Varför sägs det att man ska vara ärlig mot sig själv?
Varför är det så viktigt att vara ärlig mot sig själv? Att man inte ska ljuga for sig själv. Varför är det så viktigt?
Varför är det så viktigt att vara ärlig mot sig själv? Att man inte ska ljuga for sig själv. Varför är det så viktigt?
Om man ljuger för sig själv kommer sanningen slå till som en käftsmäll förr eller senare.
En person som inte kan vara ärlig mot sig själv skadar både sig själv och andra.
För att man går vilse annars.
Om jag ska försöka lösa ett problem utifrån vad jag tror eller tycker om en sak så kanske jag inte har rätt förutsättningar.
Jämfört med om jag först får klart för mig (ÄR ÄRLIG) med vad problemet egentligen är. Då är det lättare för mig att ta mig an det på rätt sätt. Och chansen att jag löser det är större.
Så tänker jag.
Tack för era svar :)
fast vad innebär det egentligen, att vara ärlig mot sig själv? Kan någon ge konkreta exempel?
fast vad innebär det egentligen, att vara ärlig mot sig själv? Kan någon ge konkreta exempel?
De flesta ljuger för sig själva i olika avseenden och i olika grad. Det är ofta en sorts försvarsmekanism. T.ex försöker många intala sig att de trivs med sina förhållanden och älskar sin partner, fast det kanske inte alls är så. Kognitiv dissonans är också vanligt, att man försöker relativisera eller motivera dåliga beslut eller något man ångrar, genom att ändra attityd till det.
Men ibland är det snarare så här:
Lögn: Jag tycker minsann att jag är bra på att förhandla, även om ingen har berömt mig för det i hela mitt liv.
Åtgärd: Gå in med självförtroende, vässa argumenten och hugg i ordentligt.
Resultat: Högre lön än de som sitter och Jantar sig. Det skilde 9000 brutto/månad mellan mig och min ödmjuka kollega när vi båda lämnade stället.
Men ibland är det snarare så här:
Lögn: Jag tycker minsann att jag är bra på att förhandla, även om ingen har berömt mig för det i hela mitt liv.
Åtgärd: Gå in med självförtroende, vässa argumenten och hugg i ordentligt.
Resultat: Högre lön än de som sitter och Jantar sig. Det skilde 9000 brutto/månad mellan mig och min ödmjuka kollega när vi båda lämnade stället.
Men då är det ju ingen lögn. Personen behöver inte bekräftelse från andra utan vet att hen är bra på att förhandla, har shälvförtroende och klarar det fint.
I ditt exempel tänker jag snarare så här:
Lögn: Jag är så jävla bra på att förhandla att jag inte behöver förbereda mig med argument och fakt.
Konsekvens: Jag går in i löneförhandlingen uran något på fötterna och landar platt.
Resultat: Ingen löneökning.
för att vi är alla människor och vi vill vara glada och för att vara glada så tar vi hand om varandra
Lögn: Jag duger som jag är, jag behöver inte ändra på mig , jag är som jag är. Jag tänker inte krusa någon. Duger det inte är det deras fel.
Sanningen: andra ser en som dryg översittare , konstig kuf, osocial, gränslös , oattraktiv, besserwisser , mobbare
Konsekvenser: Dålig arbetskamrat, svårt att hitta partner, ensam socialt, kan inte behålla relationer, osams med familj och vänner,