ryggen känner jag och när jag låg och vilade kände jag hur benen på nåt vis molar från baksida lår och neråt knä och vader. Upptäckte sedan att mensen kom 6 dagar för tidigt! och då får jag alltid jätteont i benen! sist hade jag svårt att stå nästan. Även väldigt gungig yrsel när jag tittar ner. Nåt är i obalans i kroppen. Och hela kroppen är spänd. Jag är så trött på detta nu! 

Jag får också ont ifrån höfterna och neråt när jag har mens, det kom efter att jag fått barnen. som om mensvärken har flyttat sig.
    men är du också känslig på benen? Alltså om någon petar på mina lår eller rumpa så känns det som jag får blåmärken typ? Jag får inte det; men det gör verkligen ont, och de smärtar i säkert en minut sen försvinner det helt.
    men det är bara så på ben och rumpan. 

Ja alltså tror det är därför det är så svårt att ens själv lista ut vad det kan vara. det är liksom så mycket olika saker hela tiden. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-21 14:16:25 följande:

Idag har det krupit i benen och armarna även när jag gått runt och jobbat! 
    Annars kan jag tycka det är värre när jag är hemma och vabbar tex. Jag mår bättre när jag rör på mig. Tycker du tvärtom? Har inte tänkt på att det gör ont på benen när man petar. Ska kolla detta. Det låter ju lite som fibromyalg. Däremot känner jag mig känslig och öm i hela kroppen. Skulderblad/halsrygg och nacke kan man inte ens peta på. Där hittar jag massa triggerpunkter.
    och nu ländryggen. Blir orolig för polyneuropati, ms, hjärntumör. Allt möjligt.
    Vad tänker du göra mer nu? Vi måste ju bli bättre till sommaren!!

Alltså yrseln, dåsigheten och hjärndimma är värre på jobbet än hemma. Men armarna och benen känner jag nog av oavsett om jag rör på mig eller inte.

jag är inte så värst orolig över att ha en sjukdom, men det är nog kanske för jag inte riktigt tror starkt att jag har det. 

jag väntar in mitt läkarbesök som är om ca 1 vecka. tänker att jag ska iaf be om att få göra en gastroskopi då jag ändå länge tänkt att min kropp inte tar upp näring som den ska. 

jag hade också velat kolla upp ms. en del av mig tror inte att jag har det. Men hade varit skönt att kunna utesluta det ändå eftersom symptomen stämmer in på pricken. 

jag är som sagt inte så orolig över att ha en sjukdom, men är fruktansvärt orolig över att gå till läkaren och springa på massa undersökningar. 
    magnetröntgen skrämmer livet ur mig idag. För några år sedan hade jag kunnat gjort de utan problem. Men idag är jag så rädd att få panikkänslor när jag ligger där.

känner du så över att gå till läkaren? 

vad är din plan?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-21 17:44:23 följande:

Jo men så är det ju. såna saker är värre på jobbet och hemma är det liksom tryggt.
    så känner jag också. 
    Håller absolut med! Har panik över att ens gå till doktorn! Att göra ryggmärgsprov eller röntgen är fullständig panik!
    Det gör jag inte förrän nån säger att jag måste!
    Men det hade varit så skönt få sånt uteslutet!
    vet ju inte på vilket vis jag ska bli bättre!
    Tror egentligen inte det är nåt sånt. Har haft detta så länge. Men kan absolut tänka mig atros eller fibromyalgi.
    Glömde ett symptom jag hade för nåt år sedan och det var att jag hade ont under revbenen! Väldigt ont på vänster sida. Det bara gick över! Alla dominerande symptom har gått över efter ca 1,5 år så kommer ett nytt! Jättekonstig! Nu är den gungande yrseln och benen det nya sedan 9 månader. Har du också haft olika så eller ungefär likadant hela tiden?
    Jag har bokat fysioterapeut på fredag!! Ska be henne undersöka och ge råd.

Mina symptom har nog varit rätt samma hela tiden. yrseln är konstant. Domningar i ben och armar kommer och går. Hjärtklappningar och andfåddheten kom för ca 1 år sedan. 

heja dig som söker vård! 👏🏼

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-22 09:37:51 följande:

Tack! Jag är så nervös! Men jag måste ju! Men du mår ändå bättre och sämre vissa dagar eller? Så har jag det! vissa dagar är ok medans andra kan vara hemska! 

ja så är det absolut. mindre dagar som är bra dock. 
    minns en bra dag jag hade när jag gick runt i butiker, och då njöt jag verkligen. ville knappt åka hem 😂

Svar på tråden Vad händer i min kropp?