Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?
Skälig omplacering behöver inte vara samma arbetsuppgifter.
Skälig omplacering behöver inte vara samma arbetsuppgifter.
Eller samma lön.
Njae. Konstiga råd utan att veta mer.
Nekar ts omplacering blir han uppsagd. Villkor under uppsägningstid är en separat förhandling.
Vi befinner oss i motsvarande situation nu, där jag är fackligt aktiv. Alla som riskerar uppsägning får erbjudande om arbetsbefrielse delar av tiden och extra lång uppsägningstid. Inget man kan ta förgivet, men varför skulle man då förhandla sig till KORTARE uppsägningstid? Åtminstone om man inte har annat jobb som väntar.
Arbetsgivarprerogativet är långtgående men det är också arbetsgivarens skyldigheter. Omplacering kan vara befogat vid liknande arbetsuppgifter eller nya som innebär en rimlig introduktion, dvs man ska inte behöva skola om sig helt. Avviker det alltför mycket är det att anse att AG har skiljt dig från din tjänst, alltså uppsägning utan saklig grund, som i sig kan anses ogiltig och ligga till grund för skadestånd.
Oavsett så har AG en skyldighet att förhandla med ditt fack enligt LAS och MBL om det finns kollektivavtal och du är fackligt ansluten, det är steg ett så kan vettig förhandling ske därifrån sedan.
Ja precis som jag skrev. Finns det grund för arbetsbrist och omplacering och skäligt erbjudande, TS tacket nej blir TS uppsagd. Då blir det ju möjligt för Ta att föreslå något annat än en uppsägning och sedvanlig uppsägningstid. arbetsbefrielse är då ingen rättighet. personligen hade jag försökt få en deal med arbetsbefrielse och pengar motsvarande en del av uppsägningstiden. Annars är det ju bara jobba hela uppsägningstiden om man nu hellre vill det. Det är väl precis detta ta frågar efter råd kring vilka vägval hen kan tänkas ha i sin situation.
givetvis om ts har ett erbjudande på bordet som är bättra än arbetsgivarens skyldighet ska ts Inte tack nej till det och be om något sämre. det förutsatte jag att ts förstår själv.
Så ditt råd till ts är att helt enkelt jobba sin uppsägningstid? det är ju absolut ett alternativ om ts vill det Och det som händer automatiskt om ta inte gör något aktivt.