• lindaf86

Byta ut mjölk mot grädde i pulversåser?

Ibland blir jag sugen på någon pulversås men många ska blandas med mjölk, något jag aldrig har hemma. Jag hittade en sås som skulle blandas med matlagningsgrädde vilket är praktiskt eftersom det är lång hållbarhet och mindre förpackningar än mjölk. Superbra eftersom det alltid kan finnas hemma då.

Någon som testat att använda matlagningsgrädde eller någon annan sorts grädde istället för mjölk i pulversåser?

Jag vet att jag naturligtvis kan testa men har ingen lust att förbereda/laga mat och sen riskera att få det förstört av en misslyckad sås.

• Svar på tråden Byta ut mjölk mot grädde i pulversåser?
  • Anonym (Johan)

Det går alldeles utmärkt. Jag brukar även ta halva mängden grädde och halva mängden vatten för att såsen ska bli "lite nyttigare" upplever att den känns så tjock när jag bara använder grädde.

• lindaf86
    Dexter dot com skrev 2025-03-06 10:16:43 följande:

Det går utmärkt med grädde.

Va bra 😀Tack för svaret!
  • lindaf86
    Anonym (Johan) skrev 2025-03-06 12:12:46 följande:

Det går alldeles utmärkt. Jag brukar även ta halva mängden grädde och halva mängden vatten för att såsen ska bli "lite nyttigare" upplever att den känns så tjock när jag bara använder grädde.

Om såsen är lite för tjock brukar jag hälla i lite vatten i gräddförpackningen och skaka lite om den är tom innan jag häller i det i kastrullen, annars tar jag bara vatten.  En för tjock sås är inte god.
    Smart att ta hälften grädde och hälften vatten då bör det bli mjölkkonsistens. Tack för tipset 🙂
  • lindaf86
    Noname00 skrev 2025-03-06 12:16:38 följande:

Finns även mjölk med lång hålbarhet.
    Altid bra att ha hemma.

Fast den är ju lika stor som den vanliga mjölken.
    Jag tycker det är väldigt onödigt att köpa mjölk för att använda 2-3 dl och hälla ut resten.
  • klyban

Om man bara kör grädde, så har det en tendens att såsen blir lite sliskig.
    Vilket i och för sig passar till viss mat.

Matlagningsgrädde är väl lite bättre, men skulle nog rekommendera 25% grädde och resten vatten, sen efter det blir det en helt annan sås.(Vilket som jag bara antar en del gillar också.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Byta ut mjölk mot grädde i pulversåser?