• EpicF

Vårdbesök förälder

Även om det är din förälder så kan de inte kräva att du blir med. 

Om hon har hemtjänst och hemsjukvård så ska inte du behöva ta semesterdag varje gång din förälder ska till vårdcentralen. 

Vem är ansvarig över vården och läkemedel? Om du inte är det så behöver du inte vara med på vc-besök. 

• EpicF
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-03-11 22:09:44 följande:
    Jag har också tänkt så, men jag blir osäker när det förväntas att jag ska vara med. Känner mig kass och egoistisk. De kräver absolut inte att jag ska vara med men de tycker att jag borde.
    Det tycker de alltid. Men rent krasst så har du inget ansvar över dina föräldrar och behöver faktiskt inte delta om du inte kan. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-12 08:17:15 följande:

Jag har också en bror och ingen förväntar sig något av honom ,vare sig vården eller min mamma. Jag har skrivit honom som första vårdkontakt men det hjälper inte, han kanske inte svarar i telefon, vad vet jag. 

Jag går på vattengympa och beklagade mig en gång i bastun. En kvinna sa att nu fick hon dåligt samvete. Hon var sjuksköterska på sjukhuset. Hon sa att hon ringer tyvärr alltid till döttrarna i första hand, för att det är mycket enklare att få en dotter att göra något än en son. Hon insåg nu att det var fel, men de flesta följer ju Minsta motståndets lag, 

När jag jobbade som ssk inom äldreomsorgen så var det 9 av 10 gånger döttrarna som stod som huvudansvarig och den som skulle kontaktas. 

Av de som bara hade söner var det oftast svärdottern som skulle kontaktas. 
Svar på tråden Vårdbesök förälder