Inlägg från: Anonym (kkkkk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kkkkk)

Temu!

Återigen...kul.

Vanliga affärer i billighetsskalan har givetvis saker från Kina men med dessa sidor importerar du själv så du får som privatperson stå för kontroller av giftiga ämnen. Vilka visat sig vara höga... Tänker du att alla arbetarna mår bra av att utsättas för ämnena? Allt visar sig inte med akut död...

Jag köper mest second hand men ett par jeans kostar inte 700 om man vill ha det billigt. Mycket som säljs vidare second hand från temu/shein är riktigt skräp även om man bortser från ev gifter. Second hand betyder inte heller någons "infisade jeans" utan det mesta jag köper är med lapparna kvar eller använda någon enstaka gång. Hur många köper inte saker som de senare inser inte riktigt fungerar för ens kropp?

• Anonym (kkkkk)

Och ja, jag har ägt plagg från liknande ställen som hållit bra. Det spelar ingen större roll i mina åsikter när jag sett betydligt mer plagg som inte håller måttet.

• Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:39:52 följande:
    Som sagt skrev jag i trådstarten att det bråka om detta ämne dagligen, men om det nu är så farligt att beställa från Temu då borde alla Kineser vara jätte sjuka.

Ja, du brukar gilla ämnet och är inte öppen för någons åsikter, så varför frågar du?

• Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:49:24 följande:
    Har du full kontroll vart i från dessa kläder tagits in i affären. 

Jag handlade skor på Stadium och när jag kollade märket på nätet så kom skon från Kina.
    Måste du upprepa samma felaktiga argument hela tiden? Vi motsätter oss inte vilket land varan tillverkats i.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 21:19:16 följande:
    Läste du om att en familj hade köpt på Vinted en nalle som var full av larver?
    Åhnej ett köp var dåligt från en säljare men det är så viktigt att någon ska använda det som argument att inte köpa byxor på Vinted...
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 21:23:17 följande:
    Om inte det så tillhör ni miljöpartiet eller sossarna (Ursäkta) Sverige vill ha skatter på allt. 

Jag är närmare 70 år gammal och enligt vad jag läst så kommer dessa gifter ge utslag efter 30 år. Då är jag 100 år så tror inte det påverkar mer.
    Jag är inte rik, inte miljöpartist. Jag köper inte på dessa sidor för jag kan hitta billigare och roligare kläder second hand. Eller köpa mina jeans för under 200 kr nya i butik.
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 23:10:32 följande:
    Kanske det enda som vågat framföra vad som kan ske om man köper varor från Vinted. Alla går inte ut vad dem fått.
    Du kan få en nalle av din granne och den kan ha ohyra utan att grannen vet det. Tur att vi andra kan köpa och sälja kläder och kan ha en billigare garderob än den som säger sig behöva det.

Inget annat bemöts och allt är TILLVERKAT I KINA som om det vore poängen, är som en upphakad fågel... hur många gånger kan någon säga samma "argument" utan att läsa svaren...
  • Anonym (kkkkk)
    Jhannis skrev 2025-03-07 23:33:42 följande:
    Vet inte vart du vill komma med ditt inlägg, men har läst.

Jag säger inte att jag som trådstartare beställer allt från Kina för jag köper i affärerna runt om kring mig i SVERIGE, men däremot måste jag säga att det är mer tillval på kläder, gardiner, dukar, mattor, skor på Temu än någon annan stans. 

Mer ickebemötande...

Jag har aldrig haft problem med att hitta dessa kategorier second hand eller i butik i Sverige för ok priser och kvalitet. Speciellt inredningskategorierna, hur ofta köper man ens sånt...om man säger sig ha dålig ekonomi. Det finns som sagt mängder second hand där mycket är i nyskick eller aldrig använt.

Om alla vore så nöjda med sina temu/sheinköp, varför svämmar då secondhandmarknaden över av dessa produkter?

• Anonym (kkkkk)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-08 15:18:34 följande:
    Nej, det är du som har en otroligt skev bild av det här. Jag vet att man i äldre generationer ofta tror att just kläder second hand är när man är fattig. Idag är det verkligen inte så. Det är miljövänligt, man kan hitta en helt annan personlig stil och man kan hitta väldigt fina kläder utan att ruinera sig. Varför skulle jag då lägga tusentals kronor mer på nya kläder som jag inte tycker är lika fina? 
    Precis detta!
    Varför ska jag lägga mer pengar än nödvändigt? Har jag ett plagg från en vanlig butik som jag gillar kan jag hitta den med lappar på Vinted/Tradera för en bråkdel av inköpspriset. Jag hade inte tyckt det var så kul heller att vara utan alla roliga plagg som jag hittat second handCool
Svar på tråden Temu!