• Jemp

Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?

Skälig omplacering behöver inte vara samma arbetsuppgifter.

• Jemp
    Anonym (Facket, ett minne blott snart) skrev 2025-03-10 08:59:07 följande:
     Vad bra, då få vi hoppas att även du är en av dom som inte röstat blått och på högern.

Dom vill nämligen avverka alla fack och rättigheter för arbetare.  Så att vi inte ska ha någonting att säga till om. Även lönerna ska vi inte kunna påverka. Den försämringen kan du njuta av rätt snart. 

I höst kommer facken försvagas ytterligare i takt med att a-kassa och aktivitetsstöd sänks kraftigt. Har du privat inkomstförsäkring? Grattis, då kan du glömma den med. 

Svenskar är fan dumma i huvudet numera. Vet inte ens vad dom får när dom röstar.

Till TS, är du varken ansluten till fack eller har kollektivavtal.  Så kan du inte påverka speciella mycket.

Mitt råd är att duni fortsättningen undviker arbetsplatser som inte har kollektivavtal. Det är till för att det ska vara tryggt för dig som arbetstagare. Och undvika att du hamnar i liknande situationer. Då har arbetsgivaren schyssta villkor.   Läs ALLTID anställningsavtalet och skriv på det innan du börjar arbeta. 

Vet för mycket folk som börjar arbeta innan, och sen har dom arbetat helt gratis och vips så finns det ingen anställning.

Om möjligt, byt arbetsplats. Om du inte är nöjd.
    Har du belägg för nåt av det du skriver?
  • Jemp
    Anonym (Postpaket) skrev 2025-03-13 06:40:00 följande:
    Utgå från att du inte kan neka någon ny roll. Skälig är tex att har du haft en heltid och därför ?bör? du erbjudas minst en halvtid. Så en halvtid med lägre lön i en helt annan verksamhet räknas som skäligt. Jag har prövat precis det och facket fick backa och gilla läget. Tackar du då nej behöver du jobba under din uppsägningstid. Mitt försök är att du försöker göra en deal. Har du 6 månader uppsägningstid, föreslå att du tar 3 månader och får vara arbetsbefriad. Lova en vecka överlämning nästa vecka. 

Njae. Konstiga råd utan att veta mer. 

Nekar ts omplacering blir han uppsagd. Villkor under uppsägningstid är en separat förhandling. 

Vi befinner oss i motsvarande situation nu, där jag är fackligt aktiv. Alla som riskerar uppsägning får erbjudande om arbetsbefrielse delar av tiden och extra lång uppsägningstid. Inget man kan ta förgivet, men varför skulle man då förhandla sig till KORTARE uppsägningstid? Åtminstone om man inte har annat jobb som väntar. 

• Jemp
    Anonym (MissJJ) skrev 2025-03-13 07:01:02 följande:

Arbetsgivarprerogativet är långtgående men det är också arbetsgivarens skyldigheter. Omplacering kan vara befogat vid liknande arbetsuppgifter eller nya som innebär en rimlig introduktion, dvs man ska inte behöva skola om sig helt. Avviker det alltför mycket är det att anse att AG har skiljt dig från din tjänst, alltså uppsägning utan saklig grund, som i sig kan anses ogiltig och ligga till grund för skadestånd.
    Oavsett så har AG en skyldighet att förhandla med ditt fack enligt LAS och MBL om det finns kollektivavtal och du är fackligt ansluten, det är steg ett så kan vettig förhandling ske därifrån sedan.

Fast det är inte osaklig grund när tjänsten försvinner?
  • Jemp
    Anonym (Postpaket) skrev 2025-03-13 18:04:43 följande:

Ja precis som jag skrev. Finns det grund för arbetsbrist och omplacering och skäligt erbjudande, TS tacket nej blir TS uppsagd. Då blir det ju möjligt för Ta att föreslå något annat än en uppsägning och sedvanlig uppsägningstid. arbetsbefrielse är då ingen rättighet. personligen hade jag försökt få en deal med arbetsbefrielse och pengar motsvarande en del av uppsägningstiden. Annars är det ju bara jobba hela uppsägningstiden om man nu hellre vill det. Det är väl precis detta ta frågar efter råd kring vilka vägval hen kan tänkas ha i sin situation. 

givetvis om ts har ett erbjudande på bordet som är bättra än arbetsgivarens skyldighet ska ts Inte tack nej till det och be om något sämre. det förutsatte jag att ts förstår själv. 

Så ditt råd till ts är att helt enkelt jobba sin uppsägningstid? det är ju absolut ett alternativ om ts vill det Och det som händer automatiskt om ta inte gör något aktivt. 

Du föreslog att han skulle förhandla bort halva uppsägningstiden. DET tycker jag låter dumt. Självklart kan han försöka förhandla om arbetsbefrielse. 
Svar på tråden Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?