Inlägg från: Anonym (jadu...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jadu...)

Temu!

Jag anser att man inte ska köpa från Temu, Shein mf, pga 3 saker:
    - Kvaliteten
    - Miljöförstöringen
    - Slaveriet

Om alla bara kunde ta hand om sina från början välgjorda plagg och inse att välgjorda kläder är en investering, skulle mycket vara vunnet. Jag hatar fast fasion.

• Anonym (jadu...)
    Anonym (Rätt rent samvete) skrev 2025-03-07 15:09:34 följande:

Inget större fel på kvaliteten, och om man inte köper mer än man behöver så blir det ingen överdriven konsumtion. Oavsett fast fashion. 

Jag har köpt det jag absolut behöver från SHEIN och Temu. Eftersom jag inte har överdrivet mycket pengar, handlar jag inte heller överdrivet mycket kläder därifrån. Många bäckar små blir till en å. 

Det är värre att ha bra ekonomi, och köpa in mängder för att använda en enda gång. Denna slit och släng mentalitet som folk har. Mina SHEIN kläder jag köpte förra året är fortfarande lika fina och har bättre kvalitet än folk tror. Har aldrig reklamerat någon vara därifrån.

Utöver det tycker jag kläder i butiker oftast är trista och fula i jämförelse. 

Det tror du bara för att du är van vid fast fasion tillverkad i kina och indien, och tidigare länder som bosnien och inte förväntar dig högre kvalitet. Du förväntar dig inte att det ska vara välgjort förmodligen för att du inte vet hur välgjort ser ut. Du är självklart inte ensam om det. Det är inte många nuförtiden som kan, bokstavligen, syna sina kläder i sömmarna.

Ok. Att du inte köper mycket kläder är ju bra, ändock kommer ju dina Temu- och Sheikläder inte att hålla lika länge som vältillverkade kläder. Kläderna du köpte förra året är fortfarade i bra skick. Kommer de vara det om 10 år? Om 50? Du är dock inte hela världen, och slit och släng är ju vad dessa företag uppmuntrar till. 

Och ja, de som faktiskt har råd men ändå gör det valet är enbart dumma i huvudet.

Att Sverige har tråkigt mode i dina ögon, och ofta mina med, betyder inte att du måste köpa kläder tillverkade av dubiöst material sydda under slavförhållanden. Men är det valet du gör och har gott samvete av det så är det ju så att säga ditt val.
  • Anonym (jadu...)

Några videos för de som är intresserade av Shein och kvlädkvalitet:

• Anonym (jadu...)
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:39:52 följande:
    Som sagt skrev jag i trådstarten att det bråka om detta ämne dagligen, men om det nu är så farligt att beställa från Temu då borde alla Kineser vara jätte sjuka.
    Alla kineser ÄR "jättesjuka". Och de som arbetar med skiten ÄR JÄTTESJUKA! Och områdena i Kina där kläderna tillverkas, även om de inte arbetar i industrin ÄR JÄTTESJUKA! 
Svar på tråden Temu!