• Anonym (Wendy)

Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?

Just nu pågår det en diskussion om att det kommit ett förslag om att läkare ska kontakta transportstyrelsen och dra in körkortet vid hög alkoholkonsumtion.

Detta kan innebära att personer som dricker exempelvis 10 stycken 33cl starköl i veckan eller 1,5 flaska vin i veckan, inte längre kommer få ha kvar sitt körkort. 

Jag vet seriöst inte någon person som har detta som en normal veckokonsumtion. 

Kommer detta verkligen drabba personer med normal konsumtion? 

Vi har dessutom ett stort problem med personer som kör rattfulla. Väldigt få åker dit. 

• Svar på tråden Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:39:23 följande:
    Jo men tar du bilen sedan på morgonen? Här är ett problem för många, dom tar bilen för tidigt på morgonen. 
    Inte om jag druckit mer än 2 glas vin.
  • Krocko
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:40:55 följande:

Varje dag? Ett par glas medan du lagar mat?? 

Jag ser ingen dricka flera glas vatten eller läsk när dom lagar mat. Men vin klarar folk av att dricka i mängder. 

Som du ser på svaren du fått här så är du rätt ensam om din åsikt, de flesta kan hantera sin konsumtion och kör inte rattfulla. Hur ofta och när man dricker gott vin måste man ju själv få avgöra, inte transportstyrelsen, jag skulle inte tro att det här förslaget går igenom.
  • Anonym (Vino verde)
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:40:55 följande:

Varje dag? Ett par glas medan du lagar mat?? 

Jag ser ingen dricka flera glas vatten eller läsk när dom lagar mat. Men vin klarar folk av att dricka i mängder. 

Varannan dag åtminstone.

Varför skulle man dricka läsk? Mat och vin hör ihop - läsk gör inte det.
  • Anonym (X s)

Äsch, bättre att det blir obligatorisk med alkolås i bilarna än att belasta vården.
    En kostnad alla vinner på.

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:30:02 följande:

Hur många poliser krävs inte för detta? 

Problemet med riskbrukskonsumenter är att dom inte vet om att dom är rattfulla när dom kör. Att köra morgonen efter kan exempelvis vara rattfull, beroende på när man drack kvällen innan, hur mycket men även individuella skillnader. 

Ska vi inte ha trafikpoliser som kollar hastighet och övervakning?

Dom flesta är nog medvetna om att vara nykter när dom sätter sig bakom ratten, Jag vet folk som dricker nästan varje dag och använder bilen i sitt arbete som aldrig kör och skulle köra onykter helt enkelt för att dom kollar detta innan dom sätter sig bakom ratten.

Är det deras körkort vi ska ta eller dom som kör rattonykra?

• Anonym (Öl)
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:31:06 följande:
    Men fy att dricka ett par glas vin varje dag är inte normalt och du vet inte när den här personen tar bilen sedan. 

Inte normalt enligt dig. 

Jo jag vet när den här personen tar bilen sen. Skulle aldrig köra med alkohol i kroppen. Är jag det minsta tveksam efter att ha räknat ut förbränningen, tar jag inte bilen. 

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:32:01 följande:
    Om man är i riskzonen, absolut?

Inte så roligt för barn exempelvis att ha föräldrar som dricker varje dag. 

Och på vilket sätt får barnen det bättre av att föräldrarna får längre lön?

Om nu folk ligger i riskzonen, hur kommer det sig att en person kan köpa alkohol nästan varje dag på systemet, eller beställa 8 öl på en kväll i en bar.

Motbokssystemet kanske är bättre att införa än att ta folks körkort, men det går ju inte då skulle det säljas mindre alkohol.

• Anonym (Wendy)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-03-09 11:17:19 följande:

Ska vi inte ha trafikpoliser som kollar hastighet och övervakning?

Dom flesta är nog medvetna om att vara nykter när dom sätter sig bakom ratten, Jag vet folk som dricker nästan varje dag och använder bilen i sitt arbete som aldrig kör och skulle köra onykter helt enkelt för att dom kollar detta innan dom sätter sig bakom ratten.

Är det deras körkort vi ska ta eller dom som kör rattonykra?

Så dessa personer sitter och blåser i en påkostad alkoholmätare varje dag då istället? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-03-09 11:22:19 följande:

Och på vilket sätt får barnen det bättre av att föräldrarna får längre lön?

Om nu folk ligger i riskzonen, hur kommer det sig att en person kan köpa alkohol nästan varje dag på systemet, eller beställa 8 öl på en kväll i en bar.

Motbokssystemet kanske är bättre att införa än att ta folks körkort, men det går ju inte då skulle det säljas mindre alkohol.

Får längre lön? Va? 
  • Anonym (Öl)
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:32:01 följande:
    Om man är i riskzonen, absolut?

Inte så roligt för barn exempelvis att ha föräldrar som dricker varje dag. 

Så om man är i riskzonen enligt socialstyrelsen men aldrig kör onykter, så ska körkortet ryka? Hur ökar det trafiksäkerheten? Vad har barnperspektivet att göra med trafiksäkerheten? 

Om man inte har barn, får man ha kvar körkortet då? Om en förälder dricker två glas vin under loppet av fyra timmar en kväll, lider barnet av det? 

Svar på tråden Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?