• Anonym (Hon)

Skyldig att berätta att man gjort kosmetisk kirurgi?

Ett av barnen föddes med något pappan kommenterade och flera gånger gjorde sig rolig över (tack och lov slutade han innan barnet var gammal nog att förstå), men så såg han bilder på mig som liten och insåg att det var efter mig och blev då arg över att jag inte berättat det innan, att man har rätt att veta om den ena "alternerat sitt utseende" osv.

Jag håller inte alls med, men det var öht inget jag reflekterat över... vad säger ni?

• Svar på tråden Skyldig att berätta att man gjort kosmetisk kirurgi?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-03-09 11:31:04 följande:

Vad har man skyldighet att berätta om då? Cancer i släkten? Psykisk ohälsa? Ätstörningar? Att man blev mobbad som barn? Att man inte kunde läsa förrän i 5an, att man brände myror och drog av ben på spindlar? Utstående öron? Stor näsa? 

Alla dessa faktorer skulle kunna ha en påverkan på avkomman senare, men man pratar inte om allt oavsett.

Jag tycker att om man är orolig för att "genetiska åkommor" ska drabba ens barn så har man ett eget ansvar att fråga den man skaffar barn med om sånt. Alla har inte samma syn på vad som är "allvarligt". Och alla har inte samma uppfattning om vad som är ärftligt och i vilken utsträckning. Att skaffa barn med nån utan att ha sett nåt foto på den personen som barn tycker jag låter märkligt (inte för att man ska kontrollera eventuella "defekter" utan för att man i min värld brukar vilja se bilder på sin partner som barn för att det, enlugt mig, är en del i att lära känna denne). Om det är en stor sak för Pappan till TS barn så kunde han ha bett att få se foto på henne som barn och frågat mer om hennes barndom och ifall de har några sjukdomar i släkten och liknande. Han har ett eget ansvar att fråga till exempel om hon hade några kroppsliga komplex som barn eller blev retad för nåt i skolan - om det är viktigt för honom att veta.
  • Anonym (Nyfiken)
    EpicF skrev 2025-03-09 12:32:04 följande:
    Rent tekniskt så har man inte någon skyldighet att berättar något för sin partner, som man inte vill. 

Sedan är det upp till var och än att bestämma hur mycket man vill berätta. 

Min sambo vet allt om mig. Och jag allt om honom. Men vi har valt att berätta för att vi vill, inte för att vi har några skyldigheter jämtemot varandra. 
    Hur vet du att ni vet allt om varandra? Högst osannolikt om du frågar mig. 
  • Anonym (Kr)

Jag hade velat veta och även frågat en man om han gjort skönhetsoperationer. 

Anledningen till detta är att jag helt enkelt inte dras till den typen av personlighet.

Folk som opererar sig för att slaviskt följa rådande skönhetsideal visar på flera negativa egenskaper såsom fåfänga, ytlighet, brist på självförtroende och även ett bristande konsekvensstänk och riskbeteende. Inget särskilt lockande relationsmaterial precis. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Kr) skrev 2025-03-09 13:06:32 följande:

Jag hade velat veta och även frågat en man om han gjort skönhetsoperationer. 

Anledningen till detta är att jag helt enkelt inte dras till den typen av personlighet.

Folk som opererar sig för att slaviskt följa rådande skönhetsideal visar på flera negativa egenskaper såsom fåfänga, ytlighet, brist på självförtroende och även ett bristande konsekvensstänk och riskbeteende. Inget särskilt lockande relationsmaterial precis. 

Fast nu var det ju hennes föräldrar som tog beslutet om operation i samråd med regional sjukvård (om jag förstod saken rätt) när TS var för liten för att kunna ta ett sånt beslut och förstå konsekvenserna av det. 
  • Anonym (Kr)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 13:15:01 följande:
    Fast nu var det ju hennes föräldrar som tog beslutet om operation i samråd med regional sjukvård (om jag förstod saken rätt) när TS var för liten för att kunna ta ett sånt beslut och förstå konsekvenserna av det. 
    Jag talade inte om TS utan för egen del. Det var därför jag nämnde just att min åsikt rör sig kring män. Diskussionen behöver inte enbart handla om TS.
  • Anonym (Karina)

TS, du säger att du är glad för att dina föräldrar gjorde en sån operation på dig, kommer du att göra det på ditt barn? 

• Anonym (Hon)
    Anonym (Karina) skrev 2025-03-09 14:15:07 följande:

TS, du säger att du är glad för att dina föräldrar gjorde en sån operation på dig, kommer du att göra det på ditt barn? 

Har funderat på det, men det ligger ju inte bara på mig, pappan måste godkänna det också och det är jag tveksam till att han kommer göra.
  • Xenia
    Anonym (Hon) skrev 2025-03-09 10:57:39 följande:
    Utstående öron och tandställning syns på bild och är självklart känt av andra? Då går det ju under samma som andra strycket?

Jag mådde inte dåligt av det innan operationen, men skulle antagligen ha gjort senare om de inte fixat det, så det var inget som förändrade mitt liv mer än att jag hade väldigt ont länge efteråt. Hade den gjorts några år senare hade det nog varit en betydligt större sak för mig.
    Jag förstår att du inte tänkte på att berätta det, det var ju inget viktigt för dig flera år senare.

Men när du såg att ditt barn hade samma, då tycker jag du borde berättat det. Det kan ju betyda att ert barn måste genomgå samma operation och förr eller senare ska du väl berätta för barnet om din egen operation?
  • Lynx123
    Xenia skrev 2025-03-09 14:23:47 följande:
    Jag förstår att du inte tänkte på att berätta det, det var ju inget viktigt för dig flera år senare.

Men när du såg att ditt barn hade samma, då tycker jag du borde berättat det. Det kan ju betyda att ert barn måste genomgå samma operation och förr eller senare ska du väl berätta för barnet om din egen operation?
    Tycker också att det är lite märkligt om jag ska vara ärlig.
  • EpicF
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-03-09 12:49:37 följande:
    Hur vet du att ni vet allt om varandra? Högst osannolikt om du frågar mig. 
    För att vi berättar allt och för att jag litar på min sambo. Vi har berättar allt om barndomen, tonåren, sjukdomar, sexdebut etc etc.

Men ja, kan absolut finnas någon att han inte har berättar. Men i det stora så vet jag allt. 
Svar på tråden Skyldig att berätta att man gjort kosmetisk kirurgi?