Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Temu!

Tow2Mater skrev 2025-03-07 02:45:23 följande:
    Så fattiga ska nöja sig med begagnat som ratats av de rika, vilka köper nytt när de känner de vill förnya sig alltmedan de håller sitt samvete rent då de ju anser deras avlagda kläder används igen av den mindre bemedlade underklassen.
    Temu är vad jag förstår en marknadsplats/onlineplattform för tusentals kinesiska företag att sälja sina varor direkt till kunderna, vilket tar bort mellanhänder. Det finns ju företag som är mindre nogräknade. Om man undviker saker barn kan tugga på och tvättar kläder innan de används minskar man ju risken.
    Jag tjänar över 50 k i mån men handlar nästan uteslutande begagnat. Samma gör väldigt många kollegor. Att slösa miljö för att vara köpa nytt känns så utdaterad.

Och du, ja, risken minskar vid tvätt men gifterna tar ju vägen ut i omgivningen då.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-07 19:39:05 följande:
    Du verkar ha tid och kontrollera vart enda klädesplagg och pengar så det spelar ingen roll att du köper dina kläder. Jag med dålig pension måste tänka på vad det kostar.
    Och då kan du på Vinted och Tradera hitta kvalitet till billigare priser, kläder som håller längre och granskas. Och inte är helt okontrollerade och där inte en kotte nånsin bryr sig om gifter eller den som sytt.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-07 21:20:23 följande:
    Vilken DRÖM inkomst du har. Ja har aldrig varit ens i närheten av sån inkomst.
    Och ändå väljer jag alltså second hand i första val. 
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-07 21:23:17 följande:
    Om inte det så tillhör ni miljöpartiet eller sossarna (Ursäkta) Sverige vill ha skatter på allt. 

Jag är närmare 70 år gammal och enligt vad jag läst så kommer dessa gifter ge utslag efter 30 år. Då är jag 100 år så tror inte det påverkar mer.
    Varken eller faktiskt. Röstat konsekvent mitten eller höger. Jag ogillar ändå miljögifter.

Utgår ifrån att du inte heller har barn som kan påverkas då.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-07 23:12:45 följande:
    Helt klart väljer du det om det nu är sant för att visa hur duktig du är. Alla vi som väljer att köpa billigt är ju både miljöbovar och dåligt folk. 
    Nej, det är du som har en otroligt skev bild av det här. Jag vet att man i äldre generationer ofta tror att just kläder second hand är när man är fattig. Idag är det verkligen inte så. Det är miljövänligt, man kan hitta en helt annan personlig stil och man kan hitta väldigt fina kläder utan att ruinera sig. Varför skulle jag då lägga tusentals kronor mer på nya kläder som jag inte tycker är lika fina? 

Väljer man att köpa billigt kan man göra det på olika vis. Jag är uppväxt med både föräldrar och äldre generationer utan mycket pengar alls. De sydde sina egna kläder tom eller lagade dem gång på gång. De skulle däremot inte ha köpt kläder med gifter i.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 15:35:20 följande:
    Precis detta!
    Varför ska jag lägga mer pengar än nödvändigt? Har jag ett plagg från en vanlig butik som jag gillar kan jag hitta den med lappar på Vinted/Tradera för en bråkdel av inköpspriset. Jag hade inte tyckt det var så kul heller att vara utan alla roliga plagg som jag hittat second handCool
    Ja, och man kan ju köpa saker som såldes för 5-10 år sen och hitta det man faktiskt själv gillar, inte bara det rådande trender säger är fint.

Ang inredning köper jag även där det mesta second hand för att få tag i det jag faktiskt gillar. Det tar tid att hitta, men då får jag ju tag i det jag vill ha med.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-08 18:47:10 följande:
    Bara en fråga till dig och alla andra motsträvare mot Temu.
    Hur kan du 100% säga att alla det kläder du köper INTE har gifter? Oavsett vart
    du köpt eller beställt i från?

Undersöker ni kläderna på ett speciellt sätt? I så fall hur? Alla kläder har inte en 
    lapp där tillverkare står.

Hur ska du veta när du råkar hitta nåt fint på second hand at det inte är från typ Temu, Schein, eller eller nåt annat land.?

Till och med "ALL MODE" kläderna är från Kina.
    Men det ju just detta som många försökt förklara för dig i tråden. DET SPELAR INGEN ROLL ATT DET STÅR KINA i sig. Däremot har klädkedjor som köper dem ett helt annat ansvar för att lagstiftningen följs för kemikalier, säkerhet mm. Direkt importerar du finns NOLL sådana kontroller gjorda och du har själv precis hela ansvaret att kolla samma saker.

Det har ju nu då visat sig vid jämförelser att de sakerna från just Temu och Shein de facto innehåller betydligt högre halter av icke godkända kemikalier etc. Så där ser du ju skillnaden.

Förstår du?

När jag köper second hand kollar jag givetvis märkning. Finns det inte eller är okänt för mig köper jag inte.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-08 18:50:45 följande:
    Alla bor inte i städer där det finns flera Second hand butiker. Vi som bor på glesbygden har knappt en klädaffär eller second hand. Om inte vi beställer kläder 
    så får vi åka 10-20 mil till närmaste stad.
    Du har ju ändå internet med Tradera, Vinted och Sellpy. Större secondhandutbud får du inte.
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-08 22:55:09 följande:
    Jag har aldrig köpt möbler på Temu, däremot gardiner och mattor.
    Vilket det svämmar över av på närmre andrahandssidor. Och typ Hemtex med reor 
  • Anonym (Suck)
    Jhannis skrev 2025-03-09 19:17:02 följande:
    Men om jag inte gillar färgerna eller modellerna på dessa gardiner som svämmar över på andrahandssidor har väl du inget att göra med.
    Nej, däremot om folk genom att man köper miljöfarliga textilier faktiskt förstör miljön här hemma. Med den nya lagen om obligatorisk återvinning av alla textilier kommer även de här giftiga textilierna i högre grad komma med i typ möbelstoppning och återvunna kläder och det berör mig och mina barn.

Vi har en rätt tuff miljölagstiftning här jämfört med flera andra platser och sånt här oreglerad direktimport förstör.
Svar på tråden Temu!