Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Temu!

Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 17:14:25 följande:
    Nej,man kan köpa direkt på Tradera med. Vad exakt har du hört?

Och nej, det är verkligen inte bara jag. Läs hela tråden som sagt.
    Du tar upp Tradera,Vinted och second hand som om det skulle vara mer miljövänligt.
    Men hur ska man veta vart säljaren har köpt sina kläder om det inte står märkt i kläderna vart de kommer ifrån eller vad de är tillverkade av,som du skriver?
    Det kan ju vara lika illa att köpa därifrån om man inte får det redovisat vid köpet.

Dessutom kan det vara problem med att få tillbaka sina pengar om man vill sätta tillbaka dem på sitt konto från saldot som man får upprätta på t ex Vinted.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/B02Vbg/saljer-klader-pa-vinted-far-inte-pengar-lurad

Detta är också sådant som gör att Tradera inte känns så trevligt.

marcusoscarsson.se/gav-omdome-pa-tradera-blev-allvarligt-hotad/
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 20:28:23 följande:
    Men snälla. Självklart kontrollerar man på en second hand hur kläderna är märkta innan man handlar. Finns ingen märkning i annonsen frågar jag säljaren. Är det fel returneras varan. Finns det ingen märkning köper jag inte.

Inte jättesvårt? De flesta som säljer numer fotar av märkningen också då många köpare inte vill handla just från den oreglerade kinesiska marknaden.

Det är också fullt möjligt att handla på de här siterna utan att ge omdömen vid köp. 
    Och hur ska man veta när säljaren inte fotar märkningen? Alla gör inte det.
    Om man då ändå köper så är ju det lika illa,i så fall.
    Och hur ska man veta att märkningen kommer från just det plagget man vill köpa? Alla är inte ärliga.

Ja,men man är kanske inte villig att ta risken att bli lurad på pengar.
    Efter att ha hört hor folk blir lurade på t ex Vinted så är det i alla fall inte ett ställe jag vill handla på.
    Samma sak om man blir hotad för att man lämnar ett dåligt omdöme på en oseriös säljare för att informera andra.
  • molly50
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:32:18 följande:
    Bra skrivet Molly50.....Länkarna bevisar att man inte ens kan lita på Tradera Vinted.
    Framförallt inte Vinted,vad det verkar.
    Och ska man inte ens kunna lämna negativa omdömen om oseriösa säljare för att varna andra så känns ju inte heller det så frestande.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 20:45:28 följande:
    Länkarna rörde ju ekonomiska aspekter och recensioner, inte det som diskuterats. Äpplen och Päron.
    Det kanske det gjorde. Men det kan vara orsaker till att man inte vill sälja eller köpa saker där.
    Vilket du har ifrågasatt varför man inte vill göra.
  • molly50
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:52:04 följande:
    Håller med dig.

Det hemska jag läste när en mamma hade köpt en stor nalle åt sitt barn och nallen var full med larver. Den familjen fick nog inte tillbaka pengarna.
    Men fydå! Jag skulle inte ens kunna ha samvete att skicka något sådant. 
  • molly50
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 21:54:16 följande:
    Nä inte jag heller. Ingen vet på vad den som köper för klädesplagg eller leksaker varit med om. Begagnat är begagnat. Nog för att jag har köpt saker, men inte kläder på secondhand, men som sagt jag vill ha nytt när jag behöver och sortiment som ger valfrihet vad jag vill ha.
    Jag har också köpt kläder på second hand. 
    Men det var längesen och jag har inte hittat något på second hand som har fallit mig i smaken.
    Men man kan ju hitta bättre begagnat även där.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 08:21:25 följande:
    Du kan nu år 2025 hitta helt nya kläder med tagsen kvar på secondhandaffärerna. Det är liksom ingen skillnad mot om du köper samma plagg i butik. Kanske har det tom provats av färre. Det är INTE samma sak att köpa andra hand nu som för 15-20 år sen.
    Så är det säkert.
    Men varför vill du så gärna att man ska köpa second hand?
    Jag brukar själv inte handla på Shein eller Temu,så där kan du vara lugn.
    Men jag kan handla på vanliga klädbutiker.
    Och det är mycket för att jag gärna vill kunna prova kläderna innan jag köper dem för att se hur de sitter på mig. Annars kan man lätt bli besviken.
    Ska jag inte få göra det då?
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 08:22:23 följande:
    Nej, och den som gör det på en av de stora sidorna kommer sannolikt att anmälas och riskeras att spärras av från att få sälja mer saker. Därför är det inte vanligt. 
    Ja,det kan man ju alltid hoppas.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 08:27:30 följande:
    Hur man vet? Man frågar såklart och ber om en bild. Kommer ingen bild kan man ju väldigt enkelt avstå köpet. Ljuger säljaren anmäler man säljaren.

Det du skriver ovan är ju bara svepskäl för att just du absolut inte kan handla så. Däremot hör jag inte att du klagar på Shein tex trots att de skickar kläder tillbaka till soptippar där gifter ansamlas i marken eller har hormonstörande ämnen som påverkar fertiliteten hos den som har dem på sig. Det berör dig inte. 

Du kan för upplysning förresten inte så enkelt bli lurad på pengar som köpare för det första på de här onlinesidorna. Vinted betalar bara dina pengar till säljaren om du godkänner köpet. Tradera har köparskydd. 

Att du blir hotad... Det är alltså en person som blivit det. Du kan säkerligen hitta någon person i hela Sverige som blivit hotad av en butikägare någonstans med.
    Och hur vet du att bilden kommer från just det plagg du är intresserad av att köpa?
    Eller att personen är ärlig om du frågar?

Jag har inte nämnt något som Shein eller Temu just för att jag inte brukar handla där.
    Så du vet ingenting om hur det berör mig. Du bara antar.
    Men jag tycker självklart inte att det är ok att de behandlar begagnade kläder så.
    Men jag tycker du ska ställa de företagen till svars då och inte de som handlar av dem och kanske inte ens är medvetna om vad de innehåller.

Det verkar vara många som inte får sina pengar tillbaka då de vill sätta tillbaka dem från saldot de har på Vinted. Det är inte bara en person.
    Och de är väl en god anledning om någon till att inte vilja handla där?

Ja,men oavsett så är det ju inte särskilt trevligt.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 14:57:17 följande:
    Har jag skrivit att du inte får? Att jag lyft second hand är då ts hävdar att Shein och Temu är enda sättet att ha råd att köpa kläder.
    Nej,men du vurmar starkt för second hand och ifrågasätter andra som inte vill handla det av olika orsaker.

Och så kan det säkert vara för vissa. 
    Deras priser är ju ofta lägre än reapriser i vanliga klädbutiker här hemma.
    Och för en person som kanske lever under existensminimum så är det kanske ett sätt att hitta billiga kläder. Vad vet jag. Jag bara spekulerar.
    Men även om jag själv inte handlar i någon av dessa butiker så dömer jag inte andra som väljer att göra det.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 14:58:59 följande:
    Eftersom att de inte får pengar om jag inte är nöjd med varan, och att de blir avstängda från att sälja mer om de ljuger om varorna.

Det är ju i sådana fall en god anledning att inte SÄLJA där inte att inte köpa där. 
    Men du kan ju omöjligt veta om en person är ärlig eller inte.
    Framförallt inte genom en bild.

Nu syftar jag på framförallt Vinted där man får sätta in pengar att handla för.
    Och när man inte vill handla mer så kan man sätta tillbaka pengarna som är kvar på sitt eget bankkonto.
    Och det är många som har gjort detta men som inte har fått tillbaka pengarna på sitt konto.
    Varför skulle man då vilja handla där igen?
    Jag tycker i alla fall inte att det känns särskilt pålitligt.
  • molly50
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 17:30:19 följande:
    Jobbigt om du diskuterar sånt du inte vet om... Jag har aldrig satt in ett öre på Vinted för att handla, den sidodiskussionen som inte är värd att ta här handlar om något som du missförstått.
    Så detta är ett missförstånd?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/B02Vbg/saljer-klader-pa-vinted-far-inte-pengar-lurad

Och anledningen till att jag tog upp den diskussionen var för att Anonym (Suck) ifrågasatte varför vissa inte vill handla på second hand och t ex Tradera och Vinted. Och då gav jag bla detta som en orsak.

Ska du hacka på andra så är det klädsamt om du läser vad det är man diskuterar först.
  • molly50
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 17:51:17 följande:
    Jag behöver inte läsa, jag vet vad problemet är just nu med Vinted men det gäller inte om du bara köper saker utan att sälja. Om du då skriver att man måste sätta in pengar för att handla är det inte sant alls.
    Men oavsett om man säljer eller handlar så är det väl lika illa om man blir lurad på pengar. Det måste du väl ändå hålla med om.
    Jag tycker i alla fall inte att det känns speciellt pålitligt,som sagt.
    Och jag förstår om det skrämmer bort användare från appen.
  • molly50
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 18:04:36 följande:

Ja det är ett problem som vi får se hur de tar itu med men det rör inte den som shoppar utan att sälja. Inte den som säljer heller om den inte vill ha pengarna skickade till sitt bankkonto. Inte heller alla som gör detta får problem.

Känns bara snäppet mindre relevant än den tydligen angripna nalle TS+kopian diskuterar. Sånt kan vara angripet utan att man vet. T.ex pälsängrar.

Som sagt så var det en tänkbar anledning till att folk inte vill använda sådana appar,som svar på ett ifrågasättande. 

Ja,och det är ju också en godtagbar orsak till att inte vilja handla på sådana ställen.
Svar på tråden Temu!