Inlägg från: Anonym (Olika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olika)

Bara bada bastu

Har något vinnarbidrag någonsin delat svenskarna så här? Knappast. Inte konstigt heller då det är ett annorlunda bidrag. Naturligt att alla inte gillar det. Att en del sedan hatar och skäms känns lite överdrivet. 

KAJ deltog för att melloproduktionen kontaktade dem och föreslog att de skulle skicka in ett bidrag. De valde låtskrivare då reglerna säger att minst en låtskrivare måste vara från Sverige. Artisternas land eller modersmål kan vara vilket som helst. 

• Anonym (Olika)

Läst många kommentarer om tramslåt, plojlåt, spexlåt och liknande. Det tycker jag inte låten är. Däremot en humorlåt. 

KAJ är seriösa. De har hållit på med humor och sång i 15 år och försörjer sig på det sedan 2018. De skriver låtarna själva, sjunger många genrer och har gett ut sju album. De har också skrivit manus och musik till två musikaler som sattes upp i Vasa på den professionella teatern Wasa teater. Den senare från 2021 slog publikrekord.

Lite lustig sak jag läste nu var att de 2014 satte upp en pjäs på Wasa teater och planerade att ge tre föreställningar. Det slutade med 24 slutsålda föreställningar på stora scenen!

• Anonym (Olika)

Hos mig spelar KAJ:s version av Nessum dorma flera gånger per dag. Nissan bromsa heter den.
    Såg en professionell operasångare dela den. Han sade att han skiter i Mello, men uppmanade sina vänner att lyssna på Nissan bromsa. Kom den ena positiva reaktionen efter den andra från hans vänner som många är proffsmusiker.

• Anonym (Olika)
    Mayjel skrev 2025-03-13 22:06:17 följande:

Det är något jag inte riktigt förstår i låtens text. 

Innan sista refrängen så säger Axel (han med glasögonen) en mening på finska - ei saa peittää - vilket är översatt till "får ej övertäckas", samtidigt som han gör en aja baja-gest med fingret åt kameran. Vad menar han med detta? 

Fortfarande när folk hör att man är från Finland kommer "Ei saa peittää" ofta automatiskt från dem. Typ det enda de kan säga på finska förutom svordomar.

Därför den lär vara med, men Ei saa peittää - Får ej övertäckas gäller definitivt bastuugnar också. Inte torka kläder varken på eller ovanför... 
Svar på tråden Bara bada bastu