• Anonym (x)

Varför är svenskar så tråkiga?

Varför är svenskar så tråkiga? Har ingen humor samma gamla traditioner som är samma varje år? Går som deprimerade folk alla värkar deppiga och sura klagar hela tiden om samma saker. Samma gamla saker på tv samla jävla bingolotto. Samma musik samma mellanmjölk som dom får pruttar av för dom är laktosintoleranta. Åker på samma semester samma gamla skit ställe som Kreta eller Grekland. Eller ska dom piffa till det åker dom till Ullared jiipiiiy

Tråkiga svennar. Rädda för att sticka ut rädda för att leva rädda för att stötta någon?

Varför är ni så tråkiga?     

• Svar på tråden Varför är svenskar så tråkiga?
  • Anonym (A)
    Anonym (x) skrev 2025-03-09 18:34:48 följande:
    tillbaka till Ullared med dig
    Tillbaka till Vimmerby med dig.
  • Anonym (Vi gillar att vara tråkiga)
    Anonym (x) skrev 2025-03-09 17:32:11 följande:

Varför är svenskar så tråkiga? Har ingen humor samma gamla traditioner som är samma varje år? Går som deprimerade folk alla värkar deppiga och sura klagar hela tiden om samma saker. Samma gamla saker på tv samla jävla bingolotto. Samma musik samma mellanmjölk som dom får pruttar av för dom är laktosintoleranta. Åker på samma semester samma gamla skit ställe som Kreta eller Grekland. Eller ska dom piffa till det åker dom till Ullared jiipiiiy

Tråkiga svennar. Rädda för att sticka ut rädda för att leva rädda för att stötta någon?

Varför är ni så tråkiga?     

Jag kan kanske inte hävda att jag är svensk, jag är adopterad men min man är svensk. Alltså super-svensk. Vi gillar våra (Jag gillar hans om du vill vara petig) traditioner och vår tråkighet. Sverige är inte lika tryggt som det var när vi växte upp, och då finner vi trygghet bland våra egna och med våra traditioner.

Min man är från landet och det är helt fantastiskt att slippa storstan och vara den enda mörkhyade på flera mil.. låter det rasistiskt? Det kanske det är men jag tycker det ändå, jag gillar det svenska.
  • Anonym (Bauer)

Varför är ni så tråkiga?     

Du är ju inte i några roliga omgivningar efter vad du beskriver. Skaffa roligare umgänge, det lär du behöva.
  • Xenia

Varför är ni så tråkiga?     

Här har vi någon som gillar att provocera, det är tydligt.

Berätta vilka andra länder du jämför med, annars kan du inte tas på allvar.

Varför är du så elak?
  • Anonym (Glad svenne)

Svenne här som inte känner igen mig i något i trådstarten.

• Anonym (Glad svenne)
    Anonym (x) skrev 2025-03-09 19:46:40 följande:
    Nej vänd inte på det nu pratar vi om Sveigre

Titta på julafton ni har ahft det likadant i flera år samma gamla tv-program samma julmat. Allt ska vara samma sen förra året kalle anka klockan 15:00 och så vidare VARFÖR
    Traditioner i hela världen är samma samma för varje år. 

Låter som att du är deprimerad eller borde vidga dina vyer lite.
  • Körsbärsdalen

Nog är väl svenskar lite småtråkiga ändå. Jag skulle inte säga att svenskar saknar humor, men jag skulle säga att svenskar är jäkligt rädda för att sticka ut och INTE vara PK; vilket även reflekteras i vår humor. Observera att jag pratar på generell nivå här.

Resor... Det finns få som reser så mycket som svenskar, och till olika länder. Jämför oss med t.ex. USA. DÄR har du många som sällan reser utanför landets gränser! Svenskar hittar du över hela världen.

Ja, vi har rätt tråkiga traditioner. Det är väldigt lika varje gång... Samma sill, potatisar, köttbullar och prinskorvar till jul, påsk och midsommar. Att glo på TV hela dagen när det är jul är ju också en lite märklig tradition. Men saken att HA traditioner är knappast något anmärkningsvärt. Alla folk har sina traditioner - så kanske våra är en smula tråkiga ur ett "utanför-perspektiv". Har man inte vuxit upp i det kan jag förstå att det kan kännas lite småtråkigt.

Röda hus med vita knutar eller betongbyggnader. Det är knappast anmärkningsvärt att olika länder har olika syn på arkitektur, inredning o.s.v. Men ur ett globalt perspektiv så brukar många andra länder i västvärlden inspireras av Norden, så vi är nog inte helt fel ute - smakmässigt - även om en del ställen lämnar mycket att önska... Särskilt på sina håll, där rivningshysterin var enorm och en massa gamla, vackra byggnade revs ner för att ersättas av tegelklumpar till byggnader. Men men! Finns gott om andra länder som har fulare städer, så det är inte så mycket att fundera på.

Jag är gift med en man från Australien, så han kan också reagera på vissa Sverige- och svenskar-grejer, men är inte alls lika negativ som du TS. Flytta någonannanstans? Till ditt hemland, förslagsvis? 

• Anonym (Kip)
    Körsbärsdalen skrev 2025-03-10 05:34:35 följande:

Ja, vi har rätt tråkiga traditioner. Det är väldigt lika varje gång... Samma sill, potatisar, köttbullar och prinskorvar till jul, påsk och midsommar. Att glo på TV hela dagen när det är jul är ju också en lite märklig tradition. Men saken att HA traditioner är knappast något anmärkningsvärt. Alla folk har sina traditioner - så kanske våra är en smula tråkiga ur ett "utanför-perspektiv". Har man inte vuxit upp i det kan jag förstå att det kan kännas lite småtråkigt.

Här vill jag dra en lans för att hoppa som grodor runt en blommig kuk, äta semlor som är gott men skita i den tillhörande fastan som är tråkig, gömma färgglada ägg med godis åt varandra och klä ut sig och leka tomte. Det spelas julklappsspel och kubb och kryddas sprit och leks irländsk julafton och när folk ska gifta sig klär vi ut dem i fåniga kläder och tramsar omkring på stan. Så himla tråkiga högtider/traditioner tycker jag nog inte att vi har. Och tittar ni på tv hela julen hos er? Varför då? Vi tittar halvhjärtat kl 15-16. Trodde att det var vanligt. 
  • Anonym (Kip)

Glömde att tända jätteeldar tillsammans, köpa lotter och äta korv och sockervadd. :) En av mina favorithögtider! 

Gillar också att folk klär sig i vita nattlinnen och sjunger vackert och bjuder på fika i form av små jävulsbullar. 

Måla ägg glömde jag också! 

Alltså. Jag tycker vi har rätt bra högtider. 

Här i Småland firade vi nyligen fössta tossdan i mass och snart kommer tranan med godis till barnen. Då äter ni andra våfflor för vi tycker att vårfrudagen låter som våffeldagen när man säger det snabbt! Lite småkul ändå. 

• Börjesprängsten

Så en bra tradition vore att vid oregelbundna tider, göra oregelbundna saker och äta oregelbunden mat.

Det finns redan brukar kallas livet eller vardag

Lite jobbigt att planera dock "kommer du hem och äter isterband till jul nu den 23 juli min son? Nej jag har lovat mina barn att vi tar höstlov då..." 

Men kanske är det därför att vi levt i ett fattigt och hårt klimat som gör att vi måste planera. Man kan inte den 1 januari fundera på att ge sig ut och hugga ved.... 

Bra humor verkar vara att klaga på andras humor. En med humor förstår att all humor passar inte alla. Tex tycker jag ts är jättetråkig för allt hen gör är att klaga... 

Om du tycker andra människor inte förstår skämt - öva dina förmåga att dra skämt
Svar på tråden Varför är svenskar så tråkiga?