Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Temu!

Jag köper också mina kläder online men inte från Temu eller Shein utan väljer istället lite mer säkra butiker som Boozt, Bonprix, Ellos, Asos, Cellbes, Zalando etc och har alltid utkik på reor och nedsatta priser på vissa plagg. På så sätt kan man fynda ändå, på ett lite renare samvete. 

• Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 15:49:24 följande:
    Har du full kontroll vart i från dessa kläder tagits in i affären. 

Jag handlade skor på Stadium och när jag kollade märket på nätet så kom skon från Kina.
    Ja, inte kommer de från Kina eller Thailand iallafall, inte mina kläder. Det beror lite på tillverkaren för de klädesplagg man väljer ut. Man får kolla sånt i förväg, innan beställning sker. 

Bonprix har en del plagg som tillverkas i Afrika men dessa kläder är rättvisemärkta och jag väljer att ta det som sanning. 
  • Mayjel
    Sonora skrev 2025-03-07 16:05:59 följande:
    Allt är "made in china"  det du nämner. Det kanske "känns" säkrare (Man undrar varför) Och hur blir ditt samvete renare när alla dessa märken anlitar exakt samma fabriker som Shein och Temu med taskig arbetsmiljö och gifter i produktionen ?

Man förstår inte hur detta inte är allmänkunskap ?
    Alla dom där bolagen du nämner har ett egenintresse av att ljuga ihop div. "Hållbara koncept" i sina policyn. Dels för att motivera det mycket större prispåslaget de gör än direktköp från Shein och Temu, som i sin tur håller på att äta upp marknadsandelar från de bolag du räknade upp
    Nej, det där stämmer inte, om inte företagen rent ut ljuger då. Det beror på märken och tillverkare bakom plaggen som sagt. 
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 19:39:05 följande:
    Du verkar ha tid och kontrollera vart enda klädesplagg och pengar så det spelar ingen roll att du köper dina kläder. Jag med dålig pension måste tänka på vad det kostar.
    Står ju på baksidan var kläderna är tillverkade och är det ett känt märke så vet man ju, om man har någorlunda koll på designerns etniska ursprung. Beställde nyss en skjorta på rea av danska Ilse Jacobsen och antar då att detta plagg också är tillverkat i Danmark. 
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 19:40:37 följande:
    Köper du kläder och skor från Stadium? Skorna är tillverkade i Kina. Det står inte på skon, men när du söker på nätet så är tillverkaren Kina.
    Nej, handlar inte därifrån. Köpte mina vinterskor från Zalando. Märket är Rieker och skorna är tillverkade i Tyskland. Och ja, även dessa skor hade nedsatt pris. Jag är inte heller rik men har ganska bra koll på reor som sagt. Sånt tjänar man på.
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 20:05:21 följande:
    Alla människor är inte Kändis frik. Jag köper det som känns rätt för mig och det jag har råd med. Köper väldigt sällan kläder då jag går hemma hela tiden som pensionär. Är sällan ute på dans så jag behöver inga finkläder. Men jag använder dagligen  jeans och ska man köpa Bootcat jeans i Sverige då kostar dem massor. Den dagen ni är pensionärer och bara med en inkomst  så märker ni att man inte har råd med Kändiskläder. Det kanske låter billigt att köpa ett par jeans för 400-700 kr, men för mig är det dyrt.
    Som sagt. Jag har inte heller några rikedomar, långt ifrån. Är dock ganska skicklig med pengar och att hitta varor med nedsatta priser. Det är inte så svårt egentligen. Bara att googla på olika butiker och sen använda filter för realisationer.

Min ljusgula skjorta från I.J. har kostar över 1000 kr och var på rea för 200. Detta är ett fynd och man blir glad för sånt.

Beställde ett par lila smalbyxor häromdagen och de kostade 300 -:. Halva priset och jag hittade dessa just för att jag sökte på reavaror. 
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 20:22:56 följande:
    Jag har suttit hela veckan och googlat på jazzbyxor. Gått igenom alla vanliga  sidor i Sverige. Direkt det är billigare så finns inte rätt färg eller rätt storlek. Jag är kort 156 cm smal och har svårt att få rätt längd på byxor. Däremot så har Temu väldigt många alternativ på storlekar och färg. Och det gäller på allt på Temu att det finns hur många som helst alternativ som gardiner, mattor ja allt inom hemmet. Vilka affärer i Sverige har vi som har hur många sidor som helst bara på gardiner?
    Såg nyss att sådana byxor fanns på Cellbes för 260 kr. Storlek 34 som minst. Fanns dock bara i svart. Å andra sidan en rätt neutral färg som de flesta klär i.

Finns väl flera butiker med heminredning för onlinebeställning? Hemtex, Ikea t.ex.? Bonprix har också en del gardiner, även om de säljer mest kläder. Beställde själv en röd julgardin där i vintras. 
  • Mayjel
    Sonora skrev 2025-03-07 20:32:49 följande:
     Boozt, Zalando och H&M, Fjällräven och Zara (För att nämna några) har all sin tillverkning förlagt till antingen Kina, Indien eller Bangladesh.
    De lägger ut anbuden till precis samma fabriker där Temu och Shein opererar sin fast fashion, men kapar mellanhänderna som består av svenska klädkedjor som i sista hand får sina kläder sydda med sina retail-brands och säljer det i sina butiker i Sverige med premiumpris.Och de kommer med exakt samma gifter och har blivit sydda av arbetare med mycket dåliga löner och extrema arbetstider.

Sådär. Nu har du fått en snabbutbildning för hur du har lurat dig själv
    Lägg ner din spydiga tramsattityd till att börja med. 

Och nej, det stämmer inte med min erfarenhet. Jag beställer de flesta av mina kläder online och på alla mina nämnda butiker är det också möjligt att se vilket land klädesplagget är tillverkat i vilket jag kollar innan ett ev. köp. Som med mina vinterskor ex. Står det att dessa skor är  gjorda i Tyskland så litar jag på det. Eller lägg fram klara bevis på att företagen ljuger om ursprungsland. 
  • Mayjel
    Jhannis skrev 2025-03-07 20:38:34 följande:
    Ja det finns, men hur vet du om jag har råd att sätta på ett plagg 260 kr plus postförskott.  (Bara en fråga) 

Alla det butiker du nämner så är det väldigt dåligt med färger och modeller. Har du någonsin varit och tittat på Gardiner och Mattor på Temu?
    Jag har sjukersättning (tillfälligt) men ändå råd p.g.a. god planering. Har du en sämre inkomst än så?
  • Mayjel
    Sonora skrev 2025-03-07 22:55:55 följande:
    Det är du som är spydig och ovetande.

Internet är tapetserad med info om detta . Rubbet sys upp i Asien, sedan får de div brands insydda i kläderna för att få er att tro att detta är pursvenskt till att börja med , sedan så lura dom er att tro att de har en hållbar agenda och en viss återvinnigsprogram ( Dumpar kläder på afrikanska soptippar ) 

De har blivit ertappade mer än en gång.

Köper du tysktillverkade skor så har detta inte med det att göra. Kan du betala premium för EU.tillverkat, så hör det inte hit. Det är helt andra priser.

I 99% av alla kläder vi alla köper står det en dekal " Made in China, Indien eller Bangladesh"
    Så är det , ingenting ändrar faktum
    Nej, den enda som för sig med en överlägsen attityd här är du, lägg av med detta säger jag för du är bara tröttsam och provocerande. Samt dålig på att lyssna då jag sagt dig flera gånger nu att det går att kolla upp var ens kläder är tillverkade, innan man gör sin beställning. Är något tillverkat i Kina eller Indien så bör detta mycket riktigt stå på plaggets insida på en liten lapp. Mina kläder är inte tillverkade i dessa länder, inte de jag köper nuförtiden åtminstone. Och jag betalar inte multum för mina kläder heller utan har god koll på reor. Ett mycket bättre alternativ än att handla på nätshoppar med ett såpass dåligt rykte som Temu och Shein.
  • Mayjel

Men för att jämka lite så ska jag nu göra lite googlesökningar på de företag och tillverkare jag själv handlar ifrån. Se om man hittar något fusk och fuffens. Återkommer.

Svar på tråden Temu!