• Anonym (Kvinna 40)

"Alla" är utmattade, vad är det som händer?

Det är oerhört många trådar på sista tiden om utmattningssyndrom, jag valde att starta en egen tråd då jag inte vill trampa någon på tårna eller ifrågasätta ts, men jag måste fråga er andra, hur kan detta ha exploderat så kraftigt? Jag är medveten om att själva "diagnosen" eller vad dom är korrekt att kalla den har funnits länge, jag skulle väl säga att det blev allmänt känt för sådär 25 år sen, iaf för mig, men det kan ha att göra med att det var då jag började arbetslivet ordentligt.

Nu känns det som att det nästan har blivit en "trend", återigen så vill jag inte trampa någon på tårna men undrar genuint, är detta en generationsgrej, är det bara lättare att bli sjukskriven, har vi för mycket press, här tänker jag ofta sociala medier som gör att allt blir lite av en tävling om vem som gör bäst, är snyggat, rikast osv... är folk latare eller, ja vad handlar det om i grunden, god ton tack, jag vill diskutera och inte argumentera:)

• Svar på tråden "Alla" är utmattade, vad är det som händer?
  • Anonym (Kvinna 40)

Eller är vården helt enkel bättre på att snappa upp det i tid?

Jag har en bekant som jobbar deltid i blomaffär men blev sjukskriven, jag är givetvis förstående med att det enbart intehar med arbete att göra men nu sitter hon hemma med barnen och bloggar istället.... är detta för att "slippa" jobba?

• Anonym (Anja)

Jag tror folk är känsligare och svagare idag samtidigt tror jag pressen på människor är mycket större idag också. Alla ska göra allt, kunna allt, ha allt, vara bäst, vackrast, duktigast, rikast. Istället för att bara leva och leva, slappna av. Detta jämförs på bland annat sociala medier och folk kraschar tillslut. Är man en person som dras med den strömmen och inte går sin egen väg så är risken stor för depression, stress, utmattning osv.

• Anonym (Kvinna 40)
    Anonym (Anja) skrev 2025-03-08 17:57:42 följande:

Jag tror folk är känsligare och svagare idag samtidigt tror jag pressen på människor är mycket större idag också. Alla ska göra allt, kunna allt, ha allt, vara bäst, vackrast, duktigast, rikast. Istället för att bara leva och leva, slappna av. Detta jämförs på bland annat sociala medier och folk kraschar tillslut. Är man en person som dras med den strömmen och inte går sin egen väg så är risken stor för depression, stress, utmattning osv.

Det var lite mina tankar också, det är verkligen tragiskt. Jag använder själv sociala medier och jag vet att man liksom jämför sina liv, samtidigt så måste man någonstans komma ihåg att det man visar upp på sociala medier är ju inte verkligheten, jag kan lägga upp en bild där jag och barnen njuter av glass men 10 minuter senare så är det smetat överallt och jag badar ungar som svämmar över hela badrummet, man visar ju bara det positiva och fina (undantag finns självklart), men jag känner att någonstans har det brustit, att folk ska gå in i väggen för Facebook känns inte helt ok, först och främst så måste man skaffa sig lite skinn på näsan men om man mår så dåligt av att se folk ha det bättre så kanske man bör avstå sociala medier, jag förstår ju att det även gör att man blir utanför.... Det är djävulens påfund men man kan inte låta bli
  • Tow2Mater

Och mitt i allt det där skaffar de fler barn än de orkar med för det är ju så mysigt med en bebis och måste ju ha syskon....
  • Postman

Tror så med. Folk har tappat förmågan att kämpa för existens och överlevnad. I jakten på lyckan så har man glömt bort lyckan på nåt sätt.
  • Anonym (J)

Skärmarna bränner ut folks hjärnor. Det är intryck på intryck på intryck, hjärnan matas varje sekund med massor med bilder, ord, färger, osv. Alla krav i samhället. Man ska hinna allt. Debut på ett visst sätt. Osv . Inte så konstigt 

• Anonym (J)
    Postman skrev 2025-03-08 19:48:39 följande:
    Tror så med. Folk har tappat förmågan att kämpa för existens och överlevnad. I jakten på lyckan så har man glömt bort lyckan på nåt sätt.

Fast människan är väl inte känsligare än förr. Eller klenare. 

Förr levde man i grottor och letade mat om dagarna, Tog hand om familjen och djuren. Nu? Nu är man omringad av allt möjligt, krav, skärmar, folk, ja du kan ju rabbla upp allt möjligt. Den stackars hjärnan klarar inte av det. Och går man till vårdcentralen får man piller som dämpar symtomen 

Jag har själv gått på psyk i 18 år. Inte en jäkel viste vad det var med mig. Hade hemsk panikångest varvat med när jag funkade normalt. Tills en läkare grottade ner sig i min historia och såg att jag hade ME. Fick kortison. Sen blev jag utskriven. 

• Anonym (J)

För det var inte psykiskt 

• Anonym (Frodi)
    Anonym (Kvinna 40) skrev 2025-03-08 17:51:15 följande:
    "Alla" är utmattade, vad är det som händer?

Det är oerhört många trådar på sista tiden om utmattningssyndrom, jag valde att starta en egen tråd då jag inte vill trampa någon på tårna eller ifrågasätta ts, men jag måste fråga er andra, hur kan detta ha exploderat så kraftigt? Jag är medveten om att själva "diagnosen" eller vad dom är korrekt att kalla den har funnits länge, jag skulle väl säga att det blev allmänt känt för sådär 25 år sen, iaf för mig, men det kan ha att göra med att det var då jag började arbetslivet ordentligt.

Nu känns det som att det nästan har blivit en "trend", återigen så vill jag inte trampa någon på tårna men undrar genuint, är detta en generationsgrej, är det bara lättare att bli sjukskriven, har vi för mycket press, här tänker jag ofta sociala medier som gör att allt blir lite av en tävling om vem som gör bäst, är snyggat, rikast osv... är folk latare eller, ja vad handlar det om i grunden, god ton tack, jag vill diskutera och inte argumentera:)

Handlar om att det är svårare att leva bra i vårt samhälle.

Folk rör sig för lite, är ute för lite i naturen, håller för dålig ordning omkring sig och är för bekväma. Resultatet om man lever fel i dessa avseenden är utbrändhet. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Frodi) skrev 2025-03-08 20:01:26 följande:
    Handlar om att det är svårare att leva bra i vårt samhälle.

Folk rör sig för lite, är ute för lite i naturen, håller för dålig ordning omkring sig och är för bekväma. Resultatet om man lever fel i dessa avseenden är utbrändhet. 
    De orkar väl inte för det redan är för mycket för hjärnan. Sätt detta med alla energidrycker också. Läsk. Skräpmat. Då blir det ännu ingen energi över till att orka vara aktiv. Natur runt hörnet finns det knappt för de som bor i städerna.  
Svar på tråden "Alla" är utmattade, vad är det som händer?