Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vårdbesök förälder

Jag har också blivit skuldbelagd av hemtjänst och hemsjukvård. Många döttrar vill handla åt sina mammor, sa de tex när jag ville ordna med inköpshjälp åt min mamma. OK, sa jag men det vill inte jag. Räcker det inte att jag sköter min mammas ekonomi, är vaktmästare i hennes bostadsrättsföreninglägenhet och stöttar henne med social samvaro? 

Det är tydligt att man förväntar sig mer av döttrar än av söner. Men vi döttrar förväntas också försörja oss själva och tjäna ihop våra pensioner. 

Jag tycker att du gör det du vill och orkar och resten ber du hemtjänsten att hjälpa till med. Du behöver hinna arbeta och försörja dig och ta hand om dina barn, och din mamma vill nog inte att du skall bränna ut dig.

Är du enda barnet?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-03-11 22:29:28 följande:
    Tack för att du delar med dig! Jag har en bror, men det är i huvudsak mig de frågar efter (som min mamma återger), så det ligger nog mycket i det du skriver.

Jag har också en bror och ingen förväntar sig något av honom ,vare sig vården eller min mamma. Jag har skrivit honom som första vårdkontakt men det hjälper inte, han kanske inte svarar i telefon, vad vet jag. 

Jag går på vattengympa och beklagade mig en gång i bastun. En kvinna sa att nu fick hon dåligt samvete. Hon var sjuksköterska på sjukhuset. Hon sa att hon ringer tyvärr alltid till döttrarna i första hand, för att det är mycket enklare att få en dotter att göra något än en son. Hon insåg nu att det var fel, men de flesta följer ju Minsta motståndets lag, 

Svar på tråden Vårdbesök förälder