Inlägg från: Anonym (50-talist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (50-talist)

Bara bada bastu

Tänk om Sveriges Mello skulle vara som på den tiden det var att Alla länder som deltar sjunger på sitt eget språk. Saknar den tiden då det var så. 
    När alla ska sjungas på engelska för att bli förstådd av andra länder blir alla låtar som bara en rapakalja.

Varför visar så många i Sverige typ ett hat mot Finland? Hur många i årets mello var etniska svenskar som gjorde sitt bidrag? Ingen har klagat när Loreen sjungit sina bidrag i mello med icke Svensk bakgrund. 
    Nu vann KAJ som är Sverige Finnar och låten var bra enligt mig då jag är en sann Bastubadare.

• Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:07:57 följande:
    Jag ser dem inte som svenskar eftersom de inte är svenskar. Och det finns inget du eller någon annan kan säga som kommer få mig att ändra uppfattning ändå så. 
    En fråga är bröderna från Norge som var med förra året Svenskar?
    Är Loreen etnisk Svensk?
    Är Meirja Omar Svensk?
    Är Greczula Svensk?

Sverige har knappt några ETNISKA Svenskar kvar som sjunger.
    Det var svenska låtar på -60-70 talet  av etniska svenskar
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 13:30:43 följande:
    Jag har redan uppgett flera skäl till varför årets bidrag inte låter svenskt och det handlar inte enbart om etnicitet. Sluta tjata på mig och stör någon annan.
    Du får ha din åsikt och vi som tycker att Bara bada bastu får ha våran åsikt.

Sen kan du ignorera om du stör dig på andra som skriver här.
  • Anonym (50-talist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 14:00:38 följande:
    Alla finländare badar bastu! De flesta har egen bastu, även i lägenheter.
    Det gör även Tornedalingar. Finns bastu i vartenda hus. Antingen bastu i huset eller en utebastu.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:21:30 följande:
    Tror jag inte det minsta på. Jag känner flera finnar som inte har ett sånt intresse. Långt ifrån alla gillar att sitta i en överhettad vrå och svettas, det säger sig självt. 
    Att svettas i en bastu är bra för både kroppen och knoppen. Det är forskat att bastubad är väldigt bra för människan. Kroppen blir renare efter bastubad då alla porer öppnat sig och när man duschar efteråt då är man verkligen ren.

Man tänker även bättre i en bastu. Många svåra diskussioner har utretts i en bastu. Det kan man läsa på nätet om man inte tror på det.

Men helt klart alla klarar inte av bastubad.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:35:28 följande:
    Nej, det stämmer verkligen inte för alla då värmen utlöser stress för vissa. Det handlar inte om att ?inte klara? utan om att inte alla trivs i onaturligt höga temperaturer.
    Det som inte tål höga temperaturer bör kanske heller inte åka på semester till varmare länder.
    I bastun kan man själv reglera hur hög värmen ska vara. Har man en el bastu så behöver man inte ha den i gång hela tiden. Har man en ved bastu så är det upp till var och en hur många skopor vatten man slänger på stenarna. Viktigt kanske också är att ha vätska med sig i bastun.

Här en artikel från nätet angående bastubad.

I studierna har man sett att bastubad sätter igång immunförsvaret och hormonsystemen samtidigt som det har en positiv effekt på nervsystemet. ? Kärlen vidgas, de blir lite mer elastiska, blodtrycket minskar, blodfetterna minskar något. Det finns mycket som talar för att det skulle kunna vara bra för hjärta och kär
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 14:51:36 följande:
    Finns många som inte trivs i varma länder heller. Som nordbo gillar jag det inte alls då det är onaturligt för min kropp.
    Och du kan citera hur många artiklar du vill. Det ändrar inte det faktum att långt ifrån alla uppskattar bastubad eller höga temperaturer.
    Jag nämnde här tidigare att jag vet att alla inte uppskattar bastubad speciellt sörlänningar vill bara dusch sig.

Nu är det som det är och vi är många som gillar låten Bara Bada Bastu och lika mång som ogillar den. Bara och vänta hur det går för killarna på EEC för det är ändå Svenskas Folket som såg till att KAJ vann.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (nvi) skrev 2025-03-09 15:04:47 följande:
    Då behöver du inte heller komma med massa utläggningar till varför man ska bada bastu heller. Eftersom vi som inte gillar det har lika rätt i vår egen erfarenhet om det hela.
    Samma sak gäller dig angående låten som vann. Du kanske inte ska hålla på och visa ditt ogillande om Sverige Finländare för oss som gillar låten av egen erfarenhet.
  • Anonym (50-talist)
    Xenia skrev 2025-03-09 15:08:54 följande:

Förr i tiden fanns en regel att alla skulle sjunga på landets språk. Om den regeln gällt fortfarande, så hade KAJ ändå godkänts, eftersom de sjunger på svenska.

Jag hoppas att de inte får för sig att översätta texten till engelska inför ESC i Basel.

Nej hoppas inte att Kaj gör en engelsk översättning för då förstörs låten och dess innebörd.
  • Anonym (50-talist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 16:55:12 följande:

Enligt bookmakers odds är Sverige nu favorit att vinna Eurovision med Bara Bada Bastu. Strax före Österrike ligger vi. 

Det vore kul om dom vann. Vore också bra för dom som ordnar Mello i Sverige att dom börjar inse att artisterna i Sverige ska sjunga på Svenska.

Skippa låtar som alltid handlar om typ "tyck synd om mig", eller rapp låtar för det hör inte till Mello.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (m) skrev 2025-03-09 17:05:57 följande:
    Vad är en tyck synd om mig låt? Typ undo med Sanna Nielsen?
    Speciellt rapplåtar är såna låtar. Och flera andra handlar ofta om olycklig kärlek.

Tänk förr när man fick höra "Lyckliga gatan"
                                                 "Ljuva -60 tal"
                                                 " Främling"
                                                  " Judy min vän"
                                                  " Fångad av en storm vind"

Ja det finns hur många bra låtar som sjungits genom åren. I dag vill alla sjunga på engelska och för oss som inte är bra på engelska så tappar man innehåller i låtarna. 
    Allting var bättre förr. Glad
Svar på tråden Bara bada bastu