Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-21 17:01:41 följande:
    Men det blir jobbigt att bojkotta alla länder vars politik man inte håller med om. Jag kan inte se att Trump skulle vara värre än Xi.
    Att bojkotta Kina är dock så mycket svårare, nästan omöjligt.
    Det kanske handlar om var man ser att det finns utsikter att göra någon skillnad. Genom att bojkotta amerikanska varor och tjänster visar man även sitt stöd till de länder USA numer trakasserar exempelvis Kanada, Ukraina och Danmark/Grönland samtidigt som man stödjer de amerikaner som motsätter sig hur den rådande politiska ledningen i USA hanterar styret av landet - ett nästintill diktatoriskt sätt skulle jag vilja påstå. Dessutom är det oerhört egoistiskt och korttänkt: 

"USAID's activities range from providing prosthetic limbs to soldiers injured in Ukraine, to clearing landmines and containing the spread of Ebola in Africa.

After the 90-day overseas spending freeze was announced, Rubio said "every dollar" must be "justified" by evidence that it makes the US safer, stronger and more prosperous.

Democratic Party politicians have called the moves illegal and have said they would jeopardise national security, citing reports that prison guards in Syria, who were charged with securing thousands of Islamic State fighters, nearly walked off the job when US funding was paused."

Snacka om att skjuta sig själv i foten. Men om man ändå vill dra sig ut financieringen hade det varit lite schysst att avisera i tid så andra hade haft en rimlig chans att möta upp. Men om man har som mål att skapa maximal kaos så gör man som Trump.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2025-03-22 00:09:09 följande:
    Ett av symptomen på TDS är en bristande sjukdomsinsikt.
    Det är helt sjukt att tro på löjliga hittepådiagnoser.
  • nihka
    nattuw skrev 2025-03-22 00:01:14 följande:
    Ditt påstående faller på sin egen orimlighet då de som vill splittra de västerländska demokratierna sprider så mycket skit om Trump att inge kan "attackera" alla som vill slå in en kil mellan USA och Europa.
    Anonym (Oj) skrev 2025-03-19 21:57:57 följande:

Du har dessutom själv en helt onyanserad bild av Socialdemokraterna. Vilken media hämtar du dina åsikter ifrån?

Familjeliv och skattefinansierad media.
    Det är Trump som drar sig undan Europa - eller de delar han inte tänker sig annektera.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-22 10:33:34 följande:
    Oavsett hur Trump är och vad som styr honom, så är USA Sveriges viktigaste vän och allierade. Europa kommer inte att kunna skydda oss. Vi måste hålla oss väl med USA. Detta vet Ulf Kristersson och han agerar där efter. Magdalena kan ta ut svängarna lite nu i opposition, men i regeringsställning, om hon blir statsminister kommer hon ha precis samma inställning till USA, för även hon vet att USA är vår viktigaste vän och allierade. Och även Magdalena sätter Sveriges säkerhet högst.
    När vänner slutar agera som vänner tar vänskapen slut.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-03-22 12:21:06 följande:
    Du tråkar ut oss med att skriva självklarheter. Och om alla är överens om något, så finns det inte mycket att diskutera. Man kan kanske diskuter detaljer, men det gör du ju inte. 
    Tala för dig själv. Du är inte trådens språkrör.
  • nihka
    nattuw skrev 2025-03-24 23:00:15 följande:
    När nästa ömmande projekt börjar spridas på sociala medier kommer bojkotten mot USA att glömmas bort medan hatet från vänstern mot republikanska presidenter är konstant. Så ser verkligheten ut.
    Ungefär som bojkotten mot Sydafrika som varade i decennier? 
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-25 06:44:39 följande:
    USA är inte bara Trump. 
    I praktiken är USA bara Trump just nu. Om andra ledare i framtiden visar en mer vänskaplig inställning kan man återuppta vänskapen.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-25 06:40:18 följande:

USA har varit det land som möjliggjort den fria och demokratiska västvärldens existens. 

Om inte USA räddat Europa hade vi blivit nazister allihop.

Du ka ske hade föredragit att räddas av Stalin som östra Europa och hamnat bakom jörnridån?

Utan en supermakt som USA hade de totalitära länderna fått fritt spelrum och något fritt och demokratiskt väst hade inte funnits. 

Trump kan inte vara annat är Putinist av någon anledning. Dyrkar han bara Putin? Är han köpt av Putin? Eller är det som många tror att Putin har en allvarligare hållhake på Trump? Han var mycket i Ryssland på åttiotalet och man kan lätt ha gillrat en fälla för honom. En honeytrap. Sen har man hjälpt honom att utbecklas och vårdat hans karriär. 

USA anslöt till andra världskriget efter en attack av Japan som var ute efter dominans runt Stilla havet. Först då blev det "ntressant för USA att "hjälpa" Europa. Länderna i det Brittiska samväldet slöt däremot upp utan bakom Storbritannien utan att själva ha blivit anfallna. USA hade inte haft en suck av en chans mot axelmakterna utan resten av de allierade så det handlade inte om att ett land räddade alla andra utan om en gemensam och koordinerad insats. 

USA har lika mycket att tacka andra för som andra har att tacka USA för.
  • nihka
    Anonym (Lukas) skrev 2025-03-27 08:34:51 följande:
    Detta är felaktigt.

Långt innan december -41 hjälpte USA Europa med primärt militärmateriel.

Lend-Lease är det mest kända programmet för USAs stöd till Europa under den här tiden men det fanns också andra program och stödinsatser för främst Storbritannien från slutet av 30-talet till USAs fulla inträde i kriget efter Perl Harbour.

Det är fullt rimligt att ställa frågan om Storbritannien hade överlevt 1940 utan stödet från USA.
    USA hjälpte sig själv i första hand precis som Sverige gjorde. Först när USA själva blev attackerade på hemmaplan gick de med på de allierades sida. Det är lika fullt rimligt att ställa frågan om USA hade överlevt utan sina allierade.
  • nihka
    Anonym (Lukas) skrev 2025-03-27 08:22:14 följande:
    USA bildades alltså bokstavligen genom att göra uppror emot "Europa".
    USA bildades genom krig - ett inbördeskrig. Kanske ett på gång igen.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA