• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • ragnvaldigur

Den största anledningen till att Temu får kritik är klimat och miljö-aspekten. Den kritiken förstår jag till 100%. Vem som helst kan med ett enkelt klick beställa vilken skitgrej som helst, som måste skeppas hit från Kina med båt som drar 100-tals kubik med diesel.
    Ja, det finns fler butiker som kanske är ungefär lika dåliga, vi behöver ingen av dem.
    Vi är inte fattiga i Sverige, vi lever i överflöd. Gå in på en loppis eller tradera och köp ett par jeans för en hundring eller två.

• Jhannis
    ragnvaldigur skrev 2025-03-06 23:22:01 följande:

Den största anledningen till att Temu får kritik är klimat och miljö-aspekten. Den kritiken förstår jag till 100%. Vem som helst kan med ett enkelt klick beställa vilken skitgrej som helst, som måste skeppas hit från Kina med båt som drar 100-tals kubik med diesel.
    Ja, det finns fler butiker som kanske är ungefär lika dåliga, vi behöver ingen av dem.
    Vi är inte fattiga i Sverige, vi lever i överflöd. Gå in på en loppis eller tradera och köp ett par jeans för en hundring eller två.

Låter konstigt att varorna skeppas från Kina när rika svenskar flyger till Kina...Tror du har fel där. Skitprat att varorna skeppas. Du säger att vi inte är fattiga i Sverige . Ta och undersök vad vi som är födda på 40-50 talet får i pension.  Du kanske tjänar 30-35 tusen i månaden medans en ensam pensionär har ungefär 15.000 i månaden. Och ens sak ska du veta att du kan inte säga vart jag köper mina kläder.
  • Tow2Mater
    ragnvaldigur skrev 2025-03-06 23:22:01 följande:

Så fattiga ska nöja sig med begagnat som ratats av de rika, vilka köper nytt när de känner de vill förnya sig alltmedan de håller sitt samvete rent då de ju anser deras avlagda kläder används igen av den mindre bemedlade underklassen.
    Temu är vad jag förstår en marknadsplats/onlineplattform för tusentals kinesiska företag att sälja sina varor direkt till kunderna, vilket tar bort mellanhänder. Det finns ju företag som är mindre nogräknade. Om man undviker saker barn kan tugga på och tvättar kläder innan de används minskar man ju risken.
  • Virriga Vera
    Jhannis skrev 2025-03-06 23:32:02 följande:
    Låter konstigt att varorna skeppas från Kina när rika svenskar flyger till Kina...Tror du har fel där. Skitprat att varorna skeppas. Du säger att vi inte är fattiga i Sverige . Ta och undersök vad vi som är födda på 40-50 talet får i pension.  Du kanske tjänar 30-35 tusen i månaden medans en ensam pensionär har ungefär 15.000 i månaden. Och ens sak ska du veta att du kan inte säga vart jag köper mina kläder.
    Hur tror du att de kommer från Kina till Sverige? De kommer till Europa i stora fraktcontainers. De flyttas sedan till olika stora lager runt om i Europa.

Kineserna bryr sig inte om EUreglementet gällande gifter m.m. De  bryr sig inte om EUs regler ang elsäkerhet, inte om hållfasthet på olika produkter. Detta har testats åtskilliga gånger. Att du inte bryr dig om det gör det inte mindre sant. Det finns ett antal reportage ang detta om man bara orkar engagera sig.

När företag importerar produkter från Kina så ligger det på dem att kontrolera att alla EU regler uppfylls och att produkterna är säkra. Därför betalar du mer för dessa produkter. De är dyrare att tillverka, kostar mer att impoirtera.
  • Anonym (Nöjd)
    Tow2Mater skrev 2025-03-07 02:45:23 följande:
    Så fattiga ska nöja sig med begagnat som ratats av de rika, vilka köper nytt när de känner de vill förnya sig alltmedan de håller sitt samvete rent då de ju anser deras avlagda kläder används igen av den mindre bemedlade underklassen.
    Temu är vad jag förstår en marknadsplats/onlineplattform för tusentals kinesiska företag att sälja sina varor direkt till kunderna, vilket tar bort mellanhänder. Det finns ju företag som är mindre nogräknade. Om man undviker saker barn kan tugga på och tvättar kläder innan de används minskar man ju risken.
    Precis så.
    Och även om jag har råd att handla för Temus pris gånger fem så gör jag inte det.

Att ens ha fräckheten att sitta och skriva att mindre bemedlade ska köpa de välgöddas infisade jeans är bara skamlöst.

Har själv handlat mycket  från Temu och varit nöjd med det allra, allra mesta. Och den lilla bråkdel som inte levt upp till förväntningarna får gå, jag har ändå sparat in mycket pengar på det andra.

Fick ett trasigt glas en gång och ville reklamera, de skickade bara ut ett nytt paket med sex glas. Behövde inte ens fota det trasiga.

Inget att klaga på.
  • Mayjel

Jag köper också mina kläder online men inte från Temu eller Shein utan väljer istället lite mer säkra butiker som Boozt, Bonprix, Ellos, Asos, Cellbes, Zalando etc och har alltid utkik på reor och nedsatta priser på vissa plagg. På så sätt kan man fynda ändå, på ett lite renare samvete. 

• Anonym (jadu...)

Jag anser att man inte ska köpa från Temu, Shein mf, pga 3 saker:
    - Kvaliteten
    - Miljöförstöringen
    - Slaveriet

Om alla bara kunde ta hand om sina från början välgjorda plagg och inse att välgjorda kläder är en investering, skulle mycket vara vunnet. Jag hatar fast fasion.

• Anonym (Rätt rent samvete)
    Anonym (jadu...) skrev 2025-03-07 14:53:06 följande:

- Kvaliteten
    - Miljöförstöringen
    - Slaveriet

Om alla bara kunde ta hand om sina från början välgjorda plagg och inse att välgjorda kläder är en investering, skulle mycket vara vunnet. Jag hatar fast fasion.

Inget större fel på kvaliteten, och om man inte köper mer än man behöver så blir det ingen överdriven konsumtion. Oavsett fast fashion. 

Jag har köpt det jag absolut behöver från SHEIN och Temu. Eftersom jag inte har överdrivet mycket pengar, handlar jag inte heller överdrivet mycket kläder därifrån. Många bäckar små blir till en å. 

Det är värre att ha bra ekonomi, och köpa in mängder för att använda en enda gång. Denna slit och släng mentalitet som folk har. Mina SHEIN kläder jag köpte förra året är fortfarande lika fina och har bättre kvalitet än folk tror. Har aldrig reklamerat någon vara därifrån.

Utöver det tycker jag kläder i butiker oftast är trista och fula i jämförelse. 

• Anonym (Nöjd)
    Anonym (jadu...) skrev 2025-03-07 14:53:06 följande:

- Kvaliteten
    - Miljöförstöringen
    - Slaveriet

Vi kanske inte är intresserade av att "lära" något av dig?

Nu är det visserligen inte kläder i första hand som jag köper från Temu, men visst händer det. Skor, framför allt, har jag verkligen fyndat där.

Tror du verkligen att allt har så dålig kvalitet? Märks isåfall att du inte har en susning om vad du eg yttrar dig om.

Du får gärna hata fast fasion, själv skulle jag inte köpa dyra kläder. Jag varierar mig hellre med nytt oftare.
  • Anonym (kkkkk)

Återigen...kul.

Vanliga affärer i billighetsskalan har givetvis saker från Kina men med dessa sidor importerar du själv så du får som privatperson stå för kontroller av giftiga ämnen. Vilka visat sig vara höga... Tänker du att alla arbetarna mår bra av att utsättas för ämnena? Allt visar sig inte med akut död...

Jag köper mest second hand men ett par jeans kostar inte 700 om man vill ha det billigt. Mycket som säljs vidare second hand från temu/shein är riktigt skräp även om man bortser från ev gifter. Second hand betyder inte heller någons "infisade jeans" utan det mesta jag köper är med lapparna kvar eller använda någon enstaka gång. Hur många köper inte saker som de senare inser inte riktigt fungerar för ens kropp?

Svar på tråden Temu!