Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-12 18:48:32 följande:
    Att säga vad man tycker om olika saker, men jag har ingen vanföreställning om att mina åsikter kommer förändra eller påverka andra.

Man får även vara ödmjuk inför att världens ledare är betydligt mer insatta och troligen mycket smartare än du och jag som mest sitter och gnäller på ett obetydligt forum.
    Du får tror precis vad du vill.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-12 18:57:03 följande:

Du vet att det bara var den tillfälliga toppen dom senaste 4månaderna som kom av sig va? 

Tesla har gjort vinst på 6mån, 1år, 5år osv. Ända möjligheten till att ha gjort en viss förlust på Tesla är om man köpt för 4månader sen.

I många svenska medier låter det som att aktien har tappat allt värde och det är både missledande och väl dramatiskt om man ser till hur det verkligen är.

Musk har skitit i det blå skåpet här i Sverige iom hans långdragna konflikt med IF metall om kollektivavtal hos Tesla. Musk säger att han inte tecknar kollektivavtal, men det har han gjort i flera länder bl a Frankrike.

www.automotorsport.se/nyheter/tesla-strejken-if-metall-elon-musk-stod/

Att sedan försäljningssifforna rasat i hela världen och aktien tappat kraftigt i värde är ju en bister sanning du får hacka i dig.
  • nihka
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-12 20:03:35 följande:

Du har fel. Tesla har inte tappat kraftigt. Om man tar från högsta toppen till lägsta värdet så har dom flesta aktier tappat eftersom det går fram och tillbaka för det mesta. 

Men ser man på 5 dagar, 1 månad, 6 månader, 1 år, 5 år ..så har den gått med vinst. Den har minskat i värde dom 4 senaste månaderna vilket troligtvis kommer att stabiliseras framöver.

Aktier funkar oftast så.

Ja, ja men grattis då Guld i mun
  • nihka
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-04-12 20:36:25 följande:
    Jag har inga aktier i Tesla, så för min del spelar det ingen roll. Bara att medias perspektiv är både sockrat och saltat för att skapa drama, erhålla många klick, främja samhällsdebatten och tyvärr även en i högre grad polariserad samhällsbild.
    Eller så rapporterar de om när aktier tappar stort i värde så som teslaaktiern gjort.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-12 21:27:06 följande:
    Inte alls. Det handlar om att ge anonyma exempel. Inte att anmäla sina kollegor. Och precis som man skulle gora i sverige for att åtgärda saker handlar det om att fixa utdaterade policys (från biden åren), inte om att sätta dit arbetare och kollegor.
    Du har verkligen inte förstått källan du länkade till. Jo man ska anmäla sina kollegor:

"The cable encourages State Department employees to report on one another through a tip form that can be anonymous. ?Reports should be as detailed as possible, including names, dates, locations (e.g. post or domestic office where the incident occurred,? the cable reads."
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-04-12 21:27:06 följande:
    Inte alls. Det handlar om att ge anonyma exempel. Inte att anmäla sina kollegor. Och precis som man skulle gora i sverige for att åtgärda saker handlar det om att fixa utdaterade policys (från biden åren), inte om att sätta dit arbetare och kollegor.
    Du har verkligen inte förstått källan du länkade till. Jo man ska anmäla sina kollegor:

"The cable encourages State Department employees to report on one another through a tip form that can be anonymous. ?Reports should be as detailed as possible, including names, dates, locations (e.g. post or domestic office where the incident occurred,? the cable reads."
  • nihka
    nattuw skrev 2025-04-15 18:49:39 följande:
    Det var inte USA som tvingade Sverige att skrota både det civila- och det militära försvaret. Det var ett inhemskt beslut.
    Sverige har natnurligtvis aldrig skrotat varken det civila eller millitära försvaret. Däremot har vi anpassat efter hotbilden.
  • nihka
    Anonym (xx) skrev 2025-04-18 07:35:27 följande:
    Följer? Snälla du, det är oundvikligt att se alla dina inlägg. De förföljer en.

Det är bra och kul med engagerade debattörer, men när de upprepar och tjatar samma saker precis hela tiden så blir det enbart irriterande.
    Det är förstås för att andra sidan "tjatar" om att all kritik mot Israel är antisemitism och att Israel inte gör något fel i Gaza.

Israel håller på att tömma ett område på folk genom att döda alla eller att särskilt rikta in sig på att spränga vattenverk så att människor måste söka sig därifrån. Man har planer på vad man ska göra med området när det är helt tomt och detta menar vissa inte är varken folkmord eller att fördriva ett folk. Obegripligt.

Och Trump häller in stöd till Israel i form av pengar och samtycke för att Israel ska kunna tömma Gaza på folk.

En del av bojkotten på allt amerikanskt är pga Gaza. Det finns så otroligt många anledningar till varför människor bojkottar USA. Trump kan göra i princip vad han vill för jävelskap nu eftersom han redan är så impopulär utanför USA att det är svårt att toppa det.
  • nihka
    nattuw skrev 2025-04-20 05:33:33 följande:
    Hamas och propalestinska rörelser har samma slutmål: "Palestine from the river to the sea" och Israel ligger i vägen.
    Är även Israels mål. Israel så långt ögat kan nå och Gaza ligger i vägen. Utrensningen är väl nästan klar nu.
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-04-23 22:56:07 följande:

Massor.
    Hamas invaderade Israel med avsikten att döda så många judar de kunde. Oskyldiga offer pga Hamas. 

Israel är på jakt efter Hamasterrorister och tyvärr kan det inte undvikas att civila dödas i processen eftersom Hamas gömmer sig bland palestinska civila. Oskyldiga offer pga Hamas. 

Israelier var målet. Bland offren fanns också palestinska israelier.

Israel verkar inte tycka att det är så "tyvärr" att palestinier dör i drivor utan målet är ju att tömma Gaza på folk. Man har ju till och med uttalade planer på vad man ska göra med marken när sista man, kvinna och barn antingen har fördrivits eller mördats. Inga "tyvärr" där alls.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA