• Aliona

Ni som varit med om plötslig spädbarnsdöd

Det finns väldigt mycket information om du bara söker på det. På 1177 tex så finns svar på alla de frågor du ställer. 

Jag förstår att du är orolig, det är nog alla föräldrar i olika grader. Jag var fullkomligt övertygad om att min bebis skulle vara död varenda gång jag gick och tittade till honom. Men han levde, som de allra, allra, allra flesta barn gör. Tänker att det kan vara bra att läsa på om vad man själv kan göra för att minska risken, och sen vara försöka jobba med sig själv och sin oro. 

• Aliona
    Anonym (L) skrev 2025-03-14 22:41:34 följande:

Ja det finns ju mycket information om vad man ska undvika och BVC har koll också. Inte ligga på mage själv, inte bli för varm, man ska inte somna med bebisen i t.ex en soffa eller fåtölj .. Och amning är bra (om man kan och vill amma).

Det står ju oftast att det är allra säkrast för bebisen att sova i egen säng men har också hört att det är bra för bebisen att känna mamma andas. Så jag vet inte. Jag hade en spjälsäng men alla mina har bara sovit med mig, ingen har velat sova själv och det har funkat bäst när jag har ammat på natten också. Men om man röker eller har druckit alkohol eller tagit sömntabletter t.ex ska man inte sova med en nyfödd. 

Vad menar du att känna att mamma andas? Då måste ju barnet ligga på mammans mage eller bröst, och det är definitivt inte säkert (om mamma sover). Om du tänker på att barnet skulle bli tryggt av att höra mammans andning så hörs det lika bra från en spjälsäng eller bedside crib brevid mammas säng som i mammas säng, men det är avsevärt tryggare. 

Det finns starka bevis för att samsovning de tre första månaderna ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Det innebär att risken ökar från en mycket liten risk till fortfarande mycket liten risk, så man ska inte överdriva riskerna, men samtidigt så pratar vi ju om det allra värsta som skulle kunna hända, så frågan är om man vill se om det går. 

• Aliona
    Anonym (Nybliven förälder) skrev 2025-03-15 11:59:06 följande:

Känns dock så osannolikt att man skulle ?ligga ihjäl? sin bebis som jag hört om? Bebisen måste ju trots den är så liten reagera om man råkar lägga sig på den och då borde man ju också vakna själv oavsett hur djupt man sover. Men såklart, skulle ju aldrig klandra någon om det skulle hända men låter bara galet. 

Det är nog så att man får följa de råd som finns helt enkelt. Hemskt nog så är det nog att man får finna sig i att ?händer det så händer det? :( tyvärr.. och det är ju så otroligt ovanligt *peppar peppar*

Risken att ligga ihäl sitt barn är främst om man är sjuk, tar mediciner som gör att man sover djupare eller har druckit alkohol. Riskerna med samsovning handlar mer om att bebisen blir överhettad av föräldrarnas kroppsvärme eller sängkläder, vilket ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. 

Läste precis på spädbarnsfonden att i hälften av fallen vet man inte varför spädbarn dör, men man vet ju ialla fall vad som minskar riskerna. 

• Aliona
    Anonym (Kitty) skrev 2025-03-15 16:12:44 följande:

Att ligga ihjäl sin bebis har jag för mig är ett gammalt uttryck från när man trodde att det var det som hade hänt när barn dog i psd. (Stackars alla de mammor som anklagats för detta!) 

Jag brukade lägga en hård, avlång kudde mellan mig och barnet när jag liggammat till sömns för säkerhets skull. 

Det har du rätt i. Jag tänkte dock också på situationen när man får ett arm eller något över barnet, som de fortfarande skriver om på 1177. 
Svar på tråden Ni som varit med om plötslig spädbarnsdöd