Glass med råa ägg?
Jag är sugen på att göra glass, har en trea grädde som gått ut. Dock har min spis pajjat och jag får inte någon ny förrän på måndag så jag kan inte värma upp glassmeten.
Skulle ni göra och äta glass som är gjord på råa ägg?
Jag är sugen på att göra glass, har en trea grädde som gått ut. Dock har min spis pajjat och jag får inte någon ny förrän på måndag så jag kan inte värma upp glassmeten.
Skulle ni göra och äta glass som är gjord på råa ägg?
Jag gör alltid min egen glass på råa äggulor. Visste inte ens att det fanns recept där äggulan ska värmas upp.
Mixar bara ihop vispad grädde med äggulor och kondenserad mjölk så har man basen till glass. Sen tillsätta önskad arom innan glassen fryses ner. Vanilj eller torkade hallon är en favorit hos mig.
Har gjort glass många gånger, aldrig kokat den. Varför skille man det?
Att hetta upp smeten när man gör glass har flera viktiga funktioner:
Pastörisering ? Genom att värma upp smeten tillräckligt dödar man eventuella skadliga bakterier, särskilt om man använder råa ägg eller opastöriserad mjölk och grädde.
Bättre emulgering ? När man värmer smeten smälter fettet i grädden och mjölken, vilket hjälper till att blanda ingredienserna jämnare och ger en krämigare konsistens.
Utveckling av smak ? Uppvärmning kan intensifiera smaker, särskilt om man använder ingredienser som vaniljstång, kakao eller kaffe.
Stärkelseaktivering ? Om man använder majsstärkelse eller andra förtjockningsmedel, behöver dessa värme för att binda vätskan och ge en lenare textur.
Bättre kristallstruktur ? När smeten kyls ner efter uppvärmning får den en jämnare struktur och minskar risken för isbildning i glassen.
Kort sagt ger uppvärmningen en säkrare, lenare och godare glass!
Anledningen till att man ska värma upp äggen är på grund av salmonella. Det är vanligt i ägg i många länder, men i Sverige är det så ovanligt att man inte behöver tänka på det.
Står det att smeten ska värmas är receptet troligen översatt från ett annat språk.
Alltså, det är bara samma recept som jag använt själv i typ 20 år. Jag är inte nybörjare i att göra glass. Receptet kommer från en bok utgiven av ICA förlag på 80-talet och det är bara så jag alltid gjort glass.
Men, bra, då gör jag glassen utan att värma. Tack så mycket.
Jag gör alltid min egen glass på råa äggulor. Visste inte ens att det fanns recept där äggulan ska värmas upp.
Mixar bara ihop vispad grädde med äggulor och kondenserad mjölk så har man basen till glass. Sen tillsätta önskad arom innan glassen fryses ner. Vanilj eller torkade hallon är en favorit hos mig.
Inga problem alls med det.
Att hetta upp smeten när man gör glass har flera viktiga funktioner:
Pastörisering ? Genom att värma upp smeten tillräckligt dödar man eventuella skadliga bakterier, särskilt om man använder råa ägg eller opastöriserad mjölk och grädde.