Inlägg från: Anonym (Nöjd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nöjd)

Temu!

Tow2Mater skrev 2025-03-07 02:45:23 följande:
    Så fattiga ska nöja sig med begagnat som ratats av de rika, vilka köper nytt när de känner de vill förnya sig alltmedan de håller sitt samvete rent då de ju anser deras avlagda kläder används igen av den mindre bemedlade underklassen.
    Temu är vad jag förstår en marknadsplats/onlineplattform för tusentals kinesiska företag att sälja sina varor direkt till kunderna, vilket tar bort mellanhänder. Det finns ju företag som är mindre nogräknade. Om man undviker saker barn kan tugga på och tvättar kläder innan de används minskar man ju risken.
    Precis så.
    Och även om jag har råd att handla för Temus pris gånger fem så gör jag inte det.

Att ens ha fräckheten att sitta och skriva att mindre bemedlade ska köpa de välgöddas infisade jeans är bara skamlöst.

Har själv handlat mycket  från Temu och varit nöjd med det allra, allra mesta. Och den lilla bråkdel som inte levt upp till förväntningarna får gå, jag har ändå sparat in mycket pengar på det andra.

Fick ett trasigt glas en gång och ville reklamera, de skickade bara ut ett nytt paket med sex glas. Behövde inte ens fota det trasiga.

Inget att klaga på.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (jadu...) skrev 2025-03-07 14:53:06 följande:

Jag anser att man inte ska köpa från Temu, Shein mf, pga 3 saker:
    - Kvaliteten
    - Miljöförstöringen
    - Slaveriet

Om alla bara kunde ta hand om sina från början välgjorda plagg och inse att välgjorda kläder är en investering, skulle mycket vara vunnet. Jag hatar fast fasion.

Vi kanske inte är intresserade av att "lära" något av dig?

Nu är det visserligen inte kläder i första hand som jag köper från Temu, men visst händer det. Skor, framför allt, har jag verkligen fyndat där.

Tror du verkligen att allt har så dålig kvalitet? Märks isåfall att du inte har en susning om vad du eg yttrar dig om.

Du får gärna hata fast fasion, själv skulle jag inte köpa dyra kläder. Jag varierar mig hellre med nytt oftare.
  • Anonym (Nöjd)
    Jhannis skrev 2025-03-08 12:21:03 följande:
    Det är tråkigt att gå i Svenska klädbutiker och även att beställa kläder då utbudet är väldigt dåligt. Samma med heminredning gardiner och mattor har bra tråkiga färger.
    Tråden inspirerade mig så nu har jag skickat efter en jätteorder för bara en dryg femhundring!
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-09 19:06:22 följande:
    Vilket det svämmar över av på närmre andrahandssidor. Och typ Hemtex med reor 
    Haha, Hemtex är mycket dyrare än Temu oavsett reor!
    Jhannis skrev 2025-03-09 19:17:02 följande:
    Men om jag inte gillar färgerna eller modellerna på dessa gardiner som svämmar över på andrahandssidor har väl du inget att göra med.

Du köper precis vad du vill, var du vill.
    Spelar ingen roll hur arga andra blir, jag skiter också i det och köper mina varor för mina pengar där jag så önskar.

Fast erkänner villigt att det ibland är roligt att se andras ilska över mina personliga val.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 10:16:18 följande:
    Ditt personliga val, men då får du inte någonsin lämna iväg de kläderna till återvinning utan att sortera ut den som möjligt riskavfall och inte sälja dem utan att deklarera att du köpt dem på just Temu, Shein mfl. Och bara ha dem själv. Och helst också ta ansvaret för om du blir sjuk av dem, för inte vill du väl har vård då om du skulle få problem av dem?
    Exakt.
    Mitt personliga val.

Klart att jag får sälja kläderna vidare utan att informera om inköpsställe. Varför tror du att det skulle vara förbjudet?
    För att du vill det?

Det är inte så det fungerar.

Är du lika nitisk med alla sockermissbrukare, rökare, diverse annat som ev kanske skulle kunna påverka något?
    Står du på ICA och säger till tjockisar med godispåsen i näven också?

Du får gärna predika, inga problem. Men du förstår väl ändå att du slösar energi i onödan på människor som inte bryr sig om dina åsikter?

Förresten har jag  aldrig köpt något från Shein men du har nu inspirerat mig att prova. Tackar och niger vackert för det! 
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:04:29 följande:
    Nej men du som direktimportör har ett större ansvar för gifterna i de plagg du importerar än de du köper av en kedja som importerar. Det är fakta. Så skulle jag få reda på att du hanterar det dåligt är det ju dig jag kan gå på som miljöbov då. Inte Hm, Kappahl eller vad det nu må vara, utan dig som privatperson.

Det är skillnaden mot allt det andra du lyfter. Där finns det bolag som för ansvaret och i detta fall är det du som individ till hundra procent.
    Du säger det ja, det har inte undgått mig.
    Men det verkar ha undgått dig att jag inte bryr mig om att du tycker det.

Jag agerar efter min önskan, du får agera efter din.

Så länge det går att beställa från *valfritt* så kommer ordrar att läggas. Oavsett vad du tycker. Oavsett hur mycket du stångar din panna blodig för att försöka omvända oss som inte håller med dig.

Du får gärna fortsätta att försöka, kör på. Dock kommer det inte att förändra något för mig.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:15:00 följande:

Det hade ju varit fint att se hur många som skulle ha på sig sakerna och använda dem om de kom med en märkning av vad de innehåller. 

Men jag köper verkligen inte argumentet att man bara har råd att handla där. Man väljer det före att shoppa begagnat, tillverka själv eller att kombinera det med att köpa färre plagg men på rea. Så väljer man alltså att köpa oreglerade varor som kan vara direkt toxiska på en nivå att visa återvinnare inte anser att de kan återvinnas med andra textilier på grund av den höga giftnivån.

Stå för det iaf.

Du behöver inte köpa det!
    Det spelar ingen roll vad du tycker, förstår du verkligen inte det?

Du predikar på som den värsta miljöpartist. Och lika lite som Amanda och compani så har du mindre chans är en snöboll i helvetet när det kommer till detta.

Vad du "köper" eller ej spelar heller ingen roll.
    Jag skulle säkert ha råd att handla någonstans där du okejar det, men vet du vad? Det spelar ingen roll då jag lägger en mindre summa för att för en annan summa kvar på kontot istället för i en butiks kassalåda.
    Oavsett vad du tycker. Igen!

Jag vill inte ha begagnade kläder. Var precis inne på en av de sidor som tipsats om här i tråden och vet du vad jag fann?
    Sökte på något som jag kanske skulle behöva och resultaten var antingen skryngliga plagg liggande på en säng, eller en kvinna i en för trång klänning som hon vill sälja... den såg allt annat än smickrande ut kan jag säga. Varför skulle jag vilja ha hennes uttänjda gamla trasa som hon inte längre vill ha?

Och vem är "man" som du skriver om? "Man" som köper gamla begagnade saker, köper färre plagg på rea, eller "tillverkar själv"???
    Kan du presentera denna "man"?
    Jo det kan du, för det är du själv.

Problemet är bara att alla inte passar in i din "man-mall"!

Jag tänker vare sig köpa gamla kläder eller ge mig på att sy själv. Nåja, någon gardin har jag knåpat ihop. Det erkännes villigt. Men kläder? Nix pix, will not do.

Kan glädja dig med att jag däremot lagar mindre skador på de kläder jag har.
    Ändå ett lite plus va?
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 18:33:59 följande:
    Det som är bra är ju dock att det genom att det nu belyses så mkt i media sannolikt kommer ageras från högre upp i lagstiftarhåll för att styra upp detta. Så att ni som importerar gifter kommer få det knepigare framöver. 

Så Jodå, det kommer ändras.
    Haha, vi får väl se. Solig
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 18:37:28 följande:
    Tja. Det kommer sannolikt ändå regleras högre upp så det kommer bli mer ofördelaktigt för dig att köpa dina giftkläder.  Så jag är egentligen inte så oroad men det är ändå ett extremt underligt beteende som tyder på en oempatisk personlighet.

Det mest skrattretande är att du alltså hellre köper kläder med hormonstörande gifter i än något begagnat där du kan sortera det att bara hitta nyskick och kläder med prislappen kvar, dvs oanvänt. 
    Skratta på du. 
    Hej med dig!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nöjd)
    Lönnsirap skrev 2025-03-11 13:57:19 följande:
    Väldigt spännande att hon är så nöjd. För min uppfattning är att det är väldigt ojämnt och svårt att hitta bra grejer på dessa sajter. 

Man kan ju naturligtvis resonera som TS om att dessa sajter inte är värre än annat, men personligen ser jag dem som en onödig grej, som tar tid och energi, snarare än att de tillför något i min vardag.
    Tja, fok är olika helt enkelt.

Personligen har jag fyndat en hel del där, blandat med ett och annat bottennapp. Men över lag har jag en positiv erfarenhet.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-11 17:02:21 följande:

Hur många här som skriver inlägg har handlat på Wermoda? Affären finns i det flesta köpcentrum i Sverige? Nästan alla kläder där är från Kina, Bangladesh.

Nästan allt som säljs i Sverige kommer från Kina enligt vad jag läst så kommer 80% från Kina med Båt, Tåg, Flyg eller direkt import till Svenska affärer.

Och vilka är då bovar i Sverige jo dom som beställer lite från Temu för att det är billigare och har bättre utbud.  

Lägg ingen mer energi på detta.
    Köp var du vill, det gör jag och skiter högaktningsfull i vad anonyma människor på nätet anser om det.

Mina pengar, mina beslut.
Svar på tråden Temu!