Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Bara bada bastu

Anonym (Glad) skrev 2025-03-09 08:40:24 följande:
    Har du hört dem prata?

Om det är så de pratar svenska i Finland så har den svenskan definitivt drag av finska. Man hör att de är från Finland när de pratar.
    Kan de ens finska? Jag kände ett par från svensktalande Finland, de pratade precis sådär och de kunde inte prata finska.
  • Anonym (m)
    Xenia skrev 2025-03-09 15:14:13 följande:
    Alla unga finlandssvenskar har lärt sig finska. Blir svårt att klara av att jobba i Finland annars. Då måste man bo väldigt isolerat någonstans i Österbotten.

Äldre finlandsvenskar har aldrig ärt sig finska. Och de som flyttat till Sverige har glömt den finska de lärt sig, eftersom de inte får någon träning.
    De jag pratade om är 30-talister.

Vadå unga, vad räknar du som unga? vad gäller för de finlandssvenskar i den åldern som de här artisterna är i då? Brukar de kunna finska eller ej?
  • Anonym (m)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 17:00:08 följande:
    Det vore kul om dom vann. Vore också bra för dom som ordnar Mello i Sverige att dom börjar inse att artisterna i Sverige ska sjunga på Svenska.

Skippa låtar som alltid handlar om typ "tyck synd om mig", eller rapp låtar för det hör inte till Mello.
    Vad är en tyck synd om mig låt? Typ undo med Sanna Nielsen?
  • Anonym (m)
    Xenia skrev 2025-03-10 12:25:53 följande:

De utländska juryerna valde Måns för KAJ men det var knappt (76 poäng mot 74).

Det var svenska folket som såg till att KAJ vann.

Det kan gå likadant i ESC. Juryerna röstar för Måns (el någon annan) och folket röstar för KAJ.

Blir det då inte enligt "folkets röst" så blir det sura protester, typ det borde inte finnas några juryer. Var det inte just" något galet finskt bidrag som fick "folkets röst" 2023? Där uppmanades det finska folket att inte rösta på Sverige (Loreen) och det gjorde de inte heller.

Undrar hur finska folket gör i år? Låter bli att rösta på Sverige för öka chansen för det finska bidraget? Eller röstar just på Sverige för att artisterna är från Finland?

Rösta på Måns i ESC? Ska han också vara med?
Svar på tråden Bara bada bastu