Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Jag har inget problem med att folk bojkottar varor från USA av politiska skäl.

Jag hoppas bara att de då också bojkottar varor från den aggressivt imperialistiska diktaturen Kina. Om inte, avslöjar de sig som antingen totala hycklare eller inbitna kommunister.

• Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-13 21:30:55 följande:
    Kina hotar oss inte på samma sätt som USA. 
    Som jag konstaterade i inlägg #20...
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2025-03-13 23:46:24 följande:
    Ha det så kul med att leva på medeltiden.
    ?? Det här inlägget kom nog fel, då det ju har noll och intet att göra med mitt.
  • Mentat
    Anonym (Trötter) skrev 2025-03-14 07:03:04 följande:
    Jag gissar att det syftade på att alla moderna varor med exempelvis någon elektronik i sig förmodligen innehåller komponenter från USA eller Kina.
    Det är förstås tänkbart, men mitt ursprungliga inlägg handlade om inkonsekvens och hyckleri så kopplingen är fortfarande synnerligen svag, för att uttrycka det milt.
  • Mentat
    Anonym (Oj) skrev 2025-03-14 07:56:27 följande:

Bojkottar du Kina själv? Om inte blir det hyckleri att be andra göra det. 

Sedan är det tragiskt att du inte ser skillnad på land och person. 

Jag efterlyste konsekvens: Antingen bojkottar man bägge eller ingen. Det framgick enligt mig mycket tydligt av inlägg #20.
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2025-03-14 19:15:37 följande:
    Jag bara menar att ska man bojkotta både USA men speciellt Kina på allvar så kommer man behöva vrida tillbaka klockan till en betydligt enklare tillvaro än vad de flesta av oss är bekväma med.

--
    skickat från min Xiaomi 12
    Visst är det så. Samtidigt är det oerhört inkonsekvent att bojkotta USA pga att man inte gillar deras politik men inte göra detsamma mot Kina - vad man säger då är att man inte har några invändningar mot kommunistdiktaturens förtryck, bara mot att USA valde "fel".

För all del, är man kommunist själv är det förstås en rimlig inställning. Om inte, så inte.
  • Mentat
    Anonym (!) skrev 2025-03-14 20:29:58 följande:
    Var tillverkas den telefon du skickat från?
    Ligger den inom din bojkott?
    Xiaomi är kinesisk. Dr Nail kanske inte bryr sig om några bojkotter över huvud taget och då är det ju inget att säga något om att han valt en kinesisk telefon. Jag har inte läst igenom alla hans inlägg för att kolla hans ståndpunkt vad gäller bojkott.
  • Mentat
    Anonym (!) skrev 2025-03-14 21:20:41 följande:
    ??? What??
    Inget att bry sig om. "Svammel" är skribentens favorituttryck så fort någon uttrycker en annan åsikt än hans egen. Vi har sett det många, många gånger.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-14 22:56:44 följande:
    Det är en kommentarskedja. I inlägg nr.52  skrev Mentat:
    "Samtidigt är det oerhört inkonsekvent att bojkotta USA pga att man inte gillar deras politik men inte göra detsamma mot Kina - vad man säger då är att man inte har några invändningar mot kommunistdiktaturens förtryck, bara mot att USA valde "fel".

För all del, är man kommunist själv är det förstås en rimlig inställning. Om inte, så inte."

Och jag svarade med "... Så, om man kritiserar USA måste man samtidigt kritisera även Kina, annars är man kommunist?"

Vad är det du inte förstår den här gången? 
    Som vanligt klarar du inte av att läsa innantill. Att inte bohkotta Kina är fullt rimligt om man gillar kommunistdiktaturen men den andra möjligheten, som du tydligen inte begrep, är att man är inkonsekvent.
  • Mentat
    Tecum skrev 2025-03-16 15:30:27 följande:
    ... Inte ens Kina och Ryssland hotar att annektera sina allierade. ....
    Jo. Ryssland försöker ju just nu och har redan annekterat delar av Ukraina och skälet till att man inte tagit hela är förstås ukrainarnas motstånd mot invasionen. Det är du rimligen medveten om.

Kina hotar ständigt att annektera Taiwan, man vill annektera Senkakuöarna från Japan och man har redan de facto annekterat ett stort antal av Paracel- och Spratleyöarna i sydkinesiska havet genom att bygga anläggningar på dem och man vill helst säga upp fördraget i Peking 1860, som gav Ryssland landet söder om Amur.

Taiwan borde vara välkänt, de andra fallen må vara hänt om du inte känner till. Det går ju inga demonstrationståg på gatorna och skanderar "Stoppa Kinaimperialismen!". Den lever dock och frodas, tyvärr.
  • Mentat
    Mentat skrev 2025-03-16 18:21:26 följande:
    []
    OK, jag missade ordet "allierade". Det är dock en uppblåst historia som kommer sig av att Trump "inte ville utesluta något", en vanlig variant när man egentligen inte har något bra svar på en fråga.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 12:25:59 följande:
    Skiv inte olagliga saker. Är det så svårt? 

Jag menar: Tycker inte du att Hitler borde ha avsatts före förintelsen? Varför ska vi vänta tills Trump gör något liknande? 
    Hitler valdes 1932. Val verkar normalt sett ha hållits vart 4:e år i Weimarrepubliken men kunde utlysas tidigare. Att Hitler avskaffade valen gjorde honom till diktator då tyska folket inte hade någon chans att avsätta honom senast 1936.

Förintelsen började långt senare. Det vet du givetvis mycket väl. Om Trump avskaffar valen i USA, då kan det börja bli dags med jämförelser med Hitler, Stalin eller Mao. Lustigt hur du aldrig refererar till de senare.
  • Mentat
    Anonym (Mini) skrev 2025-03-23 10:13:41 följande:
    Det är det här som oroar mig mest, om trumpen ändå lyckas med att förstöra konstitutionen. Att det ska bli försent att vända skutan efter en viss tidpunkt.
    I stället för att oroa dig kan du kika på vad som krävs för att göra ett nytt tillägg till konstitutionen: 2/3 majoritet i både senaten och representanthuset.

Det kommer alltså inte att ske.
  • Mentat

En klassisk antisemitisk konspirationsteori är att "judarna styr i hemlighet världen". Vi har sett det, i olika inlindade varianter, många gånger.

• Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-28 12:27:18 följande:
    Ja, vad skall vi göra om vi blir hotade av både Ryssland och USA? Då måste vi samarbeta med Kina,
    Absolut inte! Ett USA post Trump måste vara ett vida bättre alternativ än diktaturen Kina.
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2025-04-05 09:57:23 följande:
    Trump är köpt av Putin. Biden var dement. När ska de skaffa en riktigt president, eller har de någonsin haft en??
    Kort minne?
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-15 08:20:42 följande:

Jag tycker inte att vi skall bojkotta USA men vi måste på alla tänkbara sätt göra oss oberoende av USA. 

Visst, men att göra sig beroende av Kina är ännu sämre. Trump är borta om några år men Kina visar inga som helst tecken på demokratisering och Xi är ledare på obestämd tid. Indien vore ett bättre alternativ än Kina som strategisk partner
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-18 12:01:10 följande:
    China hotar inte att ta över Canada, Grönland och Gaza. Kina inför inte fullständigt galna tullar mot hela världen och ser inte EU som fiender. Det gör USA.
    Nej, men Kina ställer olika territoriella krav på 17 olika länder och använder militär makt i flera fall för att understryka sina krav, till skillnad från Trumps visserligen osmakliga men ändå än så länge bara munväder: All the countries in which China claims territory | The Week - notera att det mest hotade landet, Taiwan, inte är med i uppräkningen där.

Kina är också en brutal diktatur och för en nykolonial politik i Afrika. Det står förstås var och en fritt att bojkotta varor från USA av politiska skäl men om man inte i så fall samtidigt bojkottar kinesiska varor framstår man antingen som hycklare eller en som helt enkelt gillar kommunistpartiet.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA