• Anonym (Kvinna 40)

"Alla" är utmattade, vad är det som händer?

Det är oerhört många trådar på sista tiden om utmattningssyndrom, jag valde att starta en egen tråd då jag inte vill trampa någon på tårna eller ifrågasätta ts, men jag måste fråga er andra, hur kan detta ha exploderat så kraftigt? Jag är medveten om att själva "diagnosen" eller vad dom är korrekt att kalla den har funnits länge, jag skulle väl säga att det blev allmänt känt för sådär 25 år sen, iaf för mig, men det kan ha att göra med att det var då jag började arbetslivet ordentligt.

Nu känns det som att det nästan har blivit en "trend", återigen så vill jag inte trampa någon på tårna men undrar genuint, är detta en generationsgrej, är det bara lättare att bli sjukskriven, har vi för mycket press, här tänker jag ofta sociala medier som gör att allt blir lite av en tävling om vem som gör bäst, är snyggat, rikast osv... är folk latare eller, ja vad handlar det om i grunden, god ton tack, jag vill diskutera och inte argumentera:)

• Svar på tråden "Alla" är utmattade, vad är det som händer?
  • Anonym (Frodi)
    Anonym (J) skrev 2025-03-08 20:07:07 följande:
    De orkar väl inte för det redan är för mycket för hjärnan. Sätt detta med alla energidrycker också. Läsk. Skräpmat. Då blir det ännu ingen energi över till att orka vara aktiv. Natur runt hörnet finns det knappt för de som bor i städerna.  
    Folk underskattar dessutom konsekvens av 10-15 kg övervikt och en otränad kropp som många dras med. Allt blir jobbigare då. Det som den vältränade kan göra i avslappnat tillstånd måste dessa individer göra på sin maxnivå. Självklart blir det jobbigt i längden.
  • Anonym (Frodi)
    Anonym (Kvinna 40) skrev 2025-03-08 18:34:19 följande:
    Det var lite mina tankar också, det är verkligen tragiskt. Jag använder själv sociala medier och jag vet att man liksom jämför sina liv, samtidigt så måste man någonstans komma ihåg att det man visar upp på sociala medier är ju inte verkligheten, jag kan lägga upp en bild där jag och barnen njuter av glass men 10 minuter senare så är det smetat överallt och jag badar ungar som svämmar över hela badrummet, man visar ju bara det positiva och fina (undantag finns självklart), men jag känner att någonstans har det brustit, att folk ska gå in i väggen för Facebook känns inte helt ok, först och främst så måste man skaffa sig lite skinn på näsan men om man mår så dåligt av att se folk ha det bättre så kanske man bör avstå sociala medier, jag förstår ju att det även gör att man blir utanför.... Det är djävulens påfund men man kan inte låta bli
    Problemet är svaga människor, inte sociala medier.

Många unga gör inte det som de inte vill. Vissa går ju inte ens i skolan. Och med tiden så blir dessa individer fruktansvärt svaga.

Förr i tiden tvingade samhället människor att göra det som är obekvämt på ett helt annat sätt. Därför kunde fler hålla sunda rutiner och bygga sig starka.
  • Anonym (Frodi)
    Anonym (J) skrev 2025-03-08 20:00:50 följande:

För det var inte psykiskt 

Utmattning handlar främst om psykologiska fel som får fysiska symptom.
  • exandthecity
    Anonym (Frodi) skrev 2025-03-08 22:28:15 följande:
    Utmattning handlar främst om psykologiska fel som får fysiska symptom.
    Eller tvärt om (?)
  • Anonym (Frodi)
    exandthecity skrev 2025-03-08 22:33:20 följande:
    Eller tvärt om (?)
    Enbart en person med ett svagt psyke får en svag kropp så nej.

Däremot leder den försämrade fysiska statusen som följer av den psykiska svagheten till änndu större psykiska problem och sedan fortsätter den negativa spiralen så.

Det är därför man kan bota psykiska problem med hjälp av att börja lösa sina fysiska problem.
  • abcmamma

Orsaker jag tror det beror på: Det är lågkonjunktur och många har blivit varslade, så färre personer ska utföra fler uppgifter. Man kan inte heller söka sig vidare lätt då det är fler sökande på varje tjänst.

Det skrivs om krig och oroligheter.

Många får inte pengarna att räcka till efter flera tuffa ekonomiska år i bagaget 

• Anonym (Frodi)
    abcmamma skrev 2025-03-08 22:47:52 följande:

Orsaker jag tror det beror på: Det är lågkonjunktur och många har blivit varslade, så färre personer ska utföra fler uppgifter. Man kan inte heller söka sig vidare lätt då det är fler sökande på varje tjänst.

Det skrivs om krig och oroligheter.

Många får inte pengarna att räcka till efter flera tuffa ekonomiska år i bagaget 

Detta är ingen trend som kommit i år eller ens de senaste åren. Det är.en stigande trend de senaste decennierna i västvärlden.
  • abcmamma

Ok. Det stämmer säkert och det tror jag beror på att många människor lever helt bortkopplade från hur vi överlevt genom tider: arbeta med kroppen, följa årstiderna, kost, dygnsrytm, osv.

Om ts tycker det ökat för närvarande då tror jag det beror på det jag skrev i tidigare inlägg.

• Anonym (Ine)

Till skillnad från andra i tråden hittills, ser jag inte att det beror på att folk är "svaga", är i dålig fysisk form, sociala medier eller att det är svårt att leva bra i vårt samhälle.

Även den som är i väldigt bra fysisk form kan gå in i väggen. Likaså den som inte har några sociala medier. Och vi lever i världshistoriens bästa tidsålder med mat i överflöd, bra hem som skyddar oss mot väder och vind, smärtstillande mediciner, rent vatten i kranen osv osv, så nog går det att leva väldigt bra i vårt samhälle... 
    Svaga människor tror jag faktiskt sällan går in i väggen då dom ger upp långt innan dom kör in i den. Tvärtom, brukar det vara dom ambitiösa som kraschar, inklusive mig själv. 

Den gemensamma faktorn för utbrända människor är dock att dom saknar ett syfte och ett mål med det dom arbetar med. Vet man inte varför man gör det man gör, eller vad målet med det är, då tappar man snabbt motivationen att fortsätta. Det gäller allt i livet, såsom viktnedgång, studier osv.

Den inre motivationen är en underskattad superkraft. 

• MsM84

Kraven i arbetslivet har ökat, man ska hinna mer på samma tid. Båda föräldrarna arbetar heltid i stor utsträckning, vilket man inte gjorde förr. Att ha barn tar mycket energi, än mer då vi upplever omöjliga krav idag. Dessutom lägger vi tiden som är kvar på dagen - gärna varenda sekund i princip, med att stirra på en skärm som överstimulerar oss konstant. 

Svar på tråden "Alla" är utmattade, vad är det som händer?