-
Ännu mindre än en hundring i månaden? Och du tror att det kommer stoppa tiggandet?Anonym skrev 2025-03-06 20:22:45 följande:Ger ungen mindre med pengar.
-
Prata med alla föräldrarpar är väl lättast att göra.Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:13:58 följande:Vänner med olika ekonomisk standard
Min trettonåring och hennes två vänner har väldigt olika summor att röra sig med. En har alltid pengar, medan två av familjeskäl inte får mer än en hundralapp i månaden.
Nu har jag fått veta att de ofta tigger av den som har det gott ställt, pressar henne att bjuda etc, vilket jag skarpt sa ifrån att det inte är okej. Att självklart kan man bjuda ibland, men då ska det vara självmant och inte för att man känner sig tvingad. De går gärna på "shopping", men blir sura när en kan köpa kläder etc och de andra knappt kan betala fika.
Hur hanterar man detta? Prata med föräldrarna kommer jag inte göra, men hur sätter man stopp för sånt?
-
Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:29:51 följande:Mitt barn är den de tigger av.Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:31:14 följande:Så mitt barn ska inte ha pengar alls bara för att de inte har det? Det kvittar om hon så bara har en hundralapp i veckan, hon har ändå mer än dem.
Om det är ditt barn som de tigger av så får du antigen ge en hundring i månaden du också eller prata med föräldrarna. -
Då har du inget annat val än att din dotter också får 100kr i månaden, att spendera med kompisar. Har hon inte mera pengar så kan de heller inte tigga av henne.Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 21:35:21 följande:
Om de ska vara "på samma nivå" kommer inte mitt barn kunna köpa något alls under nästan hela månaden. De får som sagt 100 var och sätter sprätt på dem direkt. Problemet här är att de tigger och pressar mitt barn att betala saker åt dem. Det är ett fult beteende. Jag har uppmuntrat mitt barn att expandera umgängeskretsen, men hon har svårt med det sociala, vilket väl också är varför de utnyttjar situationen.
Föräldrarna pratar varken svenska eller engelska. Att försöka prata med dem är som att be om missförstånd och mer problem.
-
Läser man trådstarden så står det i första meningen "Min trettonåring...." dvs, ts dotter är 13 och änderna är förmodligen i samma ålder.Anonym (GT) skrev 2025-03-06 22:19:16 följande:Antingen är hon ju gammal nog och mogen nog att hantera sina pengar trots vänner som vill bli bjudna eller så är hon inte det och då bör du som förälder hjälpa henne att undvika dessa situationer. Jag skickar inte med min 7 åring hela sin plånbok med julklappspengar när hon ska med en kompis och dennes föräldrar och köpa lördagsgodis.
Det framgår inte heller om ditt barn tycker det är ett problem eller om denne vill bjuda och gläds av att vara generös mot sina vänner som är mindre lottade. Tycker du som förälder att det är problem hade jag ju försökt minska ditt barns sårbarhet i situationer tills ditt barn är gammal nog att klara av det själv. Nu framgår det inte heller om denne är 12 eller 16? oavsett ålder verkar du inte anse att denne klarar av det så enklast är att hjälpa ditt barn. -
Så skicka med en drickyoghurt dagligen då, så slipper hon gå till Ica.Anonym (Mamma) skrev 2025-03-07 09:24:54 följande:Varför skulle jag det? Det är vännerna som beter sig illa, ska hon straffas för det? Hon betalar med mobilen dessutom, så inget som bara tas bort hur som helst. Hon köper tex drickyoghurt.
Jag har försökt få henne att umgås med andra, men det är inte så enkelt. Hon var ensam länge och mådde jättedåligt av det, hon mår bättre med de här än hon gjorde ensam. Och falska skulle jag inte kalla dem, de är bra vänner för det mesta. -
Rökruta fanns det också så sent som på sent 90-tal.Anonym skrev 2025-03-07 17:44:28 följande:Vad i det jag skrev om 90-talet motsägelsefullt jämfört med det du skriver?
Min son blev som tur var inte rökare, dock har han snusat i runt 30 år idag. Precis som sin yngre bror, han började också på högstadiet på 2000-talet någon gång.
Jag köpte också cig på högstadiet, på 70-talet. Vi hade t o m rökruta på skolan. Så det var inget konstigt med rökande 13-åringar på den tiden. Det är ju iaf en bra sak att inte unga röker som vi gjorde då.
De flesta rökte, de flesta jag kände då och ännu känner har slutat. -
Om hon aldrig kan säga nej till att bjuda så är det ett problem. Så är det bättre att hon inte har några pengar i skolan och att du skickar med henne ex en drickyoghurt varje dag.Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 08:40:16 följande:En hundralapp i veckan är verkligen inte mycket pengar. Att andra inte vill eller har råd med det är inte ett skäl till att mina barn också ska vara utan. Det är inte så jäkla dyrt att gå till ica och köpa något litet de gånger hon inte äter skolmaten. Det är hennes pengar, så länge hon inte köper något olagligt eller på annat sätt olämpligt är de hennes att spendera som hon vill, det är liksom hela poängen med fickpengar - att lära sig hantera dem. Hon är inte bortskämd öht, att hon har mycket pengar på kontot som hon bett mig hantera är för att hon SPARAT, inte för att att hon får massa pengar i vardagen. Inget av mina barn har problem med att hantera pengar och barnet tråden handlar om är faktiskt den som är bäst på det. Som tioåring sparade hon till en switch med sin veckopeng.
-
Ja, jag borde kanske ha gjort det.Anonym skrev 2025-03-08 12:09:23 följande:Läsa allt som ts skrivit först kanske?
-
Men drickyoghurt från Ica är ok?Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 16:17:10 följande:Redan gjort, de babblar om allergier och vägrar kompromissa.
Så skicka med det då. Eller ta tag i problemet med att de inte serverar dottern de gon kan äta. -
Det var tydligen inte ok enligt skolan.Anonym (Ljug) skrev 2025-04-04 16:45:44 följande:
Vad gäller maten så packa en matsäck till henne så kan hon äta den medhavda maten i skolmatsalen.
-
Hur visste du det?Anonym (Glitter) skrev 2025-04-05 08:13:38 följande:Man får ju inte det- skolorna idag får ju frispel så fort någon försöker ta med mat till ett barn vare sig det har ätstörningar eller allergier, verkar det som.
Mitt barn ville inte äta frukt i skolan när han var liten utan mandel, men ingen fick ha nötter/mandel på skolan fast där inte var någon i hela hans byggnad som hade någon allergi mot det. -
Ja, det vet jag. Eller snarare så är det inte helt vetenskapligt bevisat.Anonym skrev 2025-04-05 13:34:35 följande:Luftburen nötallergi är en myt.
Men det var inte min fråga till dig. Jag frågade hur du visste att det inte fanns någon på hela skola som var nöttallergiker. Men då vet jag, att du inte visste det utan bara antog. -
Så varför svarar du då?Anonym skrev 2025-04-05 16:46:04 följande:Det var inte jag som skrev den kommentaren.
-
Så varför svarar du på en fråga som inte är till dig?Anonym skrev 2025-04-06 19:02:44 följande:För att det inte var jag som gjorde antagandet.
-
Vilket sent 90-tal räknas till...Anonym (M) skrev 2025-03-18 14:01:07 följande:Rökrutorna förbjöds 1994.
-
Jag frågade anonym (glitter?) hur denne visste att det inte fanns någon nöttallergiker på hennes barns skola.Anonym skrev 2025-04-07 17:38:07 följande:Snälla du, läs kommentarerna i tur och ordning och registrera vem som skrivit vad. Då förstår du nog.
DU aonym svarade då att luftburna nötallergi är en myt.
Varför svarar DU anonym, på en fråga ställt till Anonym (Glitter)? -
Ja, i ts fall borde de ignorerar. I nötfallet ska man absolut inte ignorera.Anonym (Ljug) skrev 2025-04-06 21:30:13 följande:Ibland får man ignorera deras regler.
-
Så du vet inte varför du svarar på frågor som inte är ställda till dig? Nej nej. Märkligt beteende iallfall.Anonym skrev 2025-04-07 17:57:24 följande:Jag ger upp.
Helt obegripligt...
Hej då.