Nog är väl svenskar lite småtråkiga ändå. Jag skulle inte säga att svenskar saknar humor, men jag skulle säga att svenskar är jäkligt rädda för att sticka ut och INTE vara PK; vilket även reflekteras i vår humor. Observera att jag pratar på generell nivå här.
Resor... Det finns få som reser så mycket som svenskar, och till olika länder. Jämför oss med t.ex. USA. DÄR har du många som sällan reser utanför landets gränser! Svenskar hittar du över hela världen.
Ja, vi har rätt tråkiga traditioner. Det är väldigt lika varje gång... Samma sill, potatisar, köttbullar och prinskorvar till jul, påsk och midsommar. Att glo på TV hela dagen när det är jul är ju också en lite märklig tradition. Men saken att HA traditioner är knappast något anmärkningsvärt. Alla folk har sina traditioner - så kanske våra är en smula tråkiga ur ett "utanför-perspektiv". Har man inte vuxit upp i det kan jag förstå att det kan kännas lite småtråkigt.
Röda hus med vita knutar eller betongbyggnader. Det är knappast anmärkningsvärt att olika länder har olika syn på arkitektur, inredning o.s.v. Men ur ett globalt perspektiv så brukar många andra länder i västvärlden inspireras av Norden, så vi är nog inte helt fel ute - smakmässigt - även om en del ställen lämnar mycket att önska... Särskilt på sina håll, där rivningshysterin var enorm och en massa gamla, vackra byggnade revs ner för att ersättas av tegelklumpar till byggnader. Men men! Finns gott om andra länder som har fulare städer, så det är inte så mycket att fundera på.
Jag är gift med en man från Australien, så han kan också reagera på vissa Sverige- och svenskar-grejer, men är inte alls lika negativ som du TS. Flytta någonannanstans? Till ditt hemland, förslagsvis?