Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-25 06:44:39 följande:
    USA är inte bara Trump. 
    Det är sant. Men amerikanska folket har valt Trump två gånger, det visar hur majoriteten av dom är. Går det att särskilja dom som använder hjärnan eller är USA ett förlorat land för västvärlden?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-29 02:17:25 följande:

Det är bara svammel om man inte förstår vad jag skriver. 

Jag tycker att andra världskriget var förskräckligt, men det fanns även framsteg utifrån denna hemska era (Jag gör dock inga paralleller mellan Trump och Hitler som du gör):

1. Decolonisation. 2. Technological progress. 3. United Nations. 4. Women's freedom. 5. End of racial segregation in the US (at least in theory). 6. Fear of nuclear weapons which prevent future world wars. 7. New level of mass production of goods. 8. New standards in the production of goods.

Faile skrev 2025-03-28 22:57:11 följande:
    Nämn fem saker han gjort sedan han blev president som är bra enligt dig. 

Om man är genuint intresserad av vad Trump åstadkommit på denna korta ämbetstid är det bara att googla: 

What has Trump accomplished so far? 

Men min egna uppfattning av att diskutera med personer här är den att man inte är intresserad av att se detta, utan är mest intresserad av att tjafsa.

Du kan nämna två bra saker du tycker Trump har åstadkommit om det tar för mkt tid att nämna fem. Två saker går snabbt att skriva. Givetvis är det intressant att se fördelar och nackdelar. Sen finns det imo inga eventuella fördelar som överväger problemet som är Trump. Men eftersom du försvarar honom stenhårt så är det intressant att höra vad du tycker.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-29 07:42:32 följande:

Trevligt att prata med någon som är sansad och saklig, det är inte helt lätt att hitta detta i tråden.

Ok, snabbt förklarat hur jag ser på saken: I Sverige är Trump avskydd så till den grad att man tar till vad som helst för att skriva ner honom. Det innebär att det aldrig kommer komma några nyheter där Trump gjort något som skulle kunna tolkas som bra. Det tycker jag är enfaldigt av den svenska mediakåren.

Jag anser också att han gör och säger mycket fel som toppolitiker. Men även att han har ett driv, får saker att hända och försöker styra upp USAs ekonomi som, enligt vad jag förstått, varit påväg åt skogen.

Anledningen till att jag inte skrivit upp punkter om vad Trump gjort som är bra är att det är en subjektivt att tolka vad som är bra för var och en.

Men när jag googlar, What has Trump accomplished so far?, så kommer det upp en hel del då han varit mycket aktiv vid uppstarten av sin kandidatur. Är man genuint intresserad av att se honom genom dessa mer nyanserade glasögon så är det bara att läsa in sig på detta.

Men om man har mest behållning av att fortsätta kasta skit på varandra här som gör man inte det.

Totalpolariserad diskussion är trist, jag använder inte FL som ett terapi-ilskeplank.

Drivet, bristen på ängslighet och tänkandet utanför boxen tycker jag är bra, hade varit superbt om det hade lagts på rätt(?) saker och med ökad proffsighet x 1000 minst. Resten av världen lyssnar på en statsman, inte nån som med vilje förolämpar alla förutom Putin och får valfri mentalpatient att verka stabil.

Ang. USAs ekonomi, det är ju positivt att ge sig på en lösning, jag undrar över varför man t ex ser att reta upp sina tidigare allierade som en delmängd av den. Och så mkt annat som jag inte räknar upp här. Göra USA till världens mest avskydda land - det kommer att innebära nackdelar.
  • Anonym (Mini)
    nihka skrev 2025-03-29 12:37:48 följande:
    USA bildades genom krig - ett inbördeskrig. Kanske ett på gång igen.
    Tanken har slagit mig. Har sett önskemål om att dela upp USA.
  • Anonym (Mini)
    nihka skrev 2025-03-29 17:15:18 följande:
    Då kan USA dra sig ut NATO och stå för kostnaderna själva för att försvara USA och USAs intressen som inte alltid är förenliga med europeiska intressen. 
    Ja precis. Ni Trumpsupporters, det blir väl bra att USA lämnar NATO som är så dyrt?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-29 21:26:56 följande:
    Det du säger är att nyheter inte går att vinkla? Tror du själv att svensk media är objektiva i sin rapportering av Trump?
    Du tror alltså att folk 2025 förlitar sig enbart på svensk medias nyhetsrapportering. Det vet jag inte stämmer. Kanske om man är född på 1940-talet men det är ingen generell sanning.
  • Anonym (Mini)
    Dr Nail skrev 2025-03-31 23:48:57 följande:

Ska vi avkolonisera våra plånböcker måste vi börja med att avkolonisera våra hjärnor. Sluta konsumera amerikansk kultur. Sluta konsumera Hollywood, sluta ta hit Bruce Springsteen tre gånger om året, avprenumerera från Disney + och Netflix.

Kan vi fixa det, vad tror ni, eller blir det för obekvämt?

Rätt tänkt. Har även tidigare tänkt att det är märkligt hur så mkt kultur kommer från ett cowboyland som är lite märkligt på många sätt. Är förvånande hur mkt iaf inte jag helt medvetet tänkt på kommer från usa, som teknologi. Betallösningar t ex.

Finns många europeiska länder som konsumerar sin egen kultur på ett sätt som vi i Sverige inte gjort hittills. Menar inte svensk kultur egentligen utan icke-amerikansk, gärna från europa.
  • Anonym (Mini)
    Themis skrev 2025-04-02 07:47:51 följande:

Musk brände en massa pengar (21- 28 miljoner dollar beroende på vem man väljer att tro på) på att dels sponsra men dels bokstavligen köpa röster för 100 USD per skalle i Wisconsin, för att få in en republikansk domare och tippa balansen i deras supreme court.

Han misslyckades, och Susan Crawford som är för kvinnors rätt till sin kropp blev vald. Motståndet börjar formera sig.

abc7.com/post/wisconsin-election-results-today-supreme-court-race-broke-spending-records-could-serve-litmus-test-trump-elon-musk/16115870/

Ja, en riktigt positiv nyhet det. Det ger mig hopp att det är nu amerikanska folket börjar skrida till handling och gör motstånd. Den tänkande delen av befolkningen iaf som vill leva i en demokrati.
  • Anonym (Mini)
    Dr Nail skrev 2025-04-02 08:16:35 följande:
    Vill vi det då?
    Ericsson verkar vilja det, får mig att välja bort företaget. AB Volvo däremot ger inte vika utan behåller sitt mål att ha minst 35% kvinnor i sin ledning. Respekt och motsatsförhållande där för mig. Goodwill vs. badwill.
  • Anonym (Mini)
    Rataxes skrev 2025-04-02 09:21:09 följande:
    Det är väl inte särskilt många privatpersoner som handlar med Ericsson iallafall?

Jag vill ha kompetenta personer i företagsledningarna, om det innebär 5% kvinnor eller 95% kvinnor är för mig egalt.
    Nä, för privatpersoner är det väl aktieinnehav och att jobba där som kommer på fråga. Ericsson har mkt satsningar i nordamerika, lär ju vara en tung anledning till att dom viker sig för trumps krav. Fel rykte/beteende är inte en konkurrensfördel dock beroende på opinion och regler. Som ett exempel har Folksam sålt av sitt innehav av Tesla pga fackstriden.

Jag håller med dig, har inte ens börjat fundera på innebörden av mål som det här. Jag kan ju tänka mig men det är en annan diskussion.
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA