Inlägg från: Anonym (nvi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nvi)

Bara bada bastu

Xenia skrev 2025-03-09 01:36:07 följande:

Killarna i KAJ bryter inte, de är svensktalande. De sjunger och pratar på sin Vörå-dialekt. Herregud, vet ni inte ens att Finland har en svensktalande minoritet?

Och just därför så skulle de troligen inte vunnit någon finsk Mello. Den finskspråkiga majoriteten diskriminerar den svenskspråkiga minoriteten.

De låter som finnar när de talar/rappar/sjunger. Temat är finskt med bastubadande. Låten uppfattas som finsk av de flesta. 
  • Anonym (nvi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 09:26:42 följande:

Jag uppfattar Kajs bidrag som mer svenskt än något annat av bidragen, På svenska !
    Det var det absolut bästa bidraget. 

De sjunger med finländsk dialekt, klämmer in diverse finska ord, sjunger om bastubad vilket är mer vanligt i Finland än här. Dragspelen, showen. Det känns som ett finskt bidrag i mina ögon.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (nvi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:48:38 följande:
    Den afghansk ryska  Bollywood-dansen, var den mer svensk ?
    Nej. Uppenbarligen inte. 
  • Anonym (nvi)
    Spucks skrev 2025-03-09 11:42:22 följande:
    Visst låter det rätt finsk (för en nordisk person, resten har ingen koll), men i och med att de sjunger på svenska och att bastu är väldigt populärt även i Sverige (såklart inte som i Finland, men betydligt mer än i resten av Europa), är den ändå rätt svensk. Så vill du ha en låt som är svenk, får du vara glad att KAJ vann och inte Måns med sin anglosaxiska sång.
    Måns låt är mer neutral i jämförelse med Kajs, som låter mer som en finsk parodi. Jag har inget emot skämtlåtar överlag men hade hellre isåfall sett ett bidrag som parodierar svensken, av naturliga skäl. 
  • Anonym (nvi)
    Spucks skrev 2025-03-09 12:50:33 följande:
    Mer neutral? Då sätter du anglosaxiska låtar som standard. Annars finns det inga neutrala låtar.
    Som sagt, det är okej att tycker att den svenska bidrag ska vara svensk, och då borde du vara nöjd att det bland de två på topp blev den låt som är mest svensk.
    Bidraget lät inte svenskt utan finskt. Måns låt var mer typiskt det vi brukar se som svenskt numera. Många som tyckt till om årets esc-låtar påpekar också detta i videor på Youtube. Att KAJ inte låter som ett typiskt svenskt bidrag alls. Så nej, det är du som har fel här, inte jag. Sluta tjafsa nu och lämna mig ifred. Om det inte var tydligt så har jag tröttnat på att svara dig sen länge då du uppenbarligen bara är ute efter att bråka. Bara lägg ner.
  • Anonym (nvi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 13:03:29 följande:
    KAJ är finlandssvenskar. De sjunger på svenska. De är sympatiska och roliga. Ett mycket bra val .
    Jag ser dem inte som svenskar eftersom de inte är svenskar. Och det finns inget du eller någon annan kan säga som kommer få mig att ändra uppfattning ändå så. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (nvi)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 13:28:49 följande:
    En fråga är bröderna från Norge som var med förra året Svenskar?
    Är Loreen etnisk Svensk?
    Är Meirja Omar Svensk?
    Är Greczula Svensk?

Sverige har knappt några ETNISKA Svenskar kvar som sjunger.
    Det var svenska låtar på -60-70 talet  av etniska svenskar
    Jag har redan uppgett flera skäl till varför årets bidrag inte låter svenskt och det handlar inte enbart om etnicitet. Sluta tjata på mig och stör någon annan.
Svar på tråden Bara bada bastu