Inlägg från: Anonym (50-talist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (50-talist)

Temu!

Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 05:34:49 följande:
    Haha, Hemtex är mycket dyrare än Temu oavsett reor!
    Jhannis skrev 2025-03-09 19:17:02 följande:
    Men om jag inte gillar färgerna eller modellerna på dessa gardiner som svämmar över på andrahandssidor har väl du inget att göra med.

Du köper precis vad du vill, var du vill.
    Spelar ingen roll hur arga andra blir, jag skiter också i det och köper mina varor för mina pengar där jag så önskar.

Fast erkänner villigt att det ibland är roligt att se andras ilska över mina personliga val.
    Håller med dig. Alla får bestämma över sig själv.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 10:14:15 följande:
    Nej, däremot om folk genom att man köper miljöfarliga textilier faktiskt förstör miljön här hemma. Med den nya lagen om obligatorisk återvinning av alla textilier kommer även de här giftiga textilierna i högre grad komma med i typ möbelstoppning och återvunna kläder och det berör mig och mina barn.

Vi har en rätt tuff miljölagstiftning här jämfört med flera andra platser och sånt här oreglerad direktimport förstör.
    Miljöförstörning!!!! Har du nåpgonsin tänkt på hur många flygplan som är i luften dygnet runt i Sverige? Hur ofta reser du utomlands med flyg?

Hur sköter andra länder med sina avfall med giftiga kläder och annat skit. Jo dom tippar det rakt ner i vattendrag. Sverige ska alltid gå med gott exempel då kan ju lilla Sverige hjälpa det länder som inte vet hur man källsorterar. Sverige är annars också hela världens socialkontor.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:04:29 följande:
    Nej men du som direktimportör har ett större ansvar för gifterna i de plagg du importerar än de du köper av en kedja som importerar. Det är fakta. Så skulle jag få reda på att du hanterar det dåligt är det ju dig jag kan gå på som miljöbov då. Inte Hm, Kappahl eller vad det nu må vara, utan dig som privatperson.

Det är skillnaden mot allt det andra du lyfter. Där finns det bolag som för ansvaret och i detta fall är det du som individ till hundra procent.
    Förklara hur det kommer sig att den som beställer direkt från en kedja är större bov än den affären som tar in kläder från Kina som H&M, Kapahl, Rusta. Dollarstoore inte skulle vara det. Försvinner giftet när det är ett företag i Sverige som tar in kläderna, hemtextil, elektronik och i så fall hur försvinner gifterna då? Ge en väldigt bra förklaring med fakta 
  • Anonym (50-talist)

En sak till i denna diskussion VARFÖR har Sverige så lite urval på allt. Kläder, gardiner, skor ja allt. Det man hittar i affärerna i Sverige är typ kläder i brunt, begie, mosgrönt urvalet är väldigt begränsad. Och så med allt annat.

En sak till när nu många här vill kritisera allt från Kina/Asien hur många av er kör en bil som är från Kina? Är inte den också en MILJÖBOV? Vet att ni miljöpartister och sossar skulle säga att Sverige har kontrollerat, men tillverkningen har ändå skett i Kina där ni påstår att det inte finns några kontroller. Det går inte i min skalle att gifterna försvinner bara för att det är ett Svensk företag sim importerat.

• Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:40:41 följande:
    Du kommer ändå aldrig att se det jag skriver som bra nog, för så är din argumentation.

Skillnaden för miljön och mängderna är att ett företag måste hålla på lagar, följa dem och ha ett arbete för det. Det funkar ju i verkligheten inte för privatpersoner av rent praktiska skäl. Hur många privatpersoner kommer ha ett systematiskt miljöarbete och utföra egna kontroller?

Därför kommer det i större grad brista för privatpersoners importer och objekt med större hälso- och miljöpåverkan kommer att komma in i landet. Därav har man ju ett helt andra halter i de direktimporterade kläderna av bla ftalater.

Skillnaden är också att ett företag även kan granskas och stoppas. Det kommer ju knappast falla på en enskilt person och direktimporten har därför inte en stoppfunktion som kan lösa ut som det är nu.

Därför blir det värre.

Menar du alltså att Kappahls kläder innehåller samma höga halter av ftalater, bly etc som man mätt i de direktimporterade? 
    Som jag skrev...HUR kommer det sig att halterna på gifterna enligt dig är lika med 0 om ett Svenskt företag tar in sina kläder till sina affärer? Gifterna på färdiga varor kan bara inte minska för att dem ska till Sverige. 

Och för det andra det var du som nämnde Kappahl och H&M.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 13:42:10 följande:
    Läs vad folk skrivit. Det är inte landet i sig utan kontrollerna. Det här har många redan besvarat många gånger i tråden så läs det innan du frågar om.

Och kolla in Vinted eller Tradera. Sök på färg. Vips har du ett enormt utbud från vilket märke du nu väljer.
    Det är bara du som skriver. Det andra som skriver tänker som jag.

Nej jag kollar inte Tradera och Vinted då jag läst en massa skit om dem med. Och  vad jag vet så måste man buda på tradera,
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-10 17:49:36 följande:
    Du säger det ja, det har inte undgått mig.
    Men det verkar ha undgått dig att jag inte bryr mig om att du tycker det.

Jag agerar efter min önskan, du får agera efter din.

Så länge det går att beställa från *valfritt* så kommer ordrar att läggas. Oavsett vad du tycker. Oavsett hur mycket du stångar din panna blodig för att försöka omvända oss som inte håller med dig.

Du får gärna fortsätta att försöka, kör på. Dock kommer det inte att förändra något för mig.
    Bra skrivet. Jag håller med dig.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 18:33:59 följande:
    Det som är bra är ju dock att det genom att det nu belyses så mkt i media sannolikt kommer ageras från högre upp i lagstiftarhåll för att styra upp detta. Så att ni som importerar gifter kommer få det knepigare framöver. 

Så Jodå, det kommer ändras.
    Vad bra att lagstiftningen enligt dig kommer att styra upp detta. Vet du hur länge det tar eftersom du säger det. Du sitter säkert på Miljöpartiets parti och försöker få detta i gång. Tror du att du får alla lagstiftare att lyssna på din begäran?

Sverige blir sjukare och sjukare med allt begränsande för sina medmänniskor. Snart får vi vanliga arbetande, sjukskrivna, pensionärer och fattigfolk inte ens gå ut för att andas frisk luft för vi har ju förstört luften med gifter som vi importerat från Kina. Ja du min skapare så allt ska kontrolleras för att leva i Sverige.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 18:38:49 följande:
    Absolut. Så länge kan du ha dina hormonförstörande ftalatkläder och prylar med bly. Skyll dig själv!
    Kan du förstå att det inte är du som påstår allt detta med gifter som blir sjuk?  Så varför tjata om detta för det angår inte dig.

Du får gärna köpa dina saker var du vill. I dina butiker i Sverige som lägger 60% pålägg på varje plagg dem säljer. 

Du får gärna köpa på secondhand butiker för du vet att det finns nya kläder med prislappar på som passar alla människor i Sverige. Bara och välja färg och modell som passar alla. 

Sen kan du sy bäst du vill egna kläder, men har man kronisksmärta i kroppen och börjar vara till åren kommen så klarar man inte av att sitt och sy. 

En sak till Miljöpartiet kan falla under gränsen vid nästa val.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 19:59:52 följande:
    Varför är du så insnöad på Miljöpartiet? Jag har aldrig ens röstat på dem, så är det en pik åt mig försöker du med fel person.

Och jo, det angår mig, Köper du giftiga kläder kommer gifterna 1. Spolas av till del i tvätt och komma ut i systemen där jag bor. 2. Nån gång bli textilavfall och eftersom alla textilier nu ska återvinnas är risken hög att dessa okontrollerade giftiga textilier blandas upp med renare kontrollerade, och hamnar på marknaden som tex möbelfyllning.

Förstår du? 

Har du kronisk smärta överallt klarar du ändå att tänka på fler än dig själv. Eller är det så att du vill att även andra ska må dåligt? Det finns liksom inget normalt skäl att vilja köpa saker som skadar en.

Nu håller ju både Sverige och EU dock på att utreda ökade tullar och att minska möjligheterna till billig frakt osv för dessa bolag. Plus att det finns en större utredning riktad mot Shein. Så sannolikt kommer det oavsett vad att bli mycket dyrare att shoppa det här miljöfarliga och hälsofarliga skräpet framöver, vilket minskar mängden.
    Jag tror att jag bor över 100-150 mil från där du bor eftersom du verkar kunna vara i flera secondhandbutiker så ingen fara att ditt dricksvatten blir förgiftad.

För att jag ska komma till en secondhandbutik får jag köra 20 mil. Inte bra att köra med bil för miljön.

Jag har Aldrig köpt nåt från Shein så mig spelar ingen roll om den affären så skulle stängas. Men måste säga att från Temu har jag beställt saker dock inte massor av kläder, men gardiner och mattor och jag beställer från Temu för att URVALET är stort och billigare än i Sverige.
  • Anonym (50-talist)
    molly50 skrev 2025-03-10 20:17:40 följande:
    Du tar upp Tradera,Vinted och second hand som om det skulle vara mer miljövänligt.
    Men hur ska man veta vart säljaren har köpt sina kläder om det inte står märkt i kläderna vart de kommer ifrån eller vad de är tillverkade av,som du skriver?
    Det kan ju vara lika illa att köpa därifrån om man inte får det redovisat vid köpet.

Dessutom kan det vara problem med att få tillbaka sina pengar om man vill sätta tillbaka dem på sitt konto från saldot som man får upprätta på t ex Vinted.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/B02Vbg/saljer-klader-pa-vinted-far-inte-pengar-lurad

Detta är också sådant som gör att Tradera inte känns så trevligt.

marcusoscarsson.se/gav-omdome-pa-tradera-blev-allvarligt-hotad/
    Bra skrivet Molly50.....Länkarna bevisar att man inte ens kan lita på Tradera Vinted.
  • Anonym (50-talist)
    Tukt skrev 2025-03-10 20:32:31 följande:
    Blir i mina ögon lite konstigt att skylla på geografin. Det är ju i regel ens egna val vart man vill eller kan bo. Och varje ställe har sina fördelar och nackdelar. Lite som att sitta nere i Skåne och hävda sin rätt att hålla renar och bara bud ned dom med Postnord och sedan bli sur på alla som påpekar arr det kanske inte är optimalt med renar på Möllan.
    .
    Det var "SUCK" som sa att jag kanske bodde nära henne/honom och förorenar vattnet.
    Klart vi har egna val vart vi bor och varför skulle inte Skåningar kunna ha renar om man nu kan sköta renar? Men renarna behöver renbetesmarker som det inte finns i Skåne. Men södra Sverige har gått om Rådjur och Hjortar.
    Så ett konstigt inlägg av dig.
  • Anonym (50-talist)
    molly50 skrev 2025-03-10 20:48:35 följande:
    Framförallt inte Vinted,vad det verkar.
    Och ska man inte ens kunna lämna negativa omdömen om oseriösa säljare för att varna andra så känns ju inte heller det så frestande.
    Håller med dig.

Det hemska jag läste när en mamma hade köpt en stor nalle åt sitt barn och nallen var full med larver. Den familjen fick nog inte tillbaka pengarna.
  • Anonym (50-talist)
    molly50 skrev 2025-03-10 21:40:27 följande:
    Men fydå! Jag skulle inte ens kunna ha samvete att skicka något sådant. 
    Nä inte jag heller. Ingen vet på vad den som köper för klädesplagg eller leksaker varit med om. Begagnat är begagnat. Nog för att jag har köpt saker, men inte kläder på secondhand, men som sagt jag vill ha nytt när jag behöver och sortiment som ger valfrihet vad jag vill ha.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 14:57:17 följande:
    Har jag skrivit att du inte får? Att jag lyft second hand är då ts hävdar att Shein och Temu är enda sättet att ha råd att köpa kläder.
    Har jag någonsin nämnt ordet Shein!!!!???? Aldrig beställt där i från.
    Har jag nämnt att jag inte har råd!!!?

Det jag har sagt är att kläderna är dyra i Sverige och det är sant. (Som allt annat också)

Du behöver inte ge fler råd om att handla på Secondhand då det inte finns någon på 19-20 mils avstånd. 

Och nej jag köper inte från Tradera eller Vinted...Har du förstått det eller hur många gånger ska du ta upp det bara för att?
  • Anonym (50-talist)

Hur många här som skriver inlägg har handlat på Wermoda? Affären finns i det flesta köpcentrum i Sverige? Nästan alla kläder där är från Kina, Bangladesh.

Nästan allt som säljs i Sverige kommer från Kina enligt vad jag läst så kommer 80% från Kina med Båt, Tåg, Flyg eller direkt import till Svenska affärer.

Och vilka är då bovar i Sverige jo dom som beställer lite från Temu för att det är billigare och har bättre utbud.  

• Anonym (50-talist)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-11 17:32:36 följande:
    Lägg ingen mer energi på detta.
    Köp var du vill, det gör jag och skiter högaktningsfull i vad anonyma människor på nätet anser om det.

Mina pengar, mina beslut.
    Håller med dig. Mina pengar mitt beslut
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 17:32:44 följande:
    Varför fortsätter du denna märkliga argumentering från ännu ett nick? Är du avstängd?
    Ursäkta, men varför skulle en fråga vara märklig argumentering? Du kan sluta och följa tråden så slipper du vara tjurig.
Svar på tråden Temu!