Inlägg från: Jhannis |Visa alla inlägg
  • Jhannis

Temu!

Mayjel skrev 2025-03-07 20:12:41 följande:
    Som sagt. Jag har inte heller några rikedomar, långt ifrån. Är dock ganska skicklig med pengar och att hitta varor med nedsatta priser. Det är inte så svårt egentligen. Bara att googla på olika butiker och sen använda filter för realisationer.

Min ljusgula skjorta från I.J. har kostar över 1000 kr och var på rea för 200. Detta är ett fynd och man blir glad för sånt.

Beställde ett par lila smalbyxor häromdagen och de kostade 300 -:. Halva priset och jag hittade dessa just för att jag sökte på reavaror. 
    Jag har suttit hela veckan och googlat på jazzbyxor. Gått igenom alla vanliga  sidor i Sverige. Direkt det är billigare så finns inte rätt färg eller rätt storlek. Jag är kort 156 cm smal och har svårt att få rätt längd på byxor. Däremot så har Temu väldigt många alternativ på storlekar och färg. Och det gäller på allt på Temu att det finns hur många som helst alternativ som gardiner, mattor ja allt inom hemmet. Vilka affärer i Sverige har vi som har hur många sidor som helst bara på gardiner?
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 20:32:19 följande:
    Såg nyss att sådana byxor fanns på Cellbes för 260 kr. Storlek 34 som minst. Fanns dock bara i svart. Å andra sidan en rätt neutral färg som de flesta klär i.

Finns väl flera butiker med heminredning för onlinebeställning? Hemtex, Ikea t.ex.? Bonprix har också en del gardiner, även om de säljer mest kläder. Beställde själv en röd julgardin där i vintras. 
    Ja det finns, men hur vet du om jag har råd att sätta på ett plagg 260 kr plus postförskott.  (Bara en fråga) 

Alla det butiker du nämner så är det väldigt dåligt med färger och modeller. Har du någonsin varit och tittat på Gardiner och Mattor på Temu?
  • Jhannis
    Sonora skrev 2025-03-07 20:32:49 följande:
     Boozt, Zalando och H&M, Fjällräven och Zara (För att nämna några) har all sin tillverkning förlagt till antingen Kina, Indien eller Bangladesh.
    De lägger ut anbuden till precis samma fabriker där Temu och Shein opererar sin fast fashion, men kapar mellanhänderna som består av svenska klädkedjor som i sista hand får sina kläder sydda med sina retail-brands och säljer det i sina butiker i Sverige med premiumpris.Och de kommer med exakt samma gifter och har blivit sydda av arbetare med mycket dåliga löner och extrema arbetstider.

Sådär. Nu har du fått en snabbutbildning för hur du har lurat dig själv
    Bra skrivet . Håller med dig.
  • Jhannis
    Tukt skrev 2025-03-07 20:40:59 följande:

Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något.
    En sak man kan göra är att undvika klockrena ställen som Shein, Temo osv. Där vet man rätt exakt varför det är billigt. För att det är slavlöner för arbetarna och för att en del saker är billigt producerat. Att gå in på Stadium och handla schysst är svårt. Men med de här ställena är det ingen som kan säga att de inte vet.
    Förutom det att man stödjer en förtryckande krigshetsande diktatur.
    Sedan är det upp till var och en om man vill blunda. 

Ni som har gott om pengar tycker att vi som inte har det BLUNDAR . Vore det inte bättre och skylla på att Sverige endast är ute efter SKATTER och återigen SKATTER snart kan man inte gå ut för att slippa och betala skatter. Sverige kan införa klädaffärer, elektronikaffärer, skoaffärer, husgerådaffärer, hemtextilaffärer så att alla kan handla i dem, inte bara dom RIKA. Rika kan använda det affärer som har kändismärken oavsett vart det kommer i från.
  • Jhannis
    Mayjel skrev 2025-03-07 20:47:03 följande:
    Jag har sjukersättning (tillfälligt) men ändå råd p.g.a. god planering. Har du en sämre inkomst än så?
    Jag kan tänka mig att jag har sämre inkomst. Vi som var arbetsföra från -70 talet har haft låginkomst (kvinnor) och därefter har vi låg pension. 
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-07 21:08:50 följande:
    Och då kan du på Vinted och Tradera hitta kvalitet till billigare priser, kläder som håller längre och granskas. Och inte är helt okontrollerade och där inte en kotte nånsin bryr sig om gifter eller den som sytt.
    Läste du om att en familj hade köpt på Vinted en nalle som var full av larver?
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-07 21:04:01 följande:
    Jag tjänar över 50 k i mån men handlar nästan uteslutande begagnat. Samma gör väldigt många kollegor. Att slösa miljö för att vara köpa nytt känns så utdaterad.

Och du, ja, risken minskar vid tvätt men gifterna tar ju vägen ut i omgivningen då.
    Vilken DRÖM inkomst du har. Ja har aldrig varit ens i närheten av sån inkomst.
  • Jhannis
    Tukt skrev 2025-03-07 21:09:13 följande:
    Varför utgår du ifrån att alla som inte vill handla från kina är rika?
    Varför lägger du ansvaret på att det är höga skatter? De lär ju behövas när du får cancer av varorna från Kina?
    En annat spår att ta, kanske är samhällets fördelning av välfärd.
    Om inte det så tillhör ni miljöpartiet eller sossarna (Ursäkta) Sverige vill ha skatter på allt. 

Jag är närmare 70 år gammal och enligt vad jag läst så kommer dessa gifter ge utslag efter 30 år. Då är jag 100 år så tror inte det påverkar mer.
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-07 21:28:53 följande:
    Åhnej ett köp var dåligt från en säljare men det är så viktigt att någon ska använda det som argument att inte köpa byxor på Vinted...
    Kanske det enda som vågat framföra vad som kan ske om man köper varor från Vinted. Alla går inte ut vad dem fått.
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-07 22:34:43 följande:
    Och ändå väljer jag alltså second hand i första val. 
    Helt klart väljer du det om det nu är sant för att visa hur duktig du är. Alla vi som väljer att köpa billigt är ju både miljöbovar och dåligt folk. 
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-07 23:18:54 följande:
    Du kan få en nalle av din granne och den kan ha ohyra utan att grannen vet det. Tur att vi andra kan köpa och sälja kläder och kan ha en billigare garderob än den som säger sig behöva det.

Inget annat bemöts och allt är TILLVERKAT I KINA som om det vore poängen, är som en upphakad fågel... hur många gånger kan någon säga samma "argument" utan att läsa svaren...
    Vet inte vart du vill komma med ditt inlägg, men har läst.

Jag säger inte att jag som trådstartare beställer allt från Kina för jag köper i affärerna runt om kring mig i SVERIGE, men däremot måste jag säga att det är mer tillval på kläder, gardiner, dukar, mattor, skor på Temu än någon annan stans. 
  • Jhannis
    Anonym (Design o färg) skrev 2025-03-08 11:11:41 följande:
    Just det! Glad att andra också observerar att Nordens marknaden har brist av bredare utbud! Och det är det största nackdel!

Varför finns det bara svarta skor överallt? Varför så stor brist av eleganta, romantiska, smakfulla i andra färger?
    Det är tråkigt att gå i Svenska klädbutiker och även att beställa kläder då utbudet är väldigt dåligt. Samma med heminredning gardiner och mattor har bra tråkiga färger.
  • Jhannis
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-08 15:04:48 följande:
    Tråden inspirerade mig så nu har jag skickat efter en jätteorder för bara en dryg femhundring!
    Skrattande
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-08 15:18:34 följande:
    Nej, det är du som har en otroligt skev bild av det här. Jag vet att man i äldre generationer ofta tror att just kläder second hand är när man är fattig. Idag är det verkligen inte så. Det är miljövänligt, man kan hitta en helt annan personlig stil och man kan hitta väldigt fina kläder utan att ruinera sig. Varför skulle jag då lägga tusentals kronor mer på nya kläder som jag inte tycker är lika fina? 

Väljer man att köpa billigt kan man göra det på olika vis. Jag är uppväxt med både föräldrar och äldre generationer utan mycket pengar alls. De sydde sina egna kläder tom eller lagade dem gång på gång. De skulle däremot inte ha köpt kläder med gifter i.
    Bara en fråga till dig och alla andra motsträvare mot Temu.
    Hur kan du 100% säga att alla det kläder du köper INTE har gifter? Oavsett vart
    du köpt eller beställt i från?

Undersöker ni kläderna på ett speciellt sätt? I så fall hur? Alla kläder har inte en 
    lapp där tillverkare står.

Hur ska du veta när du råkar hitta nåt fint på second hand at det inte är från typ Temu, Schein, eller eller nåt annat land.?

Till och med "ALL MODE" kläderna är från Kina.
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 15:29:44 följande:

Mer ickebemötande...

Jag har aldrig haft problem med att hitta dessa kategorier second hand eller i butik i Sverige för ok priser och kvalitet. Speciellt inredningskategorierna, hur ofta köper man ens sånt...om man säger sig ha dålig ekonomi. Det finns som sagt mängder second hand där mycket är i nyskick eller aldrig använt.

Om alla vore så nöjda med sina temu/sheinköp, varför svämmar då secondhandmarknaden över av dessa produkter?

Alla bor inte i städer där det finns flera Second hand butiker. Vi som bor på glesbygden har knappt en klädaffär eller second hand. Om inte vi beställer kläder 
    så får vi åka 10-20 mil till närmaste stad.
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 18:50:25 följande:

Bara för att man försöker välja bättre val än att själva ansvara för import från oseriösa företag kan man självklart inte garantera att plaggen är giftfria. Det finns nivåer i helvete...och på gifter.

Det brukar synas på lapparna men är man väldigt nervös så får man enbart ta plagg där lapparna är från företag som känns ok. Det är ingen raketforskning...

Vaddå all mode?

Jag har gått i genom en del av mina kläder som är köpta i affärer i en storstad som Lindex, Kappahl, Cubus, H&M, Kläderna har ingen märkning vart det är tillverkade.

ALLAMODE.se

• Jhannis
    Anonym (Design o färg) skrev 2025-03-08 21:15:58 följande:
    Nej, vanliga, till exempel secondhanda.se/, myrorna osv. som man kan hitta via nätet. Det var så många gånger, när jag precis hittade vad jag vill och då kollar deras leverans villkor och som alltid - några av de levererar bara smågrejer, men inte möbler. Myrorna har ingen leverans als. 

Så synd. 
    När jag bodde i södra Sverige och kollade möbler på Myrorna så ville dom ha 250 kr för att leverera i samma stad. Varan var billigare än leveransen
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 21:42:24 följande:
    En snabb titt på första sidan och jag förstår. Att frakta möbler över landet som är monterade är en tidskrävande och kostsam process. Vanligtvis kan man få hjälp på fysiska secondhandbutiker mot en kostnad. Men kan finnas pärlor på tex Marketplace där säljaren är villig att köra hem. Möbler utan att själv köra bil är aldrig enkelt.
    Ursäkta men,  Vem är villig att köra en vara dem har till salu från Marketplace hem? Aldrig att det skulle hända här på glesbygden att nån kör sin vara till samma pris som varan säljs för då det kan vara 10-20 om inte 40 mil att köra varan....HALLÅ med dagens bränsle kostnader.
  • Jhannis
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-08 21:44:43 följande:

Att köpa möbler på Temu/Shein i den storleken är väl ändå inte aktuellt här.

Jag har aldrig köpt möbler på Temu, däremot gardiner och mattor.
  • Jhannis
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-09 19:06:22 följande:
    Vilket det svämmar över av på närmre andrahandssidor. Och typ Hemtex med reor 
    Men om jag inte gillar färgerna eller modellerna på dessa gardiner som svämmar över på andrahandssidor har väl du inget att göra med.
Svar på tråden Temu!