Inlägg från: Sonora |Visa alla inlägg
  • Sonora

Temu!

Jhannis skrev 2025-03-06 22:37:59 följande:
    Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Anledningen till att det klagas är Europas klädkedjor nu har fått kalla fötter. 99% av alla kläder som sys upp i kollektioner och säljs i EU tillverkas i Kina,Indien eller Bangladesh.

Beställare i Sverige är allt från Hennes&Mauritz hela vägen över till "exklusiva" Fjällräven . ALLT är sytt av underbetalt personal med långa arbetsdagar.Man frågar sig, varför handla på H&M eller Fjällräven med stora påslag i Sverige när det finns likvärdiga kläder för mindre än halva priset att beställa hem ?  Det finns precis lika mycket "gifter" i ett H&M eller fjällrävenplagg , samt då förstås hyckleriet med arbetsmiljön där ffa. H&M flera gånger krypit till korset och tvingats erkänna att de utnyttjar systemet precis som alla andra.

Det är våra klädföretag som klagar på lågprisimporten genom div. ombud som skruvar till att de skulle vara miljöfarligt och klagar på arbetsmiljön. H&M och Fjällräven vill ha dina pengar och betala extra för företagets vinst på 300% pålägg jämfört med vad de själva köper in.
    (300% brukar vara rätt vanligt i den branchen. Det gäller för kläder och böcker t.ex)
  • Sonora
    Mayjel skrev 2025-03-07 07:06:24 följande:

Jag köper också mina kläder online men inte från Temu eller Shein utan väljer istället lite mer säkra butiker som Boozt, Bonprix, Ellos, Asos, Cellbes, Zalando etc och har alltid utkik på reor och nedsatta priser på vissa plagg. På så sätt kan man fynda ändå, på ett lite renare samvete. 

Allt är "made in china"  det du nämner. Det kanske "känns" säkrare (Man undrar varför) Och hur blir ditt samvete renare när alla dessa märken anlitar exakt samma fabriker som Shein och Temu med taskig arbetsmiljö och gifter i produktionen ?

Man förstår inte hur detta inte är allmänkunskap ?
    Alla dom där bolagen du nämner har ett egenintresse av att ljuga ihop div. "Hållbara koncept" i sina policyn. Dels för att motivera det mycket större prispåslaget de gör än direktköp från Shein och Temu, som i sin tur håller på att äta upp marknadsandelar från de bolag du räknade upp
  • Sonora
    Mayjel skrev 2025-03-07 19:14:42 följande:
    Nej, det där stämmer inte, om inte företagen rent ut ljuger då. Det beror på märken och tillverkare bakom plaggen som sagt. 
     Boozt, Zalando och H&M, Fjällräven och Zara (För att nämna några) har all sin tillverkning förlagt till antingen Kina, Indien eller Bangladesh.
    De lägger ut anbuden till precis samma fabriker där Temu och Shein opererar sin fast fashion, men kapar mellanhänderna som består av svenska klädkedjor som i sista hand får sina kläder sydda med sina retail-brands och säljer det i sina butiker i Sverige med premiumpris.Och de kommer med exakt samma gifter och har blivit sydda av arbetare med mycket dåliga löner och extrema arbetstider.

Sådär. Nu har du fått en snabbutbildning för hur du har lurat dig själv
  • Sonora
    Mayjel skrev 2025-03-07 20:44:24 följande:
    Lägg ner din spydiga tramsattityd till att börja med. 

Och nej, det stämmer inte med min erfarenhet. Jag beställer de flesta av mina kläder online och på alla mina nämnda butiker är det också möjligt att se vilket land klädesplagget är tillverkat i vilket jag kollar innan ett ev. köp. Som med mina vinterskor ex. Står det att dessa skor är  gjorda i Tyskland så litar jag på det. Eller lägg fram klara bevis på att företagen ljuger om ursprungsland. 
    Det är du som är spydig och ovetande.

Internet är tapetserad med info om detta . Rubbet sys upp i Asien, sedan får de div brands insydda i kläderna för att få er att tro att detta är pursvenskt till att börja med , sedan så lura dom er att tro att de har en hållbar agenda och en viss återvinnigsprogram ( Dumpar kläder på afrikanska soptippar ) 

De har blivit ertappade mer än en gång.

Köper du tysktillverkade skor så har detta inte med det att göra. Kan du betala premium för EU.tillverkat, så hör det inte hit. Det är helt andra priser.

I 99% av alla kläder vi alla köper står det en dekal " Made in China, Indien eller Bangladesh"
    Så är det , ingenting ändrar faktum
Svar på tråden Temu!