• Anonym (Bright and shiny)

För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?

Jag hamnade i en diskussion med en man jag dejtade för en massa år sedan och som medgav att han då var upp över öronen förälskad i mig men att han aldrig vågade erkänna det för mig eftersom jag enligt honom var för smart och att han hade känt sig underlägsen i en relation med mig. 

Det stämmer att jag är högintelligent och jag har ofta fått höra det i mitt liv att det kan vara till min nackdel då män i huvudsak önskar sig en kvinna som de inte känner sig hotade intelligensmässigt. Men varför är det egentligen såhär? 

Ska tilläggas att jag lever i ett förhållande sedan länge och att mannen som yttrade orden är singel. Han har också sagt att han numera grämer sig över det faktum att han inte kunde bortse från detta och att han borde ha satsat på mig då han än idag har ett extra gott öga för mig. 

Men ja, frågeställningen då, är det vanligt att män väljer bort kvinnor de finner attraktiva i övrigt för det faktum att hon är över dem i smarthetsgrad, och why so om så är fallet? Ni män som finns här, hur resonerar ni? 

• Svar på tråden För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?
  • Anonym (Jay)

Skulle gissa att mannen är manipulativ som säger så. Behöver inte betyda att det han säger är falskt. Han känner till vad som är dina triggers för att kunna få dig att ha sex med honom. 

• Anonym (Bright and shiny)
    Anonym (Jay) skrev 2025-03-08 20:51:46 följande:

Skulle gissa att mannen är manipulativ som säger så. Behöver inte betyda att det han säger är falskt. Han känner till vad som är dina triggers för att kunna få dig att ha sex med honom. 

Jag är gift och sex är inte på tapeten oavsett och det vet han. Han är även vän med min man, så han är inte ute efter att försöka ligga med mig, det kan jag lova dig. 
  • Anonym (Jay)
    Anonym (Bright and shiny) skrev 2025-03-08 20:54:41 följande:
    Jag är gift och sex är inte på tapeten oavsett och det vet han. Han är även vän med min man, så han är inte ute efter att försöka ligga med mig, det kan jag lova dig. 
    Då skulle han naturligtvis inte yttra de orden utan hållet det för sig självt. Var inte naiv.
  • Anonym (Nico)
    Anonym (Bright and shiny) skrev 2025-03-08 20:42:46 följande:
    För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?

Jag hamnade i en diskussion med en man jag dejtade för en massa år sedan och som medgav att han då var upp över öronen förälskad i mig men att han aldrig vågade erkänna det för mig eftersom jag enligt honom var för smart och att han hade känt sig underlägsen i en relation med mig. 

Det stämmer att jag är högintelligent och jag har ofta fått höra det i mitt liv att det kan vara till min nackdel då män i huvudsak önskar sig en kvinna som de inte känner sig hotade intelligensmässigt. Men varför är det egentligen såhär? 

Ska tilläggas att jag lever i ett förhållande sedan länge och att mannen som yttrade orden är singel. Han har också sagt att han numera grämer sig över det faktum att han inte kunde bortse från detta och att han borde ha satsat på mig då han än idag har ett extra gott öga för mig. 

Men ja, frågeställningen då, är det vanligt att män väljer bort kvinnor de finner attraktiva i övrigt för det faktum att hon är över dem i smarthetsgrad, och why so om så är fallet? Ni män som finns här, hur resonerar ni? 

Män vet att kvinnor väljer och attraheras av män som de ser upp till. Således vet mannen att han i längden kommer att ha det svårt att behålla en kvinna om hon är mer intelligent än honom.
  • Anonym (Nico)
    Anonym (Jay) skrev 2025-03-08 20:51:46 följande:

Det där var en sällsynt svag analys.
  • Anonym (Analys)

Det troligaste är att mannen vill ha sex med TS.

• ofattbart

Märkligt kille som erkänner att du är smartare än honom, där har han ju redan själv satt sig i underläge 
    Men det finns killar som tycker det är attrak

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nico) skrev 2025-03-08 21:01:57 följande:
    Män vet att kvinnor väljer och attraheras av män som de ser upp till. Således vet mannen att han i längden kommer att ha det svårt att behålla en kvinna om hon är mer intelligent än honom.
    Rätt analys
  • Anonym (Nico)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-08 21:21:46 följande:
    Rätt analys
    Ja

De flesta män försöker inte ens på kvinnor de uppfattar bättre än de själva. Minns att en känd fotomodell uttalade sig om detta. Hon berättade att hon aldrig blev ordentligt uppvaktad av män. Det var knappt någon som trodde de skulle ha en chans.
  • Tow2Mater

De flesta trivs nog bäst med någon som har ungefär samma smarthetsgrad. Det är ingen könsfråga.

Svar på tråden För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?